کد خبر: ۵۳۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
نشانه هایی که می رسد هر چند مثبت ارزیابی می شود اما همچنان مذاکرات در سه سطح ديدارهاي كارشناسي،مديران سياسي و وزراي امور خارجه ادامه دارد.نتیجه این دیدارهای فشرده و چند ساعته پله پله طرفین را به توافق بر سر متن نهایی نزدیک می کند.
  هفتمین روز از روزهای تمدیدتوافق رسید.امروز 7 جولای ،آخرین روز از مهلت توافق بعد از 30 ژوئن است و همچنان نتیجه 18 ماه ماراتن نفسگیر مذاکرات نامشخص وغیرقابل پیش‌بینی ارزیابی می‌شود.چشم ها درحالی به امروز دوخته شده اندکه شایدامیدوارند عددمقدس 7 (در بسیاری از فرهنگ‌ها و کشورها 7 را عدد شانس و مقدس می دانند) این بار به کار مذاکرات بیاید،هرچند که اخبار دیروزعصر از ادامه مذاکرات تا روزپنجشنبه خبرمی داد.خبری که احتمالا چندان به مذاق آمریکایی ها خوشایند نیست.

18تیریا 9 جولای تاریخ نهایی فرصت دولت آمریکا برای ارائه گزارش مذاکرات به کنگره است وآمریکایی‌ها می دانند رسیدن به ضرب الاجل 9 جولای می تواند به مشکلات داخلی آنان اضافه کند.درنقطه مقابل دیپلمات های ایرانی معتقدندکه لزومی نمی‌بینند به خاطر مشکلات داخلی بین دولت آمریکاو کنگره‌، بدون در نظر گرفتن اصول مذاکراتی و خطوط قرمز خود به توافق دست یابند.از سویی دیگربسیاری در وین بر این باورند که بر خلاف آنچه مدنظرکنگره بوده است،اکنون این محدودیت زمانی تبدیل به فشارمعکوسی به دولت آمریکا شده است . ضرب الاجل کنگره آمریکا اکنون یکی از عوامل اصلی اختلاف در میان 1 + 5  است چرا که با این اعمال فشار درصورت عدم دستیابی به توافق، آمریکایی ها مسئول آن خواهند بود.اختلافی که اولین بار بر سر تمدید تاریخ از 30 ژوئن به 7 جولای نیز شنیده شد. یکشنبه شب البته زمانی برای تنفس برای تیم هسته ای ایران محسوب می شد.محمدجواد ظریف به همراه تیم هسته ای ایران یکشنبه شب مذاکرات را برای ساعتی متوقف کردندو با حضور درمرکز اسلامی امام علي (ع)  در وین ، در مراسم شب احیاي  نوزدهم ماه مبارک رمضان حاضر شدند.

علی اکبرصالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز همراه باظریف درمراسم احیا شرکت کرد.عباس عراقچی ومجید تخت روانچی معاونین وزیر خارجه وهمچنین حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور نیز ازدیگر حاضرین درمراسم بودند.امااز هتل کوبورگ خبرمی‌رسیدکه هرچند تیم مذاکره کننده ایران راهی مراسم شب احیا شده است اما مذاکرات در سطح دو جانبه و چند جانبه مابین نمایندگان کشورهای1 + 5  همچنان درجریان است.

  همه وزرا در وین

اکنون تنها دو روز به مهلت 9 جولای زمان باقی مانده است و وزیران 5 کشور اروپایی نیز به وین آمده‌اندتا به کری که امروز 11 روز است بدون ترک وین درهتل کوبورگ مستقر است بپیوندند. کری در حال جابه‌جایی رکوردبیشترین زمانی است که یک وزیر امور خارجه آمریکا خارج از کشورش و تنها در یک ماموریت دیپلماتیک بوده است.همچنین دیروز صبح وزیر امور خارجه روسیه وارد وین شد و ساعتی پس از وی نیز، وانگ یی ،برای نخستین بار به مذاکرات وین 8 پیوست. پس از لوزان این نخستین بار است که وزیر امور خارجه چین شخصا به مذاکرات آمده است.بعد از توافق لوزان همواره معاون وانگ یی بوده است که در مذاکرات حاضر می شد.اکنون اما وزیران خارجه همه به وین آمده اند و همه یک جمله می گویند؛اینکه اگر قرار است توافقی شود، وقت آن الان است و در پایان یا همه می برند یا می بازند.7 وزیر امور خارجه به همراه موگرینی به عنوان دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین برای جمع شده اند و چشم ها منتظر تصمیم نهایی آنان است.  پشت درهای بسته ادبیات مذاکرات تند و جدی است و گویا این ادبیات تند به بیرون از اتاق نیز کشیده شده است. دیروز جان کری تهدید کرد که اگر ایران همچنان سماجت کند میز مذاکره را ترک خواهد کرد. هر چند خود کری هم که گویا تا پایان مذاکرات با رکورد 15 روز اقامت مستمر در وین تمام تلاش خود برای به نتیجه نهایی رسیدن را انجام می دهد می داند که این همه رفت و آمد به نقاط مختلف اروپا و ساعت های طولانی پشت میز مذاکره نشستن برای شکست ، عدم توافق ، شکست یک کشور یا تیم مذاکرات نیست ، آمریکایی ها و اروپایی ها به خوبی می دانند که نمی توانند از زیر بار عدم توافق احتمالی شانه خالی کنند.

اما از اسراییل همچنان خبرهای ضد و نقیضی

 می رسد.محقق اندیشکده ای نزدیک به دولت اسراییل گفته است: امریکا تا اینجای کار امتیازات بزرگی به ایران داده و از موضع اصلی خود در تمامی زمینه ها کوتاه آمده است. بنابر این خیلی خنده داراست که مقامات عالی ایران چنین توافقی را رد کنند.بنیامین نتانیاهو هم در اظهار نظری دیروز گفته است که :نه تنها در وین پیشرفتی صورت نگرفته بلکه شکست ما در حال رقم خوردن است. انتظار توافقی بد را می کشیم.او گفته است: هر روز که از مذاکرات در پایتخت اتریش می گذرد ، عقب نشینی کشورهای بزرگ ،بیشتر می شود و امتیازهای بیشتری به ایران می دهند.
در وین و در قلب مذاکرات اما سيدعباس عراقچي،عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده مي‌گويد كه دو طرف هيچگاه تا اين اندازه در مذاكرات به خط پايان نزديك نبوده‌اند، هر چند در ادامه نیز می گوید:اما هنوز تمام طرف‌هاي درگير در اين گردونه از چندگام سخت نهايي مي‌گويند كه بايد براي رسيدن به ايستگاه آخر مذاكرات طي شود.

نشانه هایی که می رسد هر چند مثبت ارزیابی  می شود اما همچنان مذاکرات در سه سطح ديدارهاي كارشناسي،مديران سياسي و وزراي امور خارجه ادامه دارد.نتیجه این دیدارهای فشرده و چند ساعته پله پله طرفین را به توافق بر سر متن نهایی نزدیک می کند.

وزیر امور خارجه چین نیز اما امیدوار به نتیجه رسیدن مذاکرات است.او می گوید امیدوار است طرفین مذاکره کننده درک کنند شرایط کنونی « تاریخی» است و ادامه می دهد: زمان حل نهایی مسئله هسته ای ایران فرارسیده است.

در حالی که بسیاری منتظر رسیدن عقربه های ساعت به نیمه شب سه شنبه بودند تا دو طرف نتیجه نهایی را اعلام کنند، پیشدستی مذاکره کنندگان قابل درک بوده است.خبرهای رسیده از هتل کوبرگ دیروز عصر تایید کرد که مذاکرات تا بامداد پنجشنبه ادامه خواهد یافت.حال ضرب الاجلی تازه برای مذاکرات وجود دارد. زمان چندان به تاخیر نیفتاده است و دیدارها همچنان ادامه دارد.

در حالی که دیروز عصر ظریف و لاوروف با هم دیدار کردند ، دیدار ظریف با همتای انگلیسی خود با تاخیر برگزارشد. دلیل این تاخیر هم طولانی شدن نشست داخلی وزیران 5+1 بود. دیداری که دو برابر بیش از زمان برنامه ریزی شده خود ادامه یافته است. دیدار بین ظریف و کری نیز همچنان طبق برنامه ها و روال عادی روزهای گذشته جریان داشته است.دیداری که حدود یک ساعت به طول انجامید. پس از دیدار بین ظریف و کری نیز ، موگرینی و ظریف در نشست مشترک با هم حاضر شدند.

وزرای اروپایی در یک هفته گذشته دوبار به وین آمده اند و بعد از ساعتی مذاکره با وزیر خارجه ایران، به پایتخت‌هایشان باز‌گشته‌اند. در‌همین‌حال، وزیران خارجه ایران، روسیه و چین، طبق برنامه‌های قبلی باید روز چهارشنبه، 8 جولای برای شرکت در اجلاس سران گروه اقتصادی «بریکس» و سازمان همکاری شانگهای به اوفا در روسیه بروند.هر چند خبرها از ایران می گوید که رئیس جمهور حسن روحانی خود شخصا روز پنجشنبه راهی اجلاس می شود و شاید برای عدم حضور وزیر امور خارجه چین هم چاره ای اندیشیده شود اما لاوروف باید چهارشنبه در روسیه باشد، مگر آنکه نبض مذاکرات در وین 8 آنقدر تند شود که ترک آن قابل قبول نباشد.

با همه پستی و بلندی های 11 روز نفسگیر گذشته و ادامه آن حداقل تا سه روز آتی ،همچنان قلب مهم ترین مذاکرات قرن بیست و یک در وین می تپد.فرصتی دو روزه و هر چند کوتاه به 7 جولای اضافه شده است و همچنان رسانه ها منتظر حضور 8 دیپلمات برجسته هستند تا خبر آخر را به جهان مخابره کنند.

جهان بر مدار مدارا و تعامل قرار خواهد گرفت یا باید همچنان نگران سوءتفاهم های قدرت های برتر خود باشد؟مذاکرات نه فقط فرصتی برای ترمیم چهره ایران در جهان که فرصتی برای 6 کشور دیگر است. ایران حق دارد از منافع خود دفاع کند و 6 کشور دیگر در آن سوی میز باید به تصمیم تاریخی خود بیندیشند. تصمیمی که می تواند تغییری بنیادین در روابط بین الملل و خاورمیانه ایجاد کند. خاورمیانه آبستن اتفاقات بزرگی است و ایران بازیگر مهمی روی این صحنه است. مذاکرات همچنان در جریان است، اکنون زمان انتخاب و تصمیم است و
چشم ها منتظر تصمیم آخر است.

 
منبع: قانون
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین