|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۵۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۳
روزها، ساعت‌ها، دقایق و ثانیه‌ها گذشت تا به لحظه نهایی رسید؛ لحظه تصمیم. تصمیمی سخت برای اعلام یک توافق تاریخی. مذاکرات هسته‌ای به آخر خط رسید.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح: مذاکرات به نتیجه برسد ملت جشن خواهد گرفت ... رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: اکثریت مردم از تیم مذاکره کننده هسته‌ای به خاطر صیانت از حقوق ملت، قدردانی می‌کند ... سخنگوی ناجا : پلیس برای برگزاری جشن هسته‌ای آماده است


روزها، ساعت‌ها، دقایق و ثانیه‌ها گذشت تا به لحظه نهایی رسید؛ لحظه تصمیم. تصمیمی سخت برای اعلام یک توافق تاریخی. مذاکرات هسته‌ای به آخر خط رسید. ایران و گروه 1+5 پس از نزدیک به دو سال مباحثه و مذاکره آخرین روز از آخرین دور مذاکرات هسته‌ای را پشت سرگذاشتند، جایی که باید از میان دو گزینه «توافق» یا «تمدید» بازهم یکی را انتخاب می‌کردند که این بار گزینه «توافق» بخت بیشتری برای انتخاب داشت. آخرین روز از آخرین دوره تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 دیروز بازهم در فضایی مملو از امید و خوش‌بینی آغاز شد. عمده خبرهایی که دیروز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد حول محور خوشبینی و امیدواری نسبت به حصول توافق بود که اظهارنظر جان کری، وزیر خارجه آمریکا تاثیر بسزایی در انعکاس این خوش‌بینی در فضای حاکم بر هتل کوبورگ داشت. کری صبح دیروز با اشاره به دیدار خود با همتای ایرانی‌اش گفت: «ما دیروز دیدار خیلی خوبی داشتیم، که مثبت بود.» او با تاکید بر اینکه من فکر می‌کنم در حال اتخاذ برخی تصمیمات واقعی هستیم، تاکید کرد: «من امیدوارم». هر چند کری بازهم مدعی شد: «برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران هنوز چند مورد دشوار باقی مانده است که باید حل شود.»

این سخنان با انتشار یک خبر امیدوار‌کننده دیگر همزمان شد؛ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به وین بازمی‌گردد. لاوروف، هفته گذشته که وین را ترک کرد گفته بود بازگشتش منوط به نزدیک شدن مذاکرات به توافق است. بر این اساس قطعا پیشرفت‌ها در حدی بود که وزیر خارجه روسیه تصمیم بگیرد دوباره به وین باز گردد تا از لحظه گرفتن عکس یادگاری اعلام توافق جانماند. هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 طی روزهای گذشته سخت تلاش کردند تا آخرین موانع و اختلافات باقی مانده را پشت سر بگذارند تا به توافقی که کاملا در دسترس بود برسند. در همین حال رویترز به نقل از یک مقام ایرانی هم اعلام کرد که توافق هسته‌ای یکشنبه در دسترس است و مسائل باقیمانده نیازمند تصمیم‌گیری از سوی وزرای خارجه است. رویترز در گزارش دیگری نوشت: «به دنبال بیش از دو هفته ماراتن مذاکرات، به نظر می‌رسد ایران و شش قدرت جهانی به یک توافق تاریخی نزدیک شده باشند.» هر چند تا پایان دیروز همچنان دیپلمات‌ها از باقی ماندن برخی اختلافات خبر می‌دادند. لزوم لغو فوری تحریم‌های تسلیحاتی و ممنوعیت برنامه موشک بالستیک در صورت حصول توافق اصلی‌ترین مانعی بود که دستیابی ایران و گروه 1+5 به آن را حداقل یک هفته عقب انداخت. با این حال اراده راسخی که دیپلمات‌ها برای رسیدن به «توافق تاریخی» از خود نشان دادند، اجازه این را نمی‌داد که هیچ مانعی پیش روی این توافق باقی بماند. از این رو تمام ساعات دیروز صرف مرور متنی شد که می‌توانست خیلی زودتر از این آماده شود. در همین حال علیرضا میریوسفی، مشاور وزارت امور خارجه در اظهارنظری در حساب توئیتر خود نوشت: «سخت در حال کار و تلاش هستیم اما توافق امشب (یکشنبه شب) از لحاظ لجستیکی غیرممکن است. این توافق حدود 100 صفحه سند و به هرحال دشواری‌های خود را دارد.» عصر دیروز خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو دیپلمات مدعی شد که توافق اولیه هسته‌ای آماده شده است. این خبرگزاری در ادامه مدعی شده است که این نسخه از توافق برای تایید نهایی به پایتخت‌ها ارسال شده و در صورتی که مخالفتی با آن صورت نگیرد، امروز رسما اعلام می‌شود. هر چند دقایقی بعد یک مقام آمریکایی مدعی شد که هنوز برخی مسائل باقی مانده است. با این حال این مسائل بعید است مانع از آن شود که امروز روز اعلام توافق نباشد. مگر آنکه اسبی در لحظه آخر رسیدن به خط پایان عوض شود.

منبع: فرهیختگان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین