|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۶
کد خبر: ۵۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
پایگاه خبری بلومبرگ در تحلیلی به قلم آنجلینا راسکوئت و جاویر بلاس نوشت، ایران در حالی عزم خود را برای دستیابی به توافق نهایی جزم کرده که در مقایسه با روسیه، متحدان خوب کمتری دارد، اما با حصول توافق در این هفته، مسکو دست کم یک دلیل برای تامل در حمایت خود دارد.
به نقل از بلومبرگ، برخی تحلیلگران و مدیران شرکت های بزرگ نفتی، بانک ها و شرکت های بازرگانی معتقدند؛ روسیه که با عربستان سعودی و آمریکا در تولید نفت رقابت می کند، وقتی ایران به بازارهای جهانی انرژی برگردد، بزرگ ترین بازنده خواهد بود.

اد مورس رییس بخش تحقیقات کالا در بانک آمریکایی سیتی گروپ گفت: ایران رقیب روسیه در بازار اروپا خواهد شد.

اروپا از سال 2012 که اتحادیه اروپا واردات نفت از ایران را تحریم کرد، از خرید نفت این کشور خودداری نمود.

تحریم اتحادیه اروپا، همراه با تحریم های شدید آمریکا، خرید نفت ایران به دلار را دشوارتر کرد و سبب شد تولید نفت این کشور از 3.6 میلیون بشکه در روز در سال 2011 به 2.6 میلیون بشکه در روز در سال گذشته کاهش یابد.

روسیه که نفت صادراتی آن شبیه ایران است، از این وضعیت، بیشترین سود را برد. براساس اطلاعات بدست آمده از پایگاه داده پردازی ترید مپ، این کشور با صادرات نفت به بازارهای فروش اصلی ایران در آسیا و اروپا، از سال 2011 تا 2014، روزانه 420 هزار بشکه به صادرات خود افزود و درآمدهای نفتی خود را به بیش از دو برابر رساند.

اگرچه روسیه و ایران در بازار انرژی رقیب هم هستند، لیکن در سیاست بسیار به هم نزدیک شده اند. روسیه برای ایران اسلحه و انرژی اتمی تامین می کند و در عین حال، در کنار سایر قدرت های جهانی، برای محدود سازی فعالیت های هسته ای ایران و دستیابی به توافق نهایی که می تواند به لغو تحریم های ایران منجر شود، تلاش می کند.



** توافق وین

توافق نهایی در وین در روزهای آینده حاصل خواهد شد. در حالی که بازگشت ایران به بازارهای جهانی دست کم شش تا 9 ماه به طول خواهد انجامید، صنعت نفت در تلاش است تاثیر این بازگشت را محاسبه کند.

بازرگانانی که به دلیل به خطر افتادن روابط بازرگانی شان، خواستند نام شان فاش نشود، گفتند، کشورهای تولید کننده نفت از نیجریه و آنگولا گرفته تا کلمبیا و عراق، در بازارهای اروپا و آسیا با رقابت بیشتری روبرو هستند.

آنها معتقدند، عوامل دیگری نیز می تواند بر محاسبات تاثیر بگذارد: صادرات نفت سوریه به دلیل جنگ شهری متوقف شده است، صادات نفت عراق به مدیترانه از طریق خط لوله نامنظم است و صادرات نفت لیبی و جنوب سودان نیز به دلیل درگیری ها در این دو کشور، بشدت کاهش یافته است.

با این همه، ایران مشخص کرده که قصد دارد به موقعیت تجاری قبلی خود در بازار نفت بازگردد.



** اهداف روشن ایران

در مه (اردیبهشت) گذشته، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد، بازارهای فروش مهم برای کشورش، آسیا و اروپا هستند. وی همچنین در نشست پنجم ژوئن (15 خرداد) اوپک در وین، با ارایه نامه ای، از دیگر اعضای اوپک خواست راه ایران برای تولید چهار میلیون بشکه در روز را باز کنند.

نفت روسیه اکنون شرایطی را تجربه می کند که مشابه شرایطی است که نفت ایران قبل از تحریم واردات از سوی پالایشگاه های اروپایی تجربه کرد.

دیوید فایفه رییس بخش تحقیق و تحلیل شرکت بازرگانی گانور در ژنو، یکی از پنج شرکت بزرگ مستقل نفتی جهان که توسط یک میلیاردر روسی به نام تیمچنکو تاسیس شده است، گفت: با از سرگیری صدور نفت ایران به اروپا، ممکن است نفت روسیه در حد مشخصی، با نفت ایران وارد رقابت شود.

وی افزود: نفت عراق که کیفیت آن مانند نفت ایران و روسیه است نیز ممکن است در بازار اروپا با شرایط رقابتی روبرو شود.



** تولید نفت شیل

صادرات نفت بیشتر از سوی ایران همچنین با نفت غرب آفریقا که هم اکنون به دلیل رشد تولید نفت شیل در آمریکا تحت فشار قرار دارد، وارد رقابت خواهد شد. قبلا آمریکا از واردکنندگان اصلی نفت کشورهای واقع در غرب آفریقا بود.

یوجین لیندل تحلیلگر ارشد شرکت مشاوره ای جی.پی.سی انرژی واقع در وین گفت: نیجریه و روسیه هر دو قصد دارند نفت خود را در بازارهای فروش نقدی بفروشند که این امر آنها را در رقابت با ایران شکننده تر خواهد کرد.

پالایشگاه های نفت در اروپا خود را برای از سرگیری خرید نفت ایران آماده می کنند.

مارکو شیاوتی مدیر تولید و تجارت پالایشگاه ساراس ایتالیا واقع در مدیترانه، ضمن اشاره به برقراری ارتباط عادی با ایران، گفت: این پالایشگاه به از سرگیری خرید نفت از ایران به صورت نقد و آتی فکر می کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین