|
|
امروز: پنجشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۵۳۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
صربها اجساد مسلمانان بوسنیایی را در گورهای دسته جمعی قرار داده و امروز نیز پس از بیست سال اجساد 136 نفر از قربانیان شناسایی شده و به خاک سپرده شدند.
موضع گیری رئیس جمهوری ترکیه در قبال نسل کشی سربرنیتسا و خشم بوسنیایی ها از حضور نخست وزیر صربستان در مراسم یادبود قربانیان از مهمترین موضوعات مربوط به این واقعه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، رئیس جمهور ترکیه با انتشار بیانیه ای، جلوگیری از تکرار مجدد قتل عام «سربرنیتسا» را وظیفه قدرت های منطقه ای عنوان نمود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز به خانواده هزاران قربانی بوسنیایی که در حادثه قتل عام ۱۹۹۵ سربرنیتسا کشته شده بودند تسلیت گفت.

وی در بیانیه ای که به مناسبت بیستمین سالگرد نسل کشی مسلمانان بوسنیایی صادر کرد گفت: این حادثه یکی از شرم آورترین رخ دادها در تاریخ بشریت محسوب می شود. ما در تمامی آلام شما شریک هستیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: نباید گذشته را فراموش کنیم. ما مسئول ساختن آینده ای همراه با صلح و آرامش هستیم؛ آینده ای که در آن شاهد تراژدی های مشابهی نباشیم.

اردوغان با تشکر از سیاستمداران و جوامع مدنی که برای محاکمه عاملان این جنایت تلاش کردند افزود: جهانی در رؤیای ماست که در آن کودکانی که در ساحل دریا بازی می کنند یا در آغوش مادرانشان در خواب هستند، کشته نمی شوند. تردیدی نیست که شورای امنیت سازمان ملل و قدرت های منطقه ای و بین المللی در این زمینه دارای مسؤولیت سنگینی می باشند.

حدود ۲ دهه قبل در ماه جولای و نزدیک به پایان جنگ ۱۹۹۲ تا ۹۵ بوسنی، شهری به نام سربرنیتسا در بخش شرقی یوگوسلاوی سابق، شاهد کشتار فجیع دست کم ۸۰۰۰ مرد و پسر بوسنیایی به دست نظامیان صرب بود.

کشتار سربرنیتسا به فرماندهی «راتکو ملادیچ» سردسته شبه نظامیان صرب  انجام شد. این کشتار در حالی انجام گرفت که سربرنیتسا در جریان جنگ بالکان توسط سازمان ملل متحد به عنوان منطقه ای امن شناخته و اعلام شده بود.

صربها اجساد مسلمانان بوسنیایی را در گورهای دسته جمعی قرار داده و امروز نیز پس از بیست سال اجساد 136 نفر از قربانیان شناسایی شده و به خاک سپرده شدند.

فاجعه مذکور، بدترین قتل عام و کشتار جمعی پس از جنگ جهانی دوم محسوب می شود.

از سوی دیگر در مراسم بیستمین سالگرد کشتار سربرنیتسا که با حضور ده‌ها هزار نفر در این شهر بوسنی برگزار شده، گروهی از حضار خشمگین با پرتاب سنگ و بطری و کفش، الکساندر ووچیچ، نخست‌وزیر صربستان را وادار به ترک مراسم کردند.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین