|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۵۳۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمه های پایه سه هزار و 600 میلیارد تومان معوقه قطعی به وزارت بهداشت دارند و اگر به تکالیفشان عمل نکنند، حمایت های دولت برای اجرای طرح تحول سلامت کفایت نمی کند.
محمدآقاجانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: اصلاح تعرفه های پزشکی در طرح تحول سلامت با تعهدات بیمه ها همراه بود، اما با وجود افزایش نسبی هزینه های حوزه درمان، منابع بیمه ها متناسب با آن رشد نیافت و عملاً وصول درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت از بیمه ها مشکل پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: رشد نسبی تعرفه های پزشکی فقط بخشی از درآمدهای بیمارستان ها را شامل می شود و با توجه به اینکه هزینه های غیر فنی درمانی مانند آب، برق و غذا رشد درآمدی نداشته ، در مجموع درآمد بیمارستان ها در هر پرونده بیمار حدود 50 درصد رشد پیدا کرده است.

وی گفت: درآمد اختصاصی وزارت بهداشت، در صورتی محقق می شود که بیمه های پایه به تعهداتشان عمل کنند و گرنه رشد کلی بودجه وزارت بهداشت در حد چهار درصد است و حمایت های دولت از حوزه سلامت و طرح تحول سلامت به تنهایی برای ارایه خدمات مناسب به مردم کافی نیست.

آقاجانی افزود: در زمان حاضر حدود سه هزار و 600 میلیارد تومان اسناد مالی ارسال شده به بیمه های پایه داریم که وصول نشده است، این اسناد از آذر 93 تا فروردین 94 صادر و به بیمه ها ارسال شده است ؛ البته هنوز اسناد مالی اردیبهشت به بیمه ها فرستاده نشده است.

معاون درمان وزیر بهداشت تأکید کرد: این اسناد مالی در واقع اسنادی هستندکه اکنون روی زمین مانده اند و باید هر چه زودتر پرداخت شوند.ضمن اینکه این معادله چند مجهولی زمانی حل می شود که بیمه ها به تعهداتشان به طور کامل عمل کنند.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت گفت: درست است که دولت در قالب منابع جدید طرح تحول سلامت به وزارت بهداشت کمک کرده است اما اصل درآمدهای اختصاصی بیمارستان ها باید از طریق بیمه ها پرداخت شود، بنابراین باید متناسب با رشد درآمد اختصاصی بیمارستان ها، منابع بیمه ها نیز رشد کند.

آقاجانی گفت: اگر بیمه ها به تعهداتشان عمل نکنند، اداره بیمارستان ها به مشکل بر می خورد، تکلیف ما در وزارت بهداشت این است که به مردم خدمات مناسب بدهیم، تمام وسایل مورد نیاز بیماران را باید در بیمارستان تامین کنیم، مردم را برای تهیه لوازم به خارج از بیمارستان نفرستیم، پول اضافه ای از بیماران دریافت نکنیم و بسته کامل خدمات را در بیمارستان به بیماران ارایه کنیم.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت به تعهدات خود پایبند است و تمام تلاش خود را برای تامین رضایت بیماران انجام می دهد،فرانشیز پرداختی مردم نیز از 6 درصد افزایش نخواهد یافت اما شرط موفقیت کامل طرح تحول سلامت این است که بیمه ها به تکالیفشان عمل کنند و اسناد مالی بیمارستان ها را به موقع پرداخت کنند.

آقاجانی در پاسخ به پرسش ایرنا که بیمه ها نیز معتقدند،منابع مالی آنها کافی نیست و مشکل دارند، توضیح داد: ما راهکارهای کارشناسی را برای رفع این مشکلات در جلسات کارشناسی به مسوولان بیمه ها اعلام کرده ایم اما به هر حال اختیار و مسوولیت بیمه ها با وزارت بهداشت نیست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین