|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۵۳۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: اگر کنگره با توافق احتمالی که کاخ سفید و متحدانش به آن دست خواهند یافت، مخالفت کند،‌ در انزوا قرار گرفته و تحت فشار سیاسی و بین‌المللی خواهد بود.
"حسن بهشتی‌پور" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان درباره اظهارات اخیر کنگره آمریکا مبنی بر این که کری نباید از خطوط قرمز آمریکا عبور کرده و به دنبال رویکرد (هر کجا هر زمان) در بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران باشد، اظهار داشت: اگر کنگره بخواهد توافقی را که کاخ سفید و متحدانش از جمله پارلمان اروپا و کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی پذیرفته‌اند و شورای امنیت نیز در رابطه با آن قطعنامه صادر کرده،‌ مخالفت کند در انزوا قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: به نظر بنده تأثیر درخواست کنگره در روند تصمیم‌سازی ایالات متحده آمریکا 20 الی 30 درصد می‌تواند باشد.

بهشتی‌پور تصریح کرد: اگر اوباما و تیم آمریکایی اراده لازم جهت دستیابی به توافق را داشته باشند، کنگره نمی‌تواند مانع از این توافق شده و با آن مخالف کند مگر این که بخواهند بهانه‌جویی کنند.

وی بیان کرد: در قانون اساسی آمریکا کنگره و ریاست جمهوری جایگاه جداگانه‌ای دارند. نقش رئیس جمهور در آمریکا متفاوت‌تر از این نقش در کشور ماست و در واقع رئیس جمهور در آمریکا قدرت اول به شمار می‌رود و در ضمن کنگره آمریکا تحت فشار رژیم صهیونیستی و لابی این رژیم، این گونه موضع‌گیری‌ می‌کند.

بهشتی‌پور افزود: در صورت مخالفت کنگره با توافق احتمالی که آمریکا و متحدانش آن را پذیرفته‌اند موجب وارد شدن یک فشار سیاسی و بین‌المللی بر این نهاد خواهد شد، چرا که در گذشته متأسفانه نوعی اتحاد بین مخالفان ایران تشکیل شده بود، اما اکنون در صورت حصول توافق دیگر کنگره در چنین موقعیتی نخواهد بود.

همچنین این کارشناس مسائل هسته‌ای در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با قول ساخت نیروگاه هسته‌ای از سوی فرانسه به عربستان خاطرنشان کرد: با توجه به این اظهارات فرانسه در روزهای پایانی توافق هسته‌ای ایران و 1+5، شاید این قول برای بستن دهان سعودی‌ها باشد که اعتراضاتی به توافقات ایران و کشورهای 1+5 دارند.

وی افزود: در زمینه هسته‌ای نیز عربستان با کشور ما بسیار فاصله دارد زیرا دانشمندان هسته‌ای ما از صفر تا صد موضوع هسته‌ای را خودشان انجام داده و از افتخارات ماست که کشورمان چنین دانشمندانی داشته که حتی در نیروگاهی مثل نیروگاه بوشهر که ساخت روسیه است، امروزه کارشناسان ایرانی آن را اداره می‌کنند. اما عربستان در فعالیت‌های نفتی خود نیز از مستشاران خارجی بهره می‌گیرد.

بهشتی پور در پایان تصریح کرد: کشور ما در صنعت هسته‌ای به حدی از استقلال و خود کفایی رسیده است که در آن مراحل چرخه‌ی سوخت هسته‌ای از مرحله‌ی معدن تا تولید اکسید اورانیم (کیک زرد)، تولید گاز هگزوفلوراید و مرحله‌ی غنی سازی توسط دانشمندان بومی خودمان انجام می‌شود اما نهایت کار در فعالیت هسته‌ای عربستان، احداث و استفاده از چند نیروگاه هسته‌ای است که آن هم توسط فرانسه و کارشناسان هسته ای آن کشور انجام می‌شود. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین