|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۵۳۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
وزیر فرهنگ بنگلادش در دیدار با سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در داکا از شیفتگی خود به فرهنگ و تمدن ایران گفت .
عباس واعظی ، سید موسی حسینی و اسدالزمان نور در این دیدار درباره سفر اخیر وزیر فرهنگ بنگلادش به ایران، اجرایی شدن برنامه مبادلات امضاء شده بین دو کشور و راه های تحرک بخشیدن در مناسبات فرهنگی دو کشور مورد تبادل نظر قرار دادند.

وزیر فرهنگ بنگلادش درباره همکاری در هنر تئاتر با اشاره به مکاتبات بین رایزنی ایران و این وزارتخانه در زمینه دعوت از هنرمندان تئاتر این کشور برای شرکت در جشنواره بین المللی تئاتر گفت: ما از حضور هنرمندان بنگلادشی در جشنواره های تئاتر ایران استقبال می کنیم؛ اما چون تاریخ جشنواره های تئاتر خیابانی در مریوان و تئاتر کودکان و نوجوانان در همدان به هم نزدیک هستند، ترجیح می دهیم که فقط در تئاترهای خیابانی و جشنواره فجر، شرکت کنیم.

اسدالزمان نور در ادامه مساعدت ایران در ارایه اطلاعات برای حضور گروه های تئاتر بنگالی در جشنواره های مزبور را خواستار شد.

وی همچنین با اشاره به سفر اخیرش به شهر شیراز گفت: در مدت اقامت در شیراز از نمایشگاه و گالری هنر این شهر دیدن کردم . همانجا با مسئولان نمایشگاه صحبت و از آنان دعوت کردم که نمایشگاهی اختصاصی از آثار نقاشی ایران (شیراز) را در داکا برگزار کنیم.

اسدالزمان که بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (اردیبهشت امسال) را از نزدیک شاهد بوده نیز با اشاره به نظم، فضای خوب و محتوای نمایشگاه، آن را مورد تجلیل قرار داد و از اینکه علیرغم اعطای غرفه به سفارت بنگلادش در تهران، این سفارتخانه نتوانسته است برای بنگلادش غرفه ای راه اندازی کند، ابراز تأسف و متقابلاً ابراز امیدواری کرد که در نمایشگاه سال آینده، بنگلادش حضور فعال تری داشته باشد.

در ادامه این دیدار، از آنجا که سازمان آیسیسکو، شهر مشهد را به عنوان پایتخت فرهنگی منطقه آسیا در سال 2017 تعیین کرده و شهر داکا پیش از این در سال 2012 همین عنوان را دارا بوده است، واعظی، سفیر کشورمان از وزیر فرهنگ بنگلادش خواست تا تجارب و اطلاعات و برنامه هایی که بنگلادش به همان مناسبت برای معرفی داکا درسال 2012 انجام داده است را به همراه مستندات آن در اختیار سفارت ایران قرار دهد که با استقبال وزیر بنگلادشی مواجه شد.

همچنین سید موسی حسینی رایزن فرهنگی ایران با توجه به استقبال بنگلادشی ها از فیلم های ایرانی، به وزیر فرهنگ این کشور اطلاع داد که رایزنی فرهنگی در نظر دارد تا پایان سال جاری، هفته فیلم ایران را در داکا برگزار کند و قرار شد بنگلادش در این خصوص همکاری کند.

در ادامه این دیدار هیأت ایرانی به وزیر فرهنگ بنگلادش گفت: برغم روابط تاریخی فرهنگی چند صدساله و ریشه دار ایران و بنگلادش، متأسفانه مردم دو کشور آشنایی روزآمد و مناسبی از وضعیت فعلی کشور مقابل ندارند و به نظر می رسد علاوه بر راه های پیش گفته، طرفین باید از ابزارهایی مانند فیلم و سریال، تولید فیلم های مشترک و ... برای معرفی یکدیگر بهره گیرند.

این پیشنهاد با استقبال وزیر بنگلادش مواجه و مقرر شد در گام نخست، نمونه هایی از سریال های ایرانی که مناسب با فرهنگ و جامعه بنگلادش است، از سوی رایزنی فرهنگی ایران در اختیار وزیر فرهنگ بنگلادش قرار گیرد.

علاوه بر آن، وزیر فرهنگ ضمن تقدیر از ادبیات و فرهنگ غنی ایران از جمله گلستان و بوستان سعدی، دیوان رومی و شاهنامه فردوسی و ... ضرورت ترجمه آثار ادبی از فارسی به بنگالی را از جمله راه های آشنایی مردم بنگلادش با فرهنگ و ادب ایران ارزیابی کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین