کد خبر: ۵۳۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۴
پیکرهای این 136 مسلمان بوسنیایی که اخیراً در یک گور دسته جمعی کشف شده است، در آستانه بیستمین سالگرد کشتار وحشیانه مسلمانان سربرنیتسا با حضور گسترده مسلمانان و سایر مردم بوسنی تشییع شد.
در طول مسیر، به ویژه در هنگام توقف در برابر ساختمان ریاست جمهوری، جمعیت حاضر در مراسم بارها تابوت های قربانیان را گلباران کرده اند.
اکبر ترکان مشاور رییس جمهور نیز در این مراسم حضور داشت و به قربانیان کشتار سربرنیتسا ادای احترام کرد.
وی به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم بیستمین سالگرد کشتار هشت هزار مرد مسلمان در سربرنیتسا بوسنی و هرزگوین به سارایوو رفته و در این مراسم با تقدیم گل و ادای احترام با خانواده شهدا ابراز همدردی کرد.
در مراسم خاکسپاری شهدای تازه شناسایی شده سربرنیتسا همچنین مقامات سیاسی و برخی از اعضای شورای ریاست جمهوری، سفرا و شخصیت های فرهنگی و مذهبی بوسنی و هرزگوین و نمایندگان برخی از سفارت خانه های خارجی حضور داشتند.
ترکان قرار است در ادامه این مراسم پیام دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان را قرائت کند.
تا کنون 93 هیات عالی رتبه متشکل از رییس جمهور، نخست وزیر، وزیر امور خارجه، مقامات عالیرتبه سیاسی و بین المللی در مراسم بیستمین سالگرد نسل کشی در سربرنیتسا که روز شنبه 20 تیر ماه در شهر سربرنیتسا برگزار می شود، آمادگی خود را برای شرکت در این مراسم اعلام کرده اند.
شهر سربرنیتسا که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می دهد به عنوان منطقه امن تحت حفاظت سربازان هلندی سازمان ملل متحد در یازدهم ژوئیه 1995میلادی توسط نیروهای صرب به فرماندهی ژنرال «راتکو ملادیچ» بدون مقاومت نیروهای هلندی سازمان ملل که از این منطقه به عنوان منطقه امن حفاظت می کردند، تصرف شد.
بر اساس اسناد و مدارک موجود در محاکمه قضایی و بین المللی، ملادیچ که اکنون در دادگاه لاهه در حال محاکمه است، در زمان جنگ در بوسنی وهرزگوین فرماندهی نظامی ارتش جمهوری صربسکا را بر عهده داشت و هنگام تصرف شهر مسلمان نشین سربرنیتسا دستور قتل عام نزدیک به هشت هزار مرد جوان مسلمان را صادر کرد.
ملادیچ از سوی دادگاه بین المللی کیفری در لاهه به 11 مورد جنایت از جمله نسل کشی در سربرنیتسا و تخلف از قوانین جنگی متهم شده است.
بستگان قربانیان کشتار سربرنیتسا سازمان ملل و کشور هلند را به سهل انگاری در قبال این قتل عام متهم می کنند.
دولت صربستان در ژوئیه سال 2006 میلادی تمام جنایات جنگی در جنگ های یوگسلاوی سابق را بطور خاص جنایات علیه مسلمانان در سربرنیتسا و صرب ها در منطقه براتوناتس محکوم کرد.
باقر عزت بگوویچ رییس جمهور دوره ای کشور بوسنی و هرزگوین نیز در این مراسم حضور داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین