|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۵۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
یک خبرگزاری غربی نوشت: شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی غرب امیدوارند که توافق هسته ای بین ایران و قدرت‌های جهانی زمینه لازم برای انعقاد میلیاردها دلار قرارداد با تهران را فراهم کند.
به نقل از رویترز، ایران و قدرت های جهانی همچنان در حال مذاکره هستند تا اختلاف 12 سال گذشته در خصوص برنامه هسته ای تهران را حل و فصل کنند. با گذشت ضرب الاجل روز جمعه دو طرف توافق کرده اند تا مذاکرات تا روز دوشنبه هفته جاری ادامه یابد.

شرکت های هواپیماسازی غرب امیدوارند تا در صورت دستیابی ایران و قدرت های جهانی به توافق نهایی، میلیاردها دلار قرارداد با تهران منعقد کنند و به یکی از جذاب ترین بازارهای هواپیمایی جهان دست یابند.

برای تهران، لغو تحریم های اقتصادی و برداشته شدن تحریم های طولانی مدت آمریکا می تواند نشانگر فرصتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی باشد. میانگین عمر هواپیماهای مسافربری ایران بیش از 23 سال است که این رقم دو برابر بیشتر از میانگین جهانی است.

برای ایرباس، بوئینگ و سایر شرکت های بزرگ هواپیماسازی، توافق هسته ای می تواند به معنای 20 میلیارد دلار قرارداد با ایران باشد. ماکسیمو گینزا کارشناس ارشد موسسه فلایت گلوبال در این باره تاکید کرد که هواپیماهای زیادی وجود دارند که در پایان عمر خود قرار گرفته اند. در صورت لغو تحریم ها، ایران می تواند یک بازار بسیار جذاب باشد.

فرهاد پرورش رئیس شرکت هواپیمایی ایران ایر سال گذشته در مصاحبه با رویترز گفته بود که به محض لغو تحریم ها، ایران به دنبال دستیابی به حداقل 100 فروند هواپیمای مسافربری خواهد بود.

کارشناسان ایرانی و غربی صنعت هواپیمایی بر این باورند که ایران با جمعیت 80 میلیون نفری طی ده سال آینده به بیش از 400 فروند هواپیمای مسافربری جدید نیاز خواهد داشت.

منابع آگاه صنعت هواپیمایی بر این باورند که با توجه به موضع سختگیرانه فرانسه در قبال مذاکرات هسته ای، به نظر می رسد بوئینگ شانس بیشتری نسبت به ایرباس برای دستیابی به بازار ایران داشته باشد. فرانسه 11 درصد سهام شرکت ایرباس اروپا را در اختیار دارد.

وزیر حمل و نقل ایران نیز ماه گذشته به فرانسه هشدار داد که در صورتی که موضع خود در قبال تهران را تغییر ندهد، 80 میلیارد دلار تجارت و مبادله اقتصادی با ایران را از دست خواهد داد.

2 مقام ارشد ایرانی اعلام کرده اند که در صورت لغو تحریم ها ایران می تواند 100 فروند هواپیما از بوئینگ خریداری کند ولی مقام های صنعت هواپیمایی آمریکا هرگونه قرارداد غیر رسمی یا مذاکره تجاری را تکذیب کرده اند.

"ری کورنر" مدیر بخش هواپیماهای تجاری بوئینگ در این باره به رویترز گفته است: این واقعا یک فرصت است. ما هواپیماهای زیادی را قبلا به ایران فروخته ایم، و ناوگان ایران واقعا فرسوده شده و عمر آن بالا رفته است. ولی تا زمانی که دولت ما موافقت نکند، ما وارد هیچ قراردادی نمی شویم. همچنان کنار خواهیم ایستاد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین