|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۵۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
نخست وزیر هند با تمجید از موقعیت جغرافیایی ایران به عنوان پلی ارتباطی بین آسیای میانه و خلیج فارس گفت، ایران می تواند به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم برای کشورهای آسیای میانه عمل کند.
به نقل از پرس تی وی، نارندرا مودی، نخست وزیر هند با تمجید از موقعیت جغرافیایی ایران به عنوان پلی ارتباطی بین آسیای میانه و خلیج فارس گفت، ایران می تواند به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم برای کشورهای آسیای میانه عمل کند.
مودی که در روز شنبه کنفرانس خبری مشترک با قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان سخن می گفت اظهار داشت: «من پیشنهاد کردم که ما چند گزینه از جمله امکان ایجاد یک مسیر دریایی زمینی از طریق ایران را بررسی کنیم.»
ایران در حال حاضر یک مسیر ارتباطی کلیدی در کوریدور ترانزیتی بین المللی شمال جنوب است که کشورهای آسیای میانه را به آبهای آزاد اقیانوس هند مرتبط می سازد.
نخست وزیر هند افزود: «ارتباط یک اولویت برای دو کشور (هند و ترکمنستان) است. اگر ما از مسیر ایران استفاده کنیم، عشق آباد اولین پایتختی خواهد بود که ما در آسیای میانه به آن دسترسی پیدا می کنیم. ما از حمایت ترکمنستان از هند در پیوستن به موافقتنامه عشق آباد در زمینه تجارت و ترانزیت سپاسگزاریم.»
اظهارات مودی در حالی مطرح می شود که روز 13 ژوئن یک مقام ایرانی گفته بود، کشورهای آسیای میانه در حال بررسی طرحی برای استفاده از شبکه ریلی ایران به عنوان یک مسیر ترانزیتی برای انتقال محموله های خود هستند.
حسین آشوری، معاون راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفته بود، کشورهای آسیای میانه طرح هایی برای حمل انواع مختلف محموله ها و کانتینرهای باری خود از مرز اینچه بورون در استان گلستان به بندر عباس هستند.
مودی با طرح این پیشنهاد که ترکمنستان باید عضوی از کوریدور ترانزیتی بین المللی شمال جنوب شود گفت: «در کنار خط ریلی قزاقستان-ترکمنستان- ایران و سرمایه گذاری پیشنهادی هند در بندر چابهار ایران، این ابتکارات موجب تقویت ارتباطات بین کشورهای ما خواهد شد.
ایران و هند انتظار دارند توسعه بندر چابهار با دور زدن خاک پاکستان، موجب ایجاد یک کوریدور اقتصادی به سمت افغانستان و آسیای میانه شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین