|
|
امروز: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۵۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳
یک مادر دختر ۳ ساله‌اش را را برای برنزه شدن هر ماه به سالن سولاریوم می‌برد.
به گفته مادرش از ده ماهگی در این مسابقات شرکت کرده و از دو سالگی در حال تردد به سالن‌های زیبایی است. اتاق او پر است از عکس‌هایش در جشنواره‌ها. هرچند پدر و مادرش مدعی‌اند زندگی عادی کودکشان را حفظ کردند اما…..
 
صفحه گوگل که بالا می‌آید، از تعجب چشمانم گرد می‌شود. آنچه را که می‌بینم باور کردنش سخت است! صفحه را عوض می‌کنم.
 
اما انگار این روال طبیعی شده و به مذاق جامعه خوش آمده است و آرام آرام دارد جای خودش را بعنوان یک منبع درامد عالی در این روزگاری که جور کردن دخل و خرج آنچنان هم ساده نیست، باز می‌کند!
انگار پدر و مادر‌ها اساسی در حال تغییرند.
 
همیشه شنیده بودیم این همه سرخاب و سفیداب بماند برای شب عروسیت، دخترم! که تو اگر روزی بناست به مدد این همه رنگ تغییر کنی هنوز زود است پس برو با دنیای کودکانه‌ات خوش باش
 
همیشه شنیده بودیم از شدت تعجب تازه عروسانی که وقتی خود را پس از آرایش در آینه دیده‌اند خودشان هم خودشان را نشناخته‌اند چه برسد به دیگران که برای اولین بار صورت و چشم و ابرو را به رنگ دیگری می‌دیدند.
به حقیقت یک ذوق نامانوس در دل پدر‌ها و مادر‌ها در حال رشد است.
 
صفحات نت که یکی پس از دیگری بالا می‌آید، می‌بینم عده بسیاری طالبند فرشته‌های زندگی را بگیرند، سرشان را در محیطی کودکانه و شاد گرم کنند، صورت معصومشان را رنگ بزنند ودر ‌‌نهایت چند عکس پررنگ و لعاب تحویلمان دهند، آن وقت است که خبری نیست از معصومیت کودکی؛ حالا صورتش چیزی از بازیگران هالیوودی کم ندارد! و مادر چقدر ذوق می‌کند از دیدن این عکس‌ها و چه نقشه‌ها می‌کشد برای دوباره و سه باره و چند باره آمدن با هر بهانه ای…
 
و پدر‌ها چه بهای چشمگیری می‌پردازند به پای این هنر!
 
بدیهی است که این همه توجه و اشتیاق در ذهن کودک ماندگار است که، اینگونه خواستنی ترم انگار…
 
دخترکان امروز شهر ما خیلی زود‌تر از آنچه که باید صورتشان را غرق در رنگ‌ها می‌بینند، حتی گاهی به بهانه گریم کودک در شکلهای خرگوش و موش و مورچه وزنبور!! این رنگ‌ها ساعت‌ها روی پوست مهتابی کودکان می‌ماند و مادر غافل است از صدمات پوستی جبران ناپذیر.
 
کودک امروز ما به دلیل دسترسی آسان به ماهواره و حتی کارتونهای دوبله شده در روز بار‌ها تصویر زنانی را می‌بیند که چهره‌هایی بسیار متفاوت با مادرشان دارد، حتی بعضا با آرایشهای آنچنانی در قالب فرشته مهربان.
 
 شاید به سبب همین است که به محض رسیدن قدش به میز آرایش مادر با یک رنگ لب صورتی صورتش را نقاشی می‌کند که عکس العمل اطرافیان جالب‌تر است از زمانیکه نقاشی‌اش را می‌بینند.
 
بلوغ زودرس و مثل بزرگتر‌ها شدن قبل از گذراندن یک کودکی آرام و پر ازهجیان و نشاط از تبعات گرایش کودک به لوازم آرایشی است.
 
پوست مهتاب گونهٔ دخترکی که آرزوی دست نیافتنی پوستهای آسیب دیده است با گذر زمان در اثر آسیبهای پوستی ناشی از مصرف لوازم آرایش دچار قرمزی خارش و تورم می‌گردد.
 
در این زمان که الگوپذیری کودکان از دختر و پسر همگی از شخصیت‌های کارتونی و زنان رنگ به رنگ ماهواره و سریالهای این شبکه‌ها بسیار بیشتر است تا مادر و بازیهای در دسترس آن‌ها، آرمان دخترک تبدیل شدن به چنین زن زیبا و آیده آل و پسرک داشتن چنین همسری در آینده است.
 
در حال حاضر برای هدایت و تشویق بچه‌ها عمدا یا سهوا به نام اسباب بازی وسایل آرایش کودکانه را با بسته بندیهای جذاب در فروشگاه‌های کودکان به فروش می‌رسانند. بی‌فایده نیست اگر مادر بیندیشد که چگونه فرزندش را از چنین تهاجماتی مصون بدارد ودر صورت مواجه برخورد صحیح را بیاموزد که محفوظ نگاه داشتن روح و جسم این دختران معصوم از آسیب‌ها قطعا جزو وظایف مادری است.
منبع: دانشجو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین