|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۵۳۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
استاد دانشگاه 'جواهر لعل نهرو' هند با بیان اینکه تیم دیپلماسی ایران مذاکرات هسته ای را هوشمندانه به پیش می برد ؛ اظهار کرد: چشم انداز مذاکرات هسته ای ایران با گروه 'پنج بعلاوه یک ' به رغم برخی کارشکنی ها روشن است.
پروفسور 'سوباد ناراین مالاکار' مدیر گروه مطالعات افریقایی دانشگاه جواهرلعل نهرو روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، توافق هسته ای جامع ایران با گروه 'پنج بعلاوه یک' را به نفع صلح و ثبات منطقه و جهان دانست و تصریح کرد؛ تحریم های غیرقانونی، اقتصادی، نفتی و سیاسی ایران در سالهای گذشته تاثیر منفی زیادی بر توسعه منطقه و اقتصاد جهانی برجای گذاشته است.
وی با بیان اینکه فشار و تحریم کشورهای غربی تاثیر زیادی بر ایران نداشته است ؛ اظهار کرد: ایران با اقتصاد مقاومتی با تحریم ها مقابله کرد و کشورهای غربی ضرر بیشتری از تحریم ها متحمل شدند.
این کارشناس سیاسی از کشورهای مذاکره کننده هسته ای با ایران خواست که از برخورد احساسی با موضوع هسته ای ایران خودداری کنند و به جای در نظر گرفتن منافع کوتاه مدت کشور خود ، منافع منطقه و جهان را درنظر داشته باشند.
وی از کشورهای غربی خواست به جای تمرکز به گذشته که نتیجه ای برای مذاکرات ندارد بیشتر تلاش خود را بر دستیابی به توافقنامه جامع متمرکز کنند و از باج خواهی و زیاده طلبی پرهیز کنند.
استاد دانشگاه 'جواهرلعل نهرو' هند اتهامات امریکا به ایران درخصوص ساخت سلاح هسته را تلاشی برای واردکردن فشار بیشتر به ایران و امتیازگیری دانست و اظهار کرد: نمایندگان مذاکرکننده ایرانی تاکنون به خوبی توانسته اند در این مذاکرات منافع ایران را حفظ کنند.
وی اظهار کرد: تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته ای ساخته و پرداخته امریکا، رژیم صهیونیستی و مخالفان جمهوری اسلامی برای ایران هراسی و جلوگیری از دستیابی به تفاهمنامه جامع هسته ای است.
این کارشناس سیاسی گفت: همکاری وسیع ایران با بازرسان سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی ثابت کرد که این کشور تمایلی به استفاده از برنامه هسته ای خود برای تولید سلاح ندارد.
وی با بیان اینکه ایران با همکاری گسترده با بازرسان سازمان انرژی اتمی حسن نیت خود را ثابت کرده است ؛ افزود: متاسفانه برخی از کشورهای غربی در این خصوص صداقت ندارند.
پروفسور مالاکار گفت: هنوز برخی عناصر در دولت امریکا، با پشتیبانی اسراییل سعی دارند در این مذاکرات اختلال ایجاد کنند و مانع امضای تواقفنامه دایمی شوند چون این قرارداد منافع اسراییل را تامین نمی کند.
وی ادامه داد: به طور حتم این توافقنامه فضای سازنده ای برای توسعه اقتصادی ایران و دیگر کشورهای منطقه و دنیا فراهم می کند.
این استاد دانشگاه گفت: با وجود مخالفت صهیونیست ها و همفکران آنها، من با امضای توافقنامه هسته ای جامع خوش بین هستم و معتقدم که این تفاهمنامه در روزهای آینده امضا می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین