|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۵۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی، شرایط مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و وضعیت توافقنامه صلح در میندانائو فیلیپین روز سه شنبه در دیدار یک وزیر فیلیپینی و سفیر ایران در مانیل بررسی و تهران بر حمایت از استقرار صلح و ثبات در میندانائو تاکید کرد.
'تریسیتا دلس' مشاور رئیس جمهور و وزیر مذاکرات صلح فیلیپین و 'علی اصغر محمدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در مانیل در این دیدار ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی خواستار مقابله با افراط گرایی شدند.

وزیر فیلیپینی با تقدیر از نقش ایران در مبارزه با افراطی گری، از حضور کشورمان در نخستین کنفرانس بین المللی مبارزه با خشونت و افراطی گری که سال گذشته در تهران برگزار شد ابراز خرسندی کرد و آن را بسیار آموزنده و موثر دانست.

در این مذاکره ضرورت شکل گیری ائتلاف واقعی برای مبارزه با گروه های تروریستی و افراطی نظیر داعش و اهمیت فعالیت های آموزشی به منظور مواجهه با آموزه های انحرافی و ایدئولوژیک که به نام دین در صدد گسترش خشونت است، مورد تاکید قرار گرفت.

وزیر مذاکرات صلح فیلیپین همچنین با اشاره به تلاش دولت آکینو برای به سرانجام رساندن توافقنامه صلح بانگسامورو با مسلمانان در میندانائو، گفت: اگرچه بررسی و تصویب قانون پایه در کنگره این موافقتنامه را با تاخیر روبرو کرده است، اما دولت فیلیپین مصمم است تا پایان دوره کنونی این گام بزرگ برداشته شود .

وی دستیابی به صلح را عامل جدی در جلوگیری از گسترش خشونت و افراطی گری در فیلیپین دانست.

مشاور رئیس جمهور فیلیپین با تقدیر از حمایت همیشگی دولت جمهوری اسلامی ایران از روند مذاکرات صلح ابراز امیدواری کرد با افزایش سطح رایزنی ها این همکاری ها بصورت دو جانبه و در چارچوب سازمان همکاری های اسلامی تقویت شود.

سفیر ایران در فیلیپین نیز در این دیدار با تشریح سیاست اصولی کشورمان در حمایت از استقرار صلح و ثبات در میندانائو، ابراز اطمینان کرد با تقویت سطح تماس ها و رایزنی مقامات دو دولت امکان استفاده از اهرم روابط دو کشور برای بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی در منطقه میندانائو وجود خواهد داشت.

محمدی همچنین با تاکید بر اهمیت بنیادین فعالیتهای آموزشی برای مقابله با پدیده افراطی گری، اقدامات انجام شده در این زمینه را برای مقام فیلیپینی تشریح کرد.

مذاکرات صلح بین جبهه آزادیبخش اسلامی مورو و دولت مرکزی فیلیپین تاکنون منجر به ایجاد صلح در منطقه نشده است، اما با توجه به نزدیک شدن ماه های پایانی دوره ریاست جمهوری بنیگنو آکینو به نظر می رسد که در ماه های آینده تلاش های جدی تری برای انعقاد پیمان صلح در جنوب این کشور انجام شود.

رییس جمهور فیلیپین اخیرا گفت: حقیقت این است که مسلمانان مانند هر فیلیپینی دیگر تنها می خواهند زندگی مناسب، معقول و صلح آمیز داشته باشند.

اعضای جبهه آزادیبخش اسلامی مورو اواخر خردادماه با آغاز نخستین مرحله از خلع سلاح اعضای این جبهه، تعهد برای صلح و پایان دادن به درگیری های مسلحانه چند دهه ای را نشان دادند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین