|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۵۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
پروفسور 'سرگئی بابورین' استاد دانشگاه و معاون سابق دومای روسیه اعلام کرد: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید برای لغو تحریم های غرب در مورد ایران و روسیه تلاش کنند.
بابورین امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تحریم هایی که در مورد ایران و روسیه وضع شده، غیرقانونی است و باید بطور کامل لغو شود.
این کارشناس روس که دارای دکترای حقوق است، خاطرنشان کرد: فقط شورای امنیت سازمان ملل حق دارد کشورها را با توجه به نقض معیارهای بین المللی با موافقت کامل اعضای شورا تحریم کند اما در مورد ایران و روسیه چنین نبوده و کشورهای تحریم کننده مرتکب اقدام غیرقانونی شده اند.
وی ادامه داد: هیچ گونه توجیهی برای تحریم های غرب وجود ندارد و این گونه اقدامات باید از ساختار مناسبات بین المللی کنار گذاشته و منسوخ شود.
معاون سابق دومای روسیه در مورد نقش و جایگاه سازمان همکاری شانگهای در عرصه بین المللی گفت: اطمینان دارم سازمان همکاری شانگهای دورنمای خوبی برای توسعه دارد و در آینده به مرکز بزرگ ثبات جهانی تبدیل خواهد شد.
بابورین که برای مدت 10 سال رییس دانشگاه دولتی اقتصادی و بازرگانی بود، خاطرنشان کرد: سازمان همکاری شانگهای در آینده ممکن است آلترناتیوی برای گروه جی هفت باشد.
این کارشناس روس ادامه داد: روابط کشورها در سازمان همکاری شانگهای و مواضع آنها در مسایل بین المللی و منطقه ای بهتر از گروه جی هفت است و برخلاف این گروه تحت سیطره آمریکا، دیدگاه های دمکراتیک و دور از یکجانبه گرایی و زورگویی دارند.
بابورین با اعلام حمایت از عضویت ایران در سازمان شانگهای اضافه کرد: ایران باید از عضویت ناظر به عضو کامل سازمان همکاری شانگهای تبدیل شود و این امر بر فعالیت و جایگاه سازمان شانگهای تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
وی افزود: سازمان همکاری شانگهای، سازمانی است که در آن کشورها از استقلال خود در برابر جهانی شدن آمریکایی دفاع می کنند. آنها به قوانین و معیارهای بین المللی احترام می گذارند اما ساختارهای تحت سلطه و کنترل آمریکا همچون ناتو این چنین نیستند.
وی خاطرنشان کرد: بدیهی است که تمام ادعاهای آمریکا و غرب در مورد ایران واهی است و بخاطر مواضع مستقل این کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بطور مکرر مطرح می شود.
معاون سابق دومای روسیه گفت: شرکت ایران در معادلات بین المللی بسیار مهم است و از مدتها پیش بی اساس بودن ادعاهای مطرح شده در مورد این کشور کاملا آشکار شده است.
وی افزود: سران روسیه این ادعاها را باور نمی کنند و برای توسعه همکاری ها با این کشور در عرصه های گوناگون تلاش می کنند. چنین عزم و اراده ای از سوی سران و مقامهای ایرانی نیز مشاهده می شود.
وی در پایان مصاحبه برای 'حسن روحانی' رییس جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت و ابراز امیدواری کرد حضور وی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای پرثمر باشد.
بابورین همچنین ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد لغو تحریم ها در مورد ایران باشیم تا زمینه مساعد برای توسعه همه جانبه همکاری های ایران و روسیه در عرصه های مختلف ازجمله اقتصادی و ساخت نیروگاه های هسته ای و حوزه های مهم دیگر فراهم شود.
اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روزهای 18 و 19 تیرماه ( پنجشنبه و جمعه ) این هفته در روسیه ( شهر اوفا مرکز جمهوری باشقیرستان روسیه ) برگزار می شود.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین دولتی منطقه ای است که برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی تشکیل شده است.
روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای فعلی این سازمان هستند. مغولستان، هند، ایران، پاکستان و افغانستان در جایگاه ناظر و سریلانکا و ارمنستان در جایگاه شریک گفت و گو در سازمان همکاری شانگهای حضور دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین