|
|
امروز: پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۵۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
وی افزود: سه سناریو ممکن است بعد از مذاکرات رخ دهد. اول به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشتن تحریم‌ها، دوم اینکه شرایط کنونی ادامه پیدا کند و سوم اینکه مذاکرات بی‌نتیجه باشد و به زمان قبل از توافق‌نامه ژنو بازگردیم.
یک استاد دانشگاه معتقد است: اگر خود مردم و مسئولین بیشتر کار نکنند برداشته شدن تحریم‌ها نیز سودی به حال کشور نخواهد داشت و نباید منتظر بمانیم پس از مذاکرات از آسمان پول و گشایش ببارد.

دکتر سهراب دل‌انگیزان  با بیان اینکه باید برای دوران بعد از مذاکرات برنامه داشته باشیم، گفت: نتیجه هرچه که باشد ظاهرا دولت اعلام کرده برای آن برنامه دارد و این جای امید است.

وی افزود: سه سناریو ممکن است بعد از مذاکرات رخ دهد. اول به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشتن تحریم‌ها، دوم اینکه شرایط کنونی ادامه پیدا کند و سوم اینکه مذاکرات بی‌نتیجه باشد و به زمان قبل از توافق‌نامه ژنو بازگردیم.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: در بهترین شرایط تحریم‌ها برداشته خواهد شد و ورود و خروج پول، کالا، مواد اولیه، ماشین‌آلات و ... را به داخل و خارج از کشور خواهیم داشت.

دل‌انگیزان از این شرایط به عنوان یک فرصت و تهدید یاد کرد و گفت: وقتی فضای بین‌المللی برای ما باز شود تولیدکنندگان و تجار برای ورود به عرصه بین‌الملل آزاد هستند، اما اگر نتوانند شکاف رقابتی را که در این سال‌های سخت بین آنها و تولیدکنندگان دیگر کشورها ایجاد شده را پر کنند، شرایط بدتری نسبت به اکنون خواهند داشت.

وی معتقد است: باید برای جبران این شکاف و حتی جلوگیری از عمیق‌تر شدن آن در حوزه‌های مختلف تکنولوژی، ساختاری، فرآیندی و ... برنامه داشته باشیم. برای مثال قطعا تولیدکننده ما که 18 ماه برای گرفتن مجوز زمان نیاز دارد نمی‌تواند با تولیدکننده دیگری در آن طرف دنیا که 40 روزه مجوز می‌گیرد، رقابت کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: در زمان برداشته شدن تحریم‌ها بخش خصوصی قطعا توان جبران این شکاف را به تنهایی ندارد و دولت باید بخش خصوصی را کمک کند تا رقابت‌پذیری بیشتری داشته باشد.

به گفته دل‌انگیزان این حمایت‌ها نباید مستقیم و بلاعوض باشد، بلکه می‌تواند به شکل کم کردن بروکراسی و روندهای پیچده خود را نشان دهد.

وی تصریح کرد: شرایط دیگر این است که با سخت‌گیری‌ها و تحریم‌های بیشتری مواجه شویم و مذاکرات به نتیجه نرسد که در این صورت باید تمام برنامه‌های ما با نگاه به داخل و بر پایه اقتصاد مقاومتی باشد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: حتی با برداشته شدن تحریم‌ها نیز طی سه یا چهار سال اول شرایط مناسب و آمادگی برای ورود به فضای بین‌الملل را نداریم و باز باید بر تولید و داشته‌های داخلی تکیه کنیم و پس از آن کم کم سیاست درهای باز را اعمال کنیم.

دل‌انگیزان به همه خصوصا مردم و مسئولین توصیه کرد: از برداشته شدن تحریم‌ها انتظار معجزه نداشته باشند.

وی گفت: حتی با برداشته شدن تحریم‌ها نیز اگر خود ما حرکت را آغاز نکنیم و منتظر باشیم از آسمان پول و گشایش ببارد هیچ کاری از پیش نخواهیم برد و نمی‌توانیم از فرصت‌هایی که پیش می‌آید استفاده کنیم.

مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی کرمانشاه ادامه داد: آنچه که ما را از مشکلات نجات می‌دهد کار بیشتر است، نه اینکه منتظر برداشته شدن تحریم‌ها باشیم.

دل‌انگیزان یادآور شد: دولت نیز باید در این حرکت رو به جلو پیشگام شود و مردم را به جنب و جوش هدایت کند و تنها در این صورت است که با برداشته شدن تحریم‌ها شرایط کشور بهتر می‌شود.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین