|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۲
کد خبر: ۵۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی این روزها حجم زیادی از مطالب رسانه های عراق را به خود اختصاص داده است.
رسانه های مختلف دیداری و شنیداری عراق طی روزهای اخیر که مذاکرات به مراحل حساس آن در وین رسیده، به طور گسترده پوشش داده و رسانه های دیداری این کشور نیز برنامه های ویژه ای با حضور تحلیلگران عراقی و ایرانی و منطقه ای برگزار کردند.

همچنین این رویداد مهم در روزنامه های این کشور جایگاه ویژه ای داشته به طوری که مطبوعات عراق علاوه بر انعکاس اخبار و گزارش های این رویداد، تحلیل هایی هم در این راستا منتشر کردند.

آنچه در رسانه های عراق حایز اهمیت است نگاه عراقی ها به موضوع هسته ای ایران و اثراث مثبت این توافق بر تحولات منطقه به ویژه عراق است و بر همین اساس نگرش مثبتی به روند مذاکرات وجود دارد تا جایی که احساس می شود عراقی ها بیش از ایرانی ها به روند مذاکرات حساس شده و لحظات امضای توافقنامه را با حساسیت پیگیری می کنند.

موضوع هسته ای ایران امروز در روزنامه های الصباح ارگان شبه دولتی عراق، الصباح الجدید، البینه الجدیده، الزمان، المدی تیتیر اول اخبار بین المللی این روزنامه ها بوده است.

الصباح از روند مذاکرات به عنوان ماراتن نفس گیر یاد کرده و نوشته است که مارتن مذاکرات هسته ای در وین به مرحله حساسی رسیده است.

در مقابل الصباح الجدید نوشته است که همچنان موضوع رفع تحریم های بین المللی علیه ایران یکی از مسایل اصلی در مذاکرات هسته ای وین است.

روزنامه الزمان نیز نوشته است که تهران به همراه شش کشور جهان درصدد پایان بخشیدن به 12 سال اختلاف بر سر پرونده هسته ای ایران هستند.

روزنامه المدی هم از امضای قریب الوقوع توافقنامه هسته ای به عنوان یک حادثه تاریخی یاد کرده و افزوده است که موضوع اصلی برداشتن تحریم های اقتصادی و چگونگی ممانعت ایران از رسیدن به سلاح هسته ای موانع بر سر مذاکرات است. در حالی که ایران پیشتر تاکید کرده که درصدد دستیابی به سلاح هسته ای نیست.

روزنامه البینه الجدیده عمر نیز موضوع پرونده هسته ای را 35 ساله عنوان کرده و نوشته است که شاید توافق بر سر اختلاف نقاط اختلافی به 35 سال اختلافات بر سر پرونده هسته ای ایران پایان بخشد.

همین اهتمام به پرونده هسته ای در سطح شبکه های اجتماعی نیز به وضوح آشکار است.

کریم بدر یکی از تحلیلگران سرشناس عراق در صفحه ویژه خود با انتشار عکسی مبوط به حضور تیم مذاکره کننده در آیین شب قدر در وین، خطاب به تیم مذاکره کننده ایران نوشته است: حقا که شما با این محبت و تمسک به اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، لیاقت آن را دارید که امروز شانه در شانه کشورهای بزرگ جهان بیندازید و از حقوق حقه ملت خود دفاع کنید.

یادآور می شود، در دور اول مذاکرات که تفاهمنامه اولیه امضا شد، برخی از مردم عراق به ویژه در بغداد به ابراز شادمانی پرداخته و به روش مخصوص خود خوشحالی خود را ابراز کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین