|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۸
کد خبر: ۵۳۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
وزیر کشور سابق پاکستان و عضو ارشد پارلمان این کشور معتقد است که هرگونه کمک به رفع تنش و حل بحران های جاری در مناطق آسیا و خاورمیانه بشدت نیازمند توافق گروه 1+5 بویژه اعضای غربی آن با ایران در مذاکرات هسته ای کشور است.
'آفتاب احمد خان شرپائو' که ریاست حزب سیاسی وطن ملی (قومی وطن) پاکستان را برعهده دارد، روز سه شنبه درگفت و گو باخبرنگار ایرنا گفت: در شرایط کنونی که جهان شاهد آشوب ها و ناآرامی های زیادی است، توافق نهایی میان ایران و غرب می تواند مرهمی بر این آشوب ها باشد. این توافق می تواند به بهبود روابط ایران و غرب و در نتیجه همکاری های موثرتر و ایفای نقش بیش از پیش ایران برای فرونشاندن آتش بحران منطقه کمک کند.

وی تنش های منطقه را اصلی ترین مانع در برابر توسعه کشورهای واقع شده در آن دانست و اظهار داشت: کاسته شدن از اختلافات ایران و غرب، عامل موثری در کمک به کاستن از تنش های منطقه خواهد بود و غربی ها بهتر است به این موضوع توجه داشته باشند که امضای توافق هسته ای جامع و پایدار با ایران، در درجه اول به نفع خودشان و سپس به نفع منطقه و رونق اقتصاد منطقه ای و جهانی خواهد بود.

رهبر حزب وطن ملی پاکستان با بیان اینکه آمریکا به این نتیجه رسیده است که رویکرد تلاش برای منزوی کردن کشورها رویکرد و سیاست مناسبی نبوده است، به تجدید نظر واشنگتن در روابط با هاوانا و از سرگیری روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا بعد از چند دهه اشاره کرد و گفت: عادی سازی روابط با ایران، می تواند برنامه بعدی سیاست خارجی آمریکا باشد و امضای توافق هسته ای، مقدمه و پیش نیاز اساسی برای این مهم خواهد بود.

وزیر کشور سابق پاکستان با بیان اینکه کشورش خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و امضای توافقنامه نهایی میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان است، گفت: اگر این تحول مهم اتفاق بیفتد، منافع آن فراگیر خواهد بود همه طرف ها و حتی کشورهایی که حضور و نقش مستقیم در این مذاکرات ندارند، هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اقتصادی، از آن سود خواهند بود.

وی تقویت ثبات در منطقه را برای پاکستان بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: با توجه به نیاز مبرم پاکستان به تقویت ثبات و امنیت منطقه ای، این کشور نمی تواند نسبت به توافقی که تقویت کننده ثبات و امنتیت منطقه ای خواهد بود، بی تفاوت باشد و قطعا از چنین تحولی استقبال می کند.

این سیاستمدار پاکستانی تاکید کرد که طول کشیدن روند مذاکرات نشان داده است که به هرحال ایران، حاضر به امضای هرگونه توافقی نیست و به دنبال توافقی است که حقوق این کشور در آن تامین شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین