|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۵۳۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۶
در حال حاضر علت فنی بروز این حادثه از سوی کارشناسان شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان در دست بررسی است اما به استناد اطلاعات اولیه موارد ایمنی رعایت شده بوده و عامل انسانی نیز در این حادثه دخیل نبوده است.
کنورتور شماره ٢ بخش فولادسازي شرکت ذوب‌آهن اصفهان منفجر شد و ٣ كارگر در ميان شعله‌هاي آتش سوختند. اين حادثه که در این کارخانه نادر و بي‌سابقه بوده  ٦ مصدوم نيز برجا گذاشته است. حال ٣ نفر از مصدومان تا حدي وخيم است كه مقدمات براي اعزام آنها به كشور آلمان فراهم شده است.

ساعت  ٣ صبح روز پنجشنبه كارگران بخش فولادسازی ذوب‌آهن اصفهان مشغول كار بودند كه ناگهان صداي وحشتناكي تمام كارخانه را لرزاند. صداي انفجار بود. دود و آتش همه جا را فرا گرفت و مردم وحشت‌زده را به محل حادثه كشاند. هنوز مشخص نبود كه اين حادثه چرا و به چه علت رخ داده است. تنها چيزي كه مشخص بود اين بود كه چند كارگر در ميان شعله‌های آتش گرفتار شده بودند. چند دقيقه بيشتر طول نكشيد كه نيروهاي امدادي و ماموران آتش‌نشاني به محل حادثه رسيدند. با حضور عوامل آتش‌نشاني مشخص شد كه ٩ كارگر در اين حادثه وحشتناك دچار سانحه شده‌اند. همه اين ٩ كارگر بلافاصله از ميان شعله‌هاي آتش بيرون كشيده شدند.

مرگ  ٣ كارگر در ميان شعله‌هاي آتش

اين حادثه در یکی از ۳ کنورتور شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان رخ داد که منجر به جان باختن ٣ کارگر و مصدومیت ٦ نفر شد. امدادرسانی به مصدومان حادثه از همان لحظه انفجار انجام شد و تعدادی از مصدومان به بیمارستان مطهری فولادشهر و تعدادی نیز به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان منتقل شدند.
رخصتی، مسئول واحد HSE شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره اين حادثه گفت: «هنوز مشخص نیست که به‌طور دقیق چه‌ اتفاقی در واحد فولادسازی ذوب‌آهن صورت گرفته و تیم فنی کارخانه مشغول بررسی دلایل انفجار است.»

اسامي قربانيان حادثه

مدیر روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان هم در مورد اين حادثه گفت: «از مصدومان حادثه حال ٣ نفر مساعد است و تنها دچار موج‌گرفتگی شدند.  ٣ نفر نیز سوختگی دارند که در بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان درحال درمان هستند» مدیر روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان؛ محمدکاظم طالبی، عباس حیدری و روح‌الله حاج‌ حیدری را از کارگران واحد فولادسازی و کنورتور شرکت ذوب‌آهن اعلام کرد که در اثر این حادثه جان خود را از دست دادند. وي گفت: « در اين حادثه، اکبر خداپرست، مجید بابایی و غلامعلی خاشعی دچار سوختگی ٣٠ تا ٥٠‌درصدی شدند و حسین ادیبی، احمدرضا مرادی و منصور شریفی به صورت سرپایی مداوا شدند.»

به گفته برخی شاهدان عینی، حال مجید بابایی از مصدومان حادثه در شرایط چندان خوبی قرار ندارد.

علت حادثه بعد از تخلیه مذاب اعلام می‌شود

پس از این حادثه، امیرمسعود حاجی‌رستمی رئیس اداره بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان پس از بازدید از شرکت ذوب‌آهن اصفهان و محل حادثه در اين باره گفت: « با توجه به این‌که داخل خود کنورتوری که حادثه در آن رخ داده، مذاب وجود دارد، دقيقا نمی‌توانیم درباره علت حادثه مطلبی را بیان کنیم و نیازمند آن هستیم که کنورتور خالی شود و در شرایط موجود شرایط ناایمنی را دارد. گروه‌هایی مشغول تخلیه مذاب داخل آن هستند تا بعد از تخلیه مذاب، می‌توان به‌طور کامل درباره علت حادثه اظهارنظر کرد.» وی ادامه داد: فرآیند کنورتور و تبدیل چدن به فولاد معمولا خطاها، تعمیرات و مشکلاتی دارد که نیازمند آن است که مشکلات برطرف شود و همواره این کار انجام می‌شود. درحال حاضر نمی‌توان در زمینه اینکه آیا کارگران مقصر بوده‌اند، یا خیر و این‌که آیا روال کار نامناسب بوده، سیستم خراب و معیوب بوده و موارد دیگر، اظهارنظری کرد. باید اطلاعات دقیق‌تری به دست آوریم. این درحالی است که مشکل خاصی در روند تولید کارخانه پیش نیامده و از ٣کنورتوری که در کارخانه وجود دارد، دو کنورتور کار می‌کند و عامل بروز حادثه فعلا متوقف شده است.»

فعل و انفعالات شیمیایی،  علت حادثه
سرپرست ارتباطات و اطلاع‌رسانی شرکت ذوب‌آهن اصفهان نيز گفت: «ذوب‌آهن مجهز به  ٣کنورتور است که انفجار در یکی از کنورتورها و در اثر پرتاب ذوب، صورت گرفته است. حادثه درحالی به وقوع پیوست که تمام نکات ایمنی رعایت شده بود و در یک محیط کاملا ایمن رخ داد. به همین دلیل کارشناسان به دنبال بررسی بیشتر حادثه هستند و علت دقیق آن را تا  ٣ روز آینده اعلام می‌کنند.» مرادیان با بیان این‌که اين انفجار به‌دلیل فعل و انفعالات شیمیایی بوده است، ادامه داد: «بخشی از کار در کارخانه با قراضه‌های آهن است که اگر در این قراضه‌ها کمی ناخالصی مثل آب وجود داشته باشد به هنگام پرس احتمال وقوع انفجار پیش می‌آید. به هنگام پرس کردن قراضه‌های آهن و عمل اکسیدزدایی اگر آب یا روغن در این قراضه‌ها باشد انفجار پیش می‌آید. دو‌سال پیش هم به دلیل این‌که در قراضه‌های آهنی که به کارخانجات فولادی ‌آوردند، ابزارآلات جنگی وجود داشت، انفجار رخ داد و  ٢ نفر کشته شدند.»

دلیل احتمالی حادثه ذوب‌آهن اصفهان

اين‌ها همه در حالي است كه منابع خبری ایلنا در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان می‌گویند احتمالا حادثه انفجار براثر افتادن قسمتی از مواد ذوب شده بر روی آهن‌ قراضه‌هایی که قرار بود مورد بازیافت قرار بگیرند؛ اتفاق افتاده است.
کارگران ذوب‌آهن اصفهان در توضيح اين موضوع گفته‌اند: «در قسمت کنورتور شماره  ٢ واحد فولادسازی ذوب‌آهن اصفهان سنگ‌آهن ذوب شده از داخل کوره بیرون آمده و برای ساخت شمش‌های آلیاژی به داخل ظرف‌های بزرگی که «پاتیل» نامیده می‌شوند ریخته می‌شود. به‌صورت معمول همیشه از قبل در داخل این پاتیل‌ها مقداری آهن‌آلات قراضه وجود دارد تا براثر حرارت مواد مذابی که بعدا به آنها اضافه می‌شود ذوب شده و در ترکیب با سایر مواد افزودنی در فرآیند ساخت آلیاژها مورد استفاده قرار بگیرند.»

کارگران ذوب‌آهن اصفهان همچنین در توضیح مواد مذابی که از کوره ذوب آهن بیرون می‌آید؛ گفته‌اند همواره در سطح بالایی این مواد لایه‌‌ای كه اصطلاحا «سرباره» نامیده می‌شود قرار دارد که مواد تشکیل دهنده آن را معمولا ناخالصی‌هایی شامل می‌شوند.

آنها می‌گویند ممکن است مقداری از این سرباره در قسمتی از مسیر انتقال‌ گیر کند و برای همین همیشه تعدادی از کارگران وجود دارند که با مشاهده این وضع از دستگاه‌های جوش و برش استفاده می‌کنند تا توده شکل گرفته از سرباره را جدا کنند.

این کارگران می‌گویند آنطور که آنها مطلع شده‌اند در جریان حادثه نیز مقداری توده سرباره در مسیر انتقال مواد مذاب ایجاد شد و در ادامه گروهی از کارگران با استفاده از ابزار‌های جوش و برش مشغول جداسازی آن شدند که درنهایت توده ایجاد شده به داخل یکی از پاتیل‌ها سقوط کرده و این حادثه اتفاق افتاده است.

به گفته آنها در مورد چرایی این انفجار باید معلوم شود که در زمان افتادن مواد مذاب به داخل پاتیل چه مواد افزودنی دیگری نیز به غیراز آهن قراضه در داخل آن وجود داشته است.

این اظهارات درحالی است که پيش از اين بنابر اعلام کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در قسمت کنورتور شماره  ٢ واحد فولادسازی این واحد صنعتی عملیات تعمیرات اساسی انجام گرفته بود.

در حال حاضر علت فنی بروز این حادثه از سوی کارشناسان شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان در دست بررسی است اما به استناد اطلاعات اولیه موارد ایمنی رعایت شده بوده و عامل انسانی نیز در این حادثه دخیل نبوده است.

نيازي به اعزام مصدومان به آلمان نيست
در حالي مقدمات اعزام مصدومان حادثه به آلمان انجام مي‌شود كه رئیس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان در اين باره گفت:  در حادثه ذوب‌آهن تنها  ٣ مصدوم را به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان انتقال دادند که حدود ٣٠ تا ٥٠‌درصد دچار سوختگی هستند.فریدون عابدینی در ادامه گفت: مصدومان این حادثه که بین ٣٠ تا ٣٥‌سال سن دارند از سه ناحیه صورت، دست و پا دچار حادثه سوختگی شدند.

وی ادامه داد: سوختگی این مصدومان در این بیمارستان قابل مداوا و درمان است و از نظر ما نیازی به انتقال آنها به آلمان نیست.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان با اظهار این‌که در گذشته بیماران بدتر از این مصدومان را به این بیمارستان انتقال داده‌اند که مورد مداوا قرار گرفته‌اند، گفت:  انتقال این بیماران به آلمان امری است که باید مسئولان ذوب‌آهن در مورد آن تصمیم بگیرند و ما مانع کار آنها نمی‌شویم. وی ادامه داد: بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان، یک بیمارستان فوق تخصصی با تجهیزات کامل درمان سوختگی و پزشکان متبحر است که تاکنون توانسته بیماران با بیش از ٥٠‌درصد سوختگی را نیز درمان کند.

منبع:شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین