کد خبر: ۵۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۵
درحالی که یک ماه به سفر مذاکره‌کنندگان به وین برای بستن پرونده مذاکرات هسته‌ای مانده بود، وزیر امورخارجه کشورمان در مجلس از سوی دلواپسان مورد تندترین خطاب‌ها قرار گرفت.
موعد نهایی توافق هسته‌ای نزدیک‌تر از نزدیک است؛ عراقچی و ظریف می‌گویند هیچ‌گاه این‌قدر به توافق نزدیک نبوده‌ایم. رسانه‌ها به وین چشم دوخته‌اند و مردم به تیتر مطبوعات. پیش‌تر توافق‌های ژنو و لوزان بین ایران و گروه 1+5 صورت گرفته بود. بعد از هردوی آن توافق‌ها مردم به استقبال ظریف و هیات همراهش رفته بودند. عده‌ای هم برای نشان دادن مواضع منتقدانه خود رفتاری دیگر پیشه کردند. دلواپسان به این می‌اندیشند که هیچ توافقی، توافق خوب مدنظر آنها نیست. آنها پس از اتفاقات ماه قبل آرام‌تر شده‌اند اما این به آن معنا نیست که آنها از مواضع خود کوتاه آمده‌اند.

 وقفه‌ای بین امضا و اجرای توافق

شنبه‌شب سیدعباس عراقچی در مصاحبه‌ تلویزیونی خود در صداوسیما به این مساله پرداخت که بعد از رسیدن به توافق مدتی وقفه لازم است تا شرایط اجرای آن مهیا شود. در این مدت ماموران دیپلماسی باید به کشور خود بازگردند و با رایزنی با مسئولان کشور خود مقدمات اجرای توافق را فراهم کنند. مثلا دولت آمریکا برای اجرای این توافق باید با کنگره هماهنگی‌های لازم را داشته باشد. دولتمردان ایرانی نیز با توجه مضاعف به تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای و تایید آن از سوی شورای نگهبان باید نتیجه مذاکرات هسته‌ای را به مجلس ارائه کنند. بر این اساس به نظر می‌رسد دستیابی به توافق هسته‌ای به‌ویژه برای ایران خود شروع چانه‌زنی‌های دیگر باشد.

 رویای دلواپسان

درحالی که یک ماه به سفر مذاکره‌کنندگان به وین برای بستن پرونده مذاکرات هسته‌ای مانده بود، وزیر امورخارجه کشورمان در مجلس از سوی دلواپسان مورد تندترین خطاب‌ها قرار گرفت. چندی بعد از آن نیز تجمعاتی را در برخی شهرها با موضوع مذاکرات شاهد بودیم که اتفاقا دلواپسان سخنرانان آنها بودند. آنها در همایش‌ها و مناظره‌هایی که با حامیان دولت و توافق برگزار می‌کردند برای توجیه رفتار خود مدعی می‌شدند این انتقادها قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان را بالا می‌برد و حتی بهتر است رسانه‌ها تندترین انتقادها را نثار ماموران دیپلماسی کنند! آنها می‌خواستند از این طریق به کشورهای مقابل ایران در مذاکرات این پیام را بفرستند که ایران جوی تکصدایی ندارد در صورتی که به اذعان برخی کارشناسان در خلال مذاکرات طرف مقابل باید از فضای داخلی کشور انسجام و اراده حل مساله هسته‌ای از طرق دیپلماتیک را دریافت کند؛ با این حال دلواپسی‌ها کاهش پیدا نکرد.

 تپش‌ها تند می‌شود

برخی دلواپسان حتی پس از سخنان عالی‌ترین مقام کشور که مذاکره‌کنندگان را باغیرت، شجاع و متدین توصیف کرده بودند به دلواپسی خود ادامه دادند. تا جایی که مرتضی آقاتهرانی روز گذشته گفت: «در مذاکرات باید توجه شود که همه تحریم‌ها به‌‌طور یکجا برداشته شود، نه اینکه ما همه چیز را ببندیم، ولی طرف مقابل تحریم‌ها را به‌‌طور کامل برندارد و سود ببرند، این‌ها شدنی نیست به همین‌خاطر ما کمی دلواپسیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که آمریکایی‌ها نانجیبند و بیش از آنچه که تصور می‌شود و در این شرایط مسئولان مذاکره‌کننده باید خیلی حواس‌شان جمع باشد تا خدایی‌نکرده موردی پیش نیاید، عزت و دارایی ملت حفظ شده و نفع نظام و ملت مراعات شود و خوشبختانه مقام معظم رهبری نیز خطوط اصلی را به ‌طور کامل به مسئولان اعلام کرده‌اند.» وی در حالی به بیان این مسائل پرداخته است که تا توافق احتمالی و نهایی تنها یک روز زمان باقی مانده است. همچنین مجلس با تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای دولت را مکلف به لغو تحریم‌ها به‌طور یکجا و کامل کرده است. حمید رسایی نیز دو روز پیش با بیان اینکه مذاکرات به نقطه حساس خود رسیده است، گفت: «در طول مذاکرات توافقی به نام ژنو تصویب شد که کارشناسان تاکید کردند یک توافق برد- برد و باکیفیت برای ایران نیست، در طول این یک سال پس از توافق دولت 100کیلو اورانیوم را رقیق و 100کیلو را اکسید کرد. غربی‌ها وعده کرده بودند در این یک سالی که شما اورانیوم خود را رقیق می‌کنید ما فضایی را فراهم خواهیم کرد تا نفت بیشتری به فروش برسانید، اما به وعده خود عمل نکردند. مذاکرات تا به امروز با بدعهدی‌های استکبار جهانی ادامه پیدا کرده است، توافقنامه ژنو و لوزان هیچ‌کدام پیروزی نبود؛ زمانی که به آقای ظریف گفتیم این توافقنامه‌ها الزام‌آور است؟ وی گفت اینطور نیست؛ پس چرا به دنبال برگزاری جشن و شادی برای توافق نرفته بودید؟» رسایی عنوان کرد: «این عملکردهای زودهنگام فضاسازی رسانه‌هایی است که دشمنی آمریکا را بزک می‌کنند؛ یک سال و نیم پیش گفتیم توافق ژنو پیروزی بزرگ نیست بلکه دروغ بزرگ است برخی‌ها به ما اعتراض کردند شما موضع سیاسی دارید.» وی ادامه داد: «برای ما ثابت شده که توافق خوب حاصل نمی‌شود به دلیل اینکه طرف مقابل ما گرگ‌منش است و خوی استکباری در وجود آمریکایی‌هاست؛ دو سال است همه حوزه‌ها را قفل کرده‌اند و نتیجه را گره زده‌اند به مذاکرات هسته‌ای.» رسایی درباره تیم مذاکره‌کننده نیز استدلال و نظر خاص خود را دارد. وی گفت: «این صفات ویژگی‌های کوچکی نیست بلکه ایجاد یک سرمایه اجتماعی برای آنها می‌کند؛ البته این بدان معنا نیست که منتقدان اشتباه می‌کنند؛ بلکه رهبری فرمودند منتقدان کارشان راحت‌تر از کسانی که کاری انجام می‌دهند، نیست.» با این اظهارات، آنهایی که دلواپس نیستند، دلواپس نمی‌شوند اما تنها تپش‌های آنها تندتر می‌شود.

 فردا چه می‌شود؟

البته این دلواپسی‌ها مختص به این چهره‌های خاص نیست. رسایی و آقاتهرانی با سخنان خود دلواپسی خود را نشان می‌دهند و برخی دیگر با سکوت خبری‌شان. به‌عنوان مثال طی چند روز گذشته که مطبوعات و رسانه‌ها چشمشان را به هتل کوبورگ وین دوخته بودند برخی خبرگزاری‌های اصولگرا صفحات سیاسی خود را بدون اخبار مذاکرات پیش بردند. با این حال مذاکره‌کنندگان به قول حسن روحانی دلواپس نیستند و امیدوارند. آنها می‌کوشند توافق هسته‌ای امروز نهایی شود. پرسشی که به ذهن ناظران و تحلیلگران می‌رسد این است که دلواپسان با توافق نهایی چه خواهند کرد؟

منبع:آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین