کد خبر: ۵۲۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
رسانه های گروهی چین روز شنبه با انعکاس گسترده اخبار مذاکرات هسته ای در وین تاکید کردند که قطار توافق نهایی در حال رسیدن به مقصد است.
روزنامه گلوبال تایمز ارگان حزب حاکم چین در گزارشی مشروح در باره این گفت و گوها آورده است: صحبت از پیشرفت ها فقط مربوط به دیپلمات های ایران نیست بلکه هیات های کشورهای دیگر نیز از این پیشرفت ها ابراز خرسندی کرده اند.
این گزارش حتی به نقل از «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین آورده است که احتمال توافق نهایی تا روز سه شنبه جاری بسیار محتمل است.
این نشریه می نویسد: گفت وگوی مشروح «یوکیا آمانو» با مقام های ایران در تهران و سفر «محمد نهاوندیان» رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران به وین نشان دهنده در پیش بودن رویدادی مهم است.
خبرگزاری شین هوا هم گزارش کرده است که گفت و گوهای بسیار طولانی چند ساعته بخصوص در دو روز گذشته میان دیپلمات های ایران و همتایان آمریکایی و اروپایی آنها انجام شده است.
خبرگزاری رسمی چین، از قول محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان آورده است که پیشرفت های خوبی بدست آورده ایم که امیدوار کننده است.
تلویزیون مرکزی چین نیز از قول شماری از دیپلمات های حاضر در وین آورده است: مذاکرات در باره متن و ضمایم در حال پیشرفت است.
این گزارش می افزاید: چهار روز مهم دیگر در پیش رو قرار دارد که در جریان آن همچنان باید روی متن نهایی کار شود و نتیجه مطلوب بدست بیاید.
«ژاپن تایمز» هم گزارش کرده است که دیپلمات های ارشد در حال گفت وگو هستند با این امید که آخرین بن بست ها و اختلافات حل و فصل شود.
در همین حال نشریه مذکور آورده است که تا فردا - یکشنبه - دیگر وزیران خارجه نیز به وزیران خارجه ایران و آمریکا ملحق خواهند شد و تا روز سه شنبه آنجا می مانند که نتیجه نهایی معلوم شود.
روزنامه «هرالد کوریا» چاپ کره جنوبی هم نوشته است که «راستی آزمایی» در جریان است و زمانی که مساله صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران در این مذاکرات مورد تایید نهایی قرار گیرد، زمان لغو تحریم های سنگین علیه تهران هم فرا می رسد.
این نشریه کره ای خاطر نشان کرد که دو سال مذاکرات دشوار در جریان بوده است تا به موضوع باقیمانده از 13 سال قبل رسیدگی و حل و فصل شود.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد روسیه هم بنا بر گزارش رسانه های گروهی چین ضمن ابراز خوشبینی گفته که نزدیک به 91 درصد از متن نهایی تنظیم شده است.
سایت خبری «جونگ گوآ ری بائو وانگ» در گزارشی با اشاره به جدیدترین تحولات موضوع هسته ای کشورمان از پررنگ تر شدن امیدها در دستیابی به توافق جامع در سه روز مانده به پایان زمان مذاکرات سخن گفته است.
این گزارش با اشاره به مواضع اخیر محمد جواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان می افزاید: وزیر خارجه ایران درباره شرایط جدید گفتگوهای کشورش با اعضای 1+5 اعلام کرده که طرفین هیچگاه به اندازه این دور از مذاکرات به توافق نزدیک نبوده اند و بر این اساس به نظر می رسد هر چند که هنوز پاره ای از اختلافات بین طرفهای مختلف باقی است اما دستیابی به نتایج پایدار نیز بسیار محتمل تر از سابق شده است.
این رسانه چینی زبان، پیام ویدئویی وزیر خارجه کشورمان را پیامی صریح خطاب به مردم و سیاستمداران آمریکایی دانسته است.
«جونگ گوآ ری بائو وانگ» همچنین نوشت: در حالی که امیدها جهت دستیابی به توافقات هسته ای تا حدودی نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده اما همچنان صداهایی در مخالفت با این روند سازنده از جانب واشنگتن به گوش می رسد که از آن جمله می توان به سخنان اخیر هیلاری کلینتون اشاره کرد.
از سوی دیگر شبکه خبری «خوئن چیو وی خویی» در گزارشی با اشاره به پیشرفت های قابل توجه در مذاکرات ایران و 1+5 اعلام کرد: در پی بروز پیشرفت های جدید در جریان مذاکرات وین، مقامات غربی خبر داده اند که تحریم های اقتصادی ایران از ماه دسامبر سال جاری میلادی به تدریج لغو خواهند شد.
این رسانه اقتصادی چینی زبان همچنین مواضع جدید مقامات غربی درباره مذاکرات هسته ای را مورد اشاره قرار داد و نوشت: تاکید مقامات غربی بر اینکه فرصت جاری در مذاکرات غیرقابل تمدید است حکایت از جدیت مذاکرات دارد.
به دنبال تمدید مهلت مذاکرات هسته ای و با نزدیک شدن به زمان نهایی، رسانه های گروهی چین و ژاپن و کره این موضوع را در سرخط اصلی اخبار خود قرار داده اند.
این در شرایطی است که بعضا نخستین اخبار تارنماهای اینترنتی این سه کشور و رسانه های نوشتاری و تصویری آن به مذاکرات وین اختصاص داشته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین