|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۲
کد خبر: ۵۳۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۸
وزير خارجه انگليس نيز ديروز با بيان اينکه روز شنبه دوباره در وين جمع مي‌شوند گفت: درحال پيشرفت هستيم اما برخي موضوعات باقي مانده است. سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه نيز در خصوص عدم حصول توافق در مذاکرات روز پنجشنبه ايران و 1+5 گفت: اشتباه از ايران نيست، غربي‌ها در اشتباه هستند.
پنج شنبه گذشته علي رغم همه تلاشي که از سوي طرفين مذاکرات هسته‌‌اي صورت گرفت، متن نهايي توافق آماده نشد و اين در حالي بود که بنا به اخبار واصله زياده خواهي آمريکا در جريان مذاکرات مانع از پايان يافتن اين ماراتن سخت و نفس گير شد ؛ اين در حالي بود که ديگر مذاکره کنندگان غربي تلويحا از اين رفتار آمريکا ابراز ناخشنودي کرده و خواستار توافق هستند.

اولين خبر در اين زمينه با پيام محمد جواد ظريف در صفحه توئيتري خود و به ‌زبان انگليسي منتشر شد که اعلام کرده بود: «به‌شدت در حال کار هستيم، ولي نبايد عجله کرد تا کار به‌خوبي انجام شود.

اين حرف را جدي بگيريد: شما نمي‌توانيد اسب‌ها را در وسط مسير عوض کنيد».

در زبان انگليسي اصطلاح «عوض کردن اسب‌ها» به‌معني تغيير مواضعي است که قبلاً اتخاذ شده بودند.

 پس از آن‌که روز گذشته يک مقام ارشد ايراني در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبري الميادين در وين گفته است که طرف‌هاي غربي از روز پنج‌شنبه مواضع‌شان را تغيير داده و سخت‌تر ساخته‌اند.اين مقام ارشد ايراني همچنين اعلام کرده که کشورهاي غربي در هماهنگ ساختن مواضع‌شان در موضوع قطعنامه جديد شوراي امنيت که قرار است متعاقب دستيابي به توافق هسته‌اي احتمالي منتشر شود، نيز دچار مشکل شده‌اند. از سوي ديگر طي دو روز گذشته مقامات اروپايي با اتخاذ مواضعي نشان داده‌اند که به زياده خواهي آمريکا اعتراض دارند . ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه ديروز طي کنفرانسي خبري در اجلاس مشترک «سازمان همکاري‌هاي شانگ‌هاي» و گروه «بريکس» گفت که توافق هسته‌اي ايران امري حياتي براي امنيت بين‌المللي است. وي در اين کنفرانس خبري همچنين تأکيد کرد که تحريم‌هاي ايران بايد به سرعت پايان بپذيرند، اين تحريم‌ها کارايي ندارند. سخنگوي وزارت خارجه آلمان نيز گفت برلين اعتقاد دارد توافق هسته‌اي در روزهاي آينده ممکن است. وي با اشاره به فشرده بودن مذاکرات افزود: مشکل در جزئيات است و اميدوارم در روزهاي پيش‌رو به نقطه‌اي برسيم که تصميمات درباره مسائل سياسي گرفته شود.

وزير خارجه انگليس نيز ديروز با بيان اينکه روز شنبه دوباره در وين جمع مي‌شوند گفت: درحال پيشرفت هستيم اما برخي موضوعات باقي مانده است. سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه نيز در خصوص عدم حصول توافق در مذاکرات روز پنجشنبه ايران و 1+5 گفت: اشتباه از ايران نيست، غربي‌ها در اشتباه هستند.

با اين حال به نظر مي‌رسد که توافق همچنان در درسترس است و بعيد است بعد از دوسال مذاکرات پيچيده که افکار عمومي ‌جهان هم بر آن اشراف دارند، آمريکايي‌ها آنقدر حماقت داشته باشند که نگذارند مذاکرات بدون هيچ دستاوردي به پايان برسد و احتمالا اتخاذ چنين مواضعي در دقايق پاياني مذاکرات، نوعي بازي ديپلماتيک است. محمد‌جواد ظريف وزير امور خارجه هم ديروز به خبرنگاران گفت که مي‌خواهيم به «بله» برسيم .

 دبير کل حزب مردم‌سالاري گفت: اگر توافقي صورت نگرفت، ‌نبايد احساس ياس و نااميدي در مردم ايجاد شود به شکلي که جوري به مردم القا نشود که گويا با عدم توافق دنيا به آخر رسيده است. مصطفي کواکبيان، دبير کل حزب مردم‌سالاري و نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي‌در گفت‌و‌گو با راه دانا، در خصوص مذاکرات هسته‌اي و علت تغيير مواضع آمريکا اظهار داشت: آمريکا به دنبال زياده طلبي بوده و اين ژست آمريکاست که در دقيقه نود مواضع خود را تغيير بدهد؛ اما طبق گفته ظريف ايران هم بنا ندارد ميز مذاکره را ترک کند. وي در ادامه گفت: طرف آمريکايي مي‌خواهد با طرح مسائل جديد اين مذاکرات را با شکست مواجه کرده و اين شکست را به گردن ايران بيندازند؛ به طوري که گويا ايران نمي‌خواهد مذاکرات به نتيجه برسد. دبير کل حزب مردم‌سالاري يادآور شد: در حالي که چهارشنبه شب همه چيز مورد توافق بود و بسته پيشنهادي آمريکا و1+5 ‌از سوي ايران پذيرفته شده بود،اما وزير خارجه آمريکا با صحبت با اوباما زير ميز مذاکرات زد. نماينده سابق مجلس با تأکيد بر اينکه اين اقدامات آمريکايي‌ها براي امتياز‌گيري بيشتر از ايران است تصريح کرد: تيم مذاکره‌کننده ايراني بايد بر حقوق مسلم ايران پافشاري کرده و در عين حال نبايد بهانه‌اي به طرف غربي داده شود که گويا طرف ايراني مانع از دستيابي به توافق شده است. کواکبيان با بيان اين موضوع که نمي‌توان به آمريکايي‌ها در مسير مذاکرات اعتماد کرد گفت: ما نبايد به گونه‌اي برخورد کنيم که سر سوزني افکار عمومي ‌بخواهد به نفع آمريکا موضع گيري کند و بايد رفتار تيم هسته‌اي به شکلي باشد که همه بفهمند دبه در مذاکرات کار آمريکايي‌هاست. وي همچنين گفت: مهمتر از همه اين موارد مديريت افکار عمومي‌در داخل کشور بوده است که بايد سعي کنيم توقعات مردم را مديريت کنيم که اگر مذاکرات انجام شد و به سر انجام رسيد نبايد سطح توقع مردم بالا رود که همه مشکلات حل مي‌شود.

دبير کل حزب مردم‌سالاري افزود: اگر توافقي صورت نگرفت،‌نبايد احساس ياس و نااميدي در مردم ايجاد شود به شکلي که جوري به مردم القا نشود که گويا با عدم توافق دنيا به آخر رسيده است. نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي ‌اذعان داشت: رفتن پاي ميز مذاکره و دو سال مقاومت در برابر زياده خواهي غربي‌ها خود دستاورد بزرگي است و در صورت شکست مذاکرات در واقع بايد مردم بدانند که به خاطر زورگويي آمريکا توافقي صورت نگرفته است. کواکبيان با تأکيد بر اينکه در هر دو حالت به نتيجه رسيدن و نرسيدن مذاکرات، پيروزي از آن ملت ايران است يادآور شد: ما بايد با هنر ديپلماسي خود مسائل مربوط به هسته‌اي و توافق يا عدم توافق را در سطح داخلي و بين‌الملل مديريت کنيم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین