کد خبر: ۵۴۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
اکبر ترکان مشاور ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه با حضور در مراسمی در مسجد «ری یکا» کرواسی سلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران را به مسلمانان کرواسی ابلاغ کرد.
از رایزنی فرهنگی سفارت ایران در زاگرب، ترکان در جمع مسلمانان کرواسی در شهر ری یکا با اشاره به سفر خود به بوسنی و هرزگوین و شرکت در مراسم بیستمین سالگرد شهدای سربرنیتسا حادثه کشتار مسلمانان را محکوم کرد.

وی همچنین تحقق عدالت و کشف حقیقت در خصوص این جنایت را آرزوی مسلمانان دانست و افزود که هنوز این امر محقق نشده است.

خیرالدین مویکانوویچ امام مسجد ری یکا کرواسی نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور هیات ایرانی از همکاری های سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با مسلمانان کرواسی به خصوص مسلمانان شهر ری یکا قدردانی کرد.

هیات ایرانی افطار را میهمان مسلمانان این شهر بود.

در این مراسم همچنین برنامه قرآنی در مسجد توسط «وحید وکیلی» قاری بین المللی اعزامی از ایران به کرواسی به تلاوت قرآن اجرا شد.

مشاور ریاست جمهوری ایران طی اقامت خود در بوسنی و هرزگوین علاوه بر شرکت در مراسم سالگرد شهدای سربرنیتسا و قرائت پیام ریاست جمهوری ایران در این مراسم با عزت بگوویچ عضو مسلمان هیات شورای ریاست جمهوری این کشور و همچنین با حسین کاوازوویچ رئیس العلمای بوسنی دیدار و گفت و گو داشت.

ترکان امروز نیز با مفتی جامعه اسلامی کرواسی دیدار و شامگاه سه شنبه زاگرب را به مقصد تهران ترک می کنند.

شهر سربرنیتسا که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می دهد به عنوان منطقه امن تحت حفاظت سربازان هلندی سازمان ملل متحد در یازدهم ژوئیه 1995میلادی توسط نیروهای صرب به فرماندهی ژنرال «راتکو ملادیچ» بدون مقاومت نیروهای هلندی سازمان ملل که از این منطقه به عنوان امن حفاظت می کردند، تصرف شد.

بر اساس اسناد و مدارک موجود در محاکمه قضایی و بین المللی، ملادیچ که اکنون در دادگاه لاهه در حال محاکمه است، در زمان جنگ در بوسنی وهرزگوین فرماندهی نظامی ارتش جمهوری صربسکا را بر عهده داشت و هنگام تصرف شهر مسلمان نشین سربرنیتسا دستور قتل عام نزدیک به هشت هزار مرد جوان مسلمان را صادر کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین