|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۵۳۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
حزب الله لبنان خطاب به نخست وزیر لبنان بار دیگر بر موضع این حزب در حمایت از ریاست جمهوری میشل عون تاکید کرد و گفت که هرگز او را تنها نخواهند گذاشت.
به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، بحران سیاسی بین جریان ملی آزاد و جریان المستقبل در حال شدت یافتن است اما با این وجود تلاش های سیاسی برای کاستن از حجم تنش‌ها جریان دارد.

یکی از برجسته ترین این تلاش‌های سیاسی تماس های دیروز حزب الله لبنان بود، که مفاد این تماس بر ایستادگی در کنار میشل عون هم پیمان حزب الله تاکید داشت و حزب الله در این پیام همه را از تعدی به ارکان اصلی در کابینه لبنان برحذر داشته بود.

هنوز امیدی برای رسیدن به راه حل سریع برای حل بحران دولت در لبنان وجود ندارد، بحرانی که می رود حتی به شورای وزیران در این کشور هم صدمه بزند، این بحران اکنون رفته رفته می رود تا آینده دولت را مورد تهدید قرار دهد.

با وجود دیده نشدن هیچ بارقه ای از امید برای حل قریب الوقوع این بحران در لبنان، تماس های سیاسی دیروز از وجود قواعد جدیدی از درگیری های سیاسی در لبنان حکایت داشته است، چرا که در این تماس ها این بار حزب الله وارد عمل شده است، از یک طرف طرحی پیشنهاد داده شد و از سویی دیگر حزب الله حمایت تمام قدی از جریان ملی آزاد به عمل آورد، جریان المستقبل هنوز اصرار دارد در برابر میشل عون بایستد.

اما جریان مقابل تاب و توان ایستادگی در برابر حضور و وجود مخالفان جدید در شورای وزیران را ندارد، مخالفانی که از ائتلاف جریان ملی آزاد و حزب الله و جریان المرده و حزب الطاشناق شکل گرفته است.

این درحالی است که حزب الکتائب هنوز هم اصرار دارد که باید از طریق سیستم دولتی وارد عمل شد، تا از این طریق برای صدور تصمیم ها توافق حاصل شود.

همین دیروز محمد فنیش وزیر در کابینه لبنان با تمام سلام نخست وزیر لبنان دیدار کرد و در این دیدار فنیش به تمام سلام موضع واضحی را نشان داد، که مفاد آن موضع این است : بی تردید ما در کنار جریان ملی آزاد قرار داریم، از این رو از موضع این جریان حمایت می‌کنیم، ما با نظام مبتنی بر راهکارهای دولتی حمایت می‌کنیم.

فنیش همچنین به تمام سلام نخست وزیر لبنان اعلام کرد: مسند ریاست جمهوری در لبنان ضامن حفظ توازن سیاسی و حفاظت از قانون اساسی لبنان است و دولتی که در شرایط فوق العاده حاصل شده مسئولیت ها و اختیارات رئیس جمهور هم به صورت فوق العاده به آن محول شده است، از این رو دولت اکنون ضامن توازن سیاسی در لبنان است.

فنیش افزود: از این رو امروز هرگونه تصمیم گیری در قالب شکل نصف بعلاوه یک به مثابه اخلال در این توازن تلقی می شود و نقش دولت را کم رنگ می کند.

فنیش همچنین خطاب به تمام سلام گفت: خواسته جریان ملی آزاد در خصوص فرماندهی ارتش خواسته ای به حق است و نیروهای سیاسی می بایست برای تحقق این درخواست بررسی های لازم را انجام دهند، بخصوص این که جریان المستقبل هم با این خواسته عون از قبل موافقت کرده بود و این ماجرا دیگر برای کسی پوشیده و محرمانه تلقی نمی شود.

این وزیر دولت لبنان همچنین گفت: باید از بحران سازی دوری شود، بخصوص که اوضاع منطقه ای به دلیل بحرانی بودن آماده انفجار است.

فنیش در ادامه به تمام سلام گفت: برعکس باید بگویم که اکنون فرصتی پیش آماده است که می توان با استفاده از این فرصت و استفاده از تحولات منطقه ای مثبت در حال حصول _به عنوان مثال اگر توافق هسته ای بین ایران و غرب حاصل شود و بعد از تحولات صورت گرفته درباره مواضع برخی از کشورها و جامعه بین المللی برای لزوم مبارزه با تروریسم در سوریه_ به نفع حال حاضر بهره برداری کرد.

وی افزود: از این رو اکنون لازم است از هدر دادن این فرصت مناسب جلوگیری کنیم.

فنیش در دیدار با تمام سلام گفت: اگر کسانی بخواهند جریان های سیاسی اصلی شورای وزیران لبنان را نادیده تلقی کنند، یعنی بخواهند جریان ملی آزاد و حزب الله و الطاشناق و المرده را نادیده بگیرند، این مساله می تواند به حصول بحران در کشور بینجامد.

از این رو این وزیر دولت لبنان به تمام سلام پیشنهاد داد تا جلسه شورای وزیران لبنان در روز پنجشنبه برگزار شود، و دست کم در این جلسه خارج از سیستمی که براساس آن مقرر شد تصمیم های دولتی اتخاذ شود، تصمیم گرفته نشود و از این طریق راه را برای حصول راهکارهای جدید باز بگذارند.

فنیش در این باره گفت: دولت کنونی لبنان در شرایط ویژه ای شکل گرفته است و در شرایط ویژه ای هم به کارش ادامه می دهد و اگر این دولت هنوز هم موفق بوده به کار خود ادامه دهد یکی از دلایلش دور اندیشی نخست وزیر بوده است او فردی صبور و با قدرت است که می تواند سختی ها را دور بزند.

وی در این باره تاکید کرد: این خصوصیاتی را که بر شمردم خصوصیات شخصی و ستودنی یک نخست وزیر معمولی نیست بلکه این خصوصیات و نشانه های یک شخصیت ملی گرا است که باید همواره از آنها بهره مند باشد و با کمک این خصوصیات از بحران ها ومشکلات به سلامت خارج شود.

در مقابل این سخنانش فنیش، تمام سلام پاسخ همسویی به این پیشنهادهای فنیش نداد و با به تعویق انداختن جلسه و با تصمیم گرفتن به دور از سیستم مورد توافق موافقت نکرد اما در مجموع پاسخ های منفی به این خواسته‌ها هم نداشت.

تمام سلام سخنان فنیش را درک کرد، اما در عین حال از وجود فشارهایی بر خودش هم خبر داد، فشارهایی که ایجاب می کند، عملکرد دولت متوقف نشود،‌ چرا که اگر فعالیت دولت متوقف شود، معنی وجودی آن هم از بین می رود، از این رو استعفای آن و مبدل شدن دولت به دولت پیشبرد امور بهتر به نظر خواهد رسید.

موافقت سلام در این نشست با تندی وزرای نزدیک به او همراه بوده است آنها تاکید کردند تمام سلام نمی تواند نخست وزیر دولتی باشد که وزیرانی همچون جبران باسیل و الیاس ابومصعب در آن امر و نهی می‌کنند.

آنها در این باره گفتند: تمام گزینه‌ها برای نخست وزیر موجود است، چرا که وی یا باید رئیس جمهور باشد یا همان بهتر که دولت پیشبرد امور در لبنان تشکیل شود.

منابع لبنانی از واژه به کارگیری و استفاده از مردم در خیابان ها برای پیشبرد اهداف انتقاد کردند و در این باره گفتند استفاده از مردم در خیابان ها و کشیدنشان به صحنه کار نادرستی است چرا که هر گروهی هواداران خود را به خیابان های لبنان خواهند کشید و این وضع با توجه به تهدید های امنیتی موجود و تنش های منطقه ای که لبنان را تهدید می کند پیامدهای خوبی به دنبال نخواهد داشت.

منابع آگاه لبنانی پیش بینی کردند سلام در جلسه فردای کابینه لبنان، پروژه های غیر سرنوشت ساز و مهم برای شهروندان لبنانی را مطرح سازد که این سوای موضوع مخالفت برخی از احزاب و جریان های لبنانی همچون گروه التغییر و الاصلاح و حزب الله با آن خواهد بود.

این منابع همچنین پیش بینی کردند مساله فرماندهی ارتش به میشل عون واگذار نخواهد شد، ‌مگر آن که در خصوص مسائل سرنوشت ساز بزرگ تسویه هایی صورت گیرد، که از آن جمله موضوع ریاست جمهوری لبنان است.

حزب الله هم مشورت های خود را با نبیه بری آغاز کرده است ولی نتایج این مذاکرات هنوز آشکار و مشخص نشده است و جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان با سامی الجمیل رئیس حزب الکتائب در مقر این حزب در الصیفی دیدار و گفت وگو کرد.

براساس گفته های منابع آگاه از این دیدار الجمیل از این که برخی تلاش می کنند، صحنه سیاسی مسیحی لبنان را تنها در محور جریان ملی آزاد و نیروهای لبنانی خلاصه کنند انتقاد کرد،‌ وی در این باره از وجود تطابق کامل با نظر جریانی که خواستار آغاز نشدن دوره فوق العاده مجلس نمایندگان است، خبر داد، و وی خواهان آن شد تا برای مجلس برنامه ای براساس قاعده قانونگذاری مسائل ضروری در نظر گرفته نشود.

وی در خصوص موضع الکتائب درباره دولت اعلام کرد که نظرش از نظر جریان ملی آزاد متمایز است،‌ چرا که برغم توافق هر دو بر لزوم عمل به سیستم فعالیت دولتی الجمیل با نظر عون در خصوص لزوم رسیدگی به موضوع استخدامی ها در لبنان در جلسه آتی مخالف است.

منابع آگاه الرابیه به الاخبار اعلام کردند: تماس ها با نیروهای لبنانی ادامه دارد و تطابق کاملی در مواضع دو طرف حاصل شده است و این مساله سوای پیشینه دو طرف است، اما فرماندهی این نیروها به عونی ها اعلام کردند در هیچ یک از تحرکات خیابانی شرکت نخواهند کرد.

بین عون و بری مدت هاست  که هیچ تماسی وجود نداشته است، اما هماهنگی بین عون وحزب الله به صورت مستمر ادامه دارد، و منابع الرابیه اعلام کرده اند که هماهنگی کاملی بین آنها و جریان ملی آزاد وجود دارد.

اگر چه جریان المستقبل نسبت به خواسته های عون اعتراض داشته و روز گذشته هم اتهاماتی به عون نسبت داد که وی به قانون اساسی و دیگر قوانین دولتی تجاوز کرده و متهم کردند وی اهداف شخصی و منافع خانوادگی را دنبال می کند، اما الرابیه هنوز در انتظار دریافت موضع سعد حریری است وی هم اکنون با فرماندهان جریان المستقبل در جده در حال گفت وگو است و هنوز از سوی وی مطلبی که بیانگر نزدیکی برای رسیدن به راه حل است دریافت نشده است.

میشل عون روز گذشته و در پی نشست جریان التغییر و الاصلاح تکذیب کرد که رهبر مارونی های لبنان بشاره الراعی در تماسی از وی خواسته که به خیابان و مردم متوسل نشود و در این باره گفت: پایگاه مردمی جریان ملی آزاد در انتظار بیان موضع رسمی رهبری جریان است.

وی در این نشست از نامه ای که برای حامیان توافق طایف ارسال کرده بود، خبر داد که برای پادشاهان عربستان سعودی و کشور مغرب و رئیس جمهوری الجزایر بود و این نامه یک سال قبل ارسال شده بود و وی در این نامه از آنها خواسته بود تا برای اصلاح اخلال صورت گرفته در این توافق و عدم توجه به اجرای مفاد این توافق ، عمل کنند.

عون یادآور شد که نمایندگان مسیحیان لبنان چگونه مورد بی توجهی قرار گرفتند و چگونه وی از قدرت کنار گذاشته شد در حالی که جریان وی 72 در صد از آرای مسیحیان لبنان را در جریان انتخابات سال 2005 به دست آورده بود، و حتی در انتخابات سال 2007 سفیر آمریکا از من خواست تا از حزب الله لبنان فاصله بگیرم و از این طریق ریاست جمهوری لبنان را برای خود تضمین شده تلقی کنم، از این رو بعد از آن با سعد حریری در فرانسه دیدار کردم و وی هم همان سخنان سفیر آمریکا را برایم تکرار کرد و از من خواست از حزب الله دور شوم.

میشل عون افزود: در آن زمان هم به سفیر آمریکا و هم به سعد حریری گفتم وحدت ملی لبنان برایم از ریاست جمهوری مهم تر است، از این رو هرکس امروز مدعی است که من برای رسیدن به ریاست جمهوری لبنان حاظرم دست به هر کاری بزنم سخت در اشتباه هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین