|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۵
کد خبر: ۵۳۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
پایگاه اینترنتی امید هسته ای ایرانیان در یادداشت خود پیام ویدئویی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه را تلاشی برای توافق عزتمندانه دانست که با ظرافت در اختیار دنیا قرار گرفته است.
در این یادداشت که روز یکشنبه به قلم جلال برزگر منتشر شد، آمده است: من جواد ظریف هستم و این همواره پیام ایران بوده است. آخرین سطر پیام وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران با گروه 1+5، مخاطب را دوباره به آغاز متن ارجاع می دهد تا دوباره بخواند آنچه را ظریف پیام ایران خوانده است. پیام ایران در متن انگلیسی دکتر ظریف خمیر مایه و جنس توافق خواهی عزت مندانه دارد.

سطر به سطر این پیام و جمله به جمله آن چون فرش و قالی ایرانی با دقت و ظرافت کنار هم چیده و درهم بافته شده است. مخاطب پیام از مذاکره کنندگان غربی تا افکار عمومی جامعه جهانی و داخلی ایران را دربرمی گیرد.

ساعات آخرین مذاکره، خاتمه دادن به یک بحران غیر ضروری طولانی، ضرورت توافق متوازن، بسیار نزدیک بودن به توافق، بی فایده بودن فشار اقتصادی و نظامی در رسیدن به اهداف اعلامی، وجود نشانه های غلبه منطق بر توهم و گشودن افق های جدید در مقابله با تهدیدهای مشترک از جمله کلید واژه های این متن خراطی شده یا بافته ظریف ایرانی هستند.

پیام ایران روشن است، اراده سیاسی ایران آماده توافق متوازن است، نشانه هایی از درک را هم در طرف مقابل مشاهده کرده اما بر این باور است که در گام نهایی، غرب نیاز به شجاعت تن دادن به توازن در توافق دارد؛ شجاعت دل کندن از عادات کهنه و نگاه به افق های تازه و ضرورت مقابله با تهدیدهای مشترک عینی.

این پیام در متن اخیر ایران مستتر است که غرب به درک درست از بی نتیجه بودن تحریم و فشار و دامن زدن به نگرانی های مصنوعی پای میز مذاکره آمده است، حال نوبت عبور از دلبستگی های قدیمی با اتکا به همین درک درست است.

طبعا توافق خوب برای دو طرف به معنای هیچ گونه امتیازی ندادن نیست، حال وقت عمل به این تئوری ها و گفته ها و تبدیل آنها به سند و مدرک بین المللی است تا امنیت بین الملل هرچه بیشتر تامین و تضمین شود، تا سایه تحریم و بی احترامی قدرت ها از سر یک ملت مستقل و مقاوم به بهانه فعالیت های هسته ای برچیده شود؛ فعالیت هایی که با وجود قابلیت های دوگانه، بنابر عرف و شرع در ایران همواره صلح آمیز باقی خواهد ماند و ایران حاضر است در این جهت ضمانت های لازم را نیز بپردازد؛ منتها ما به ازای این حسن نیت، قطعا حسن نیت و خداحافظی غرب با تحریم هسته ای آن هم در یک معامله پایاپای و متوازن و نقد است.

ایران این بار هیچ نقدی را با نسیه طاق نخواهد زد. شجاعت درک این مهم از سوی غرب آخرین چرخش کلید تدبیر در قفل تحریم را رقم خواهد زد، اگر هم چنین نباشد، ایرانیان به تدبیر و چهره منطقی و مقاومی که در دنیا از خود نشان داده اند مفتخرند و این غرب است که باید هزینه بین المللی طولانی تر کردن مسیر توافق را بپردازد؛ غربی که سرانجام هیچ راهی جز احترام به حقوق این ملت و توافق نخواهد داشت.

آخرین ساعات این دور از مذاکرات است، وزرای خارجه 1+5 و ایران و آمریکا و معاونان و کارشناسان در دورهای طولانی نزدیک دو سال مذاکره کرده اند، آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی سفر موفقیت آمیزی به تهران داشته، پیام عزت مند و صلح طلب و توافق خواه ایران در بزنگاهی حساس بار دیگر قاطع و رسا و با روی گشاده اعلام عمومی شده است.

حال نفس ها در سینه ها حبس و چشم ها به وین دوخته شده است، آیا غرب با اتکا به درک درست خود و با کمک منطق و بردباری و نرمش ایرانی از آخرین مانع که غرور نابجای خویش است عبور خواهد کرد؟ منتظریم، سه، دو، یک....... ' افق های پیش رو' ما را فرا می خوانند.

این ها همه در لابلای سطرهای پیام ملت ایران و نوشته دکتر ظریف قابل خوانش است.

منبع: پایگاه اینترنتی امید هسته ای ایرانیان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین