کد خبر: ۵۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۸
مجلس عوام انگلیس در هفتم مهرماه 1393( سپتامبر گذشته ) با حمله هوایی این کشور علیه گروه تروریستی داعش در عراق موافقت کرد اما این مجوز شامل حملات هوایی در سوریه نمی شود .
دیوید کامرون نخست وزیر و مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس روز پنجشنبه در نشست مجلس عوام، رسما از نمایندگان پارلمان این کشور خواستند تا با حمله هوایی به مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه موافقت کنند.

به گزارش ایرنا، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس امروز ( پنجشنبه ) در نشست مجلس عوام گفت یک سری موارد جدی است که بایستی در سوریه انجام دهیم اما این نیازمند اجماع نمایندگان پارلمان در این مورد است.

کامرون به نمایندگان پارلمان انگلیس وعده داد که هیچ اقدام نظامی بدون رسیدن به این اجماع، در سوریه انجام نخواهد شد .

مایکل فالون نیز در نشست مجلس عوام انگلیس با اشاره به ضرورت گسترش حملات هوایی علیه مواضع داعش سوریه گفت: سازماندهی و رهبری گروه تروریستی داعش از شمال سوریه صورت می گیرد و کارهای زیادی برای هدف قرار دادن این گروه باید صورت گیرد.

وزیر دفاع انگلیس افزود: تمامی اعضای پارلمان لازم است که به دقت بهترین شیوه را برای مقابله با داعش که یک گروه شیطانی بوده و هیچ احترامی به مرزهای بین دول قایل نیست، مورد توجه قرار دهند .

وی نیز همانند کامرون اگرچه راه را برای حملات هوایی انگلیس علیه گروه داعش در سوریه بازکرد اما گفت که هیچ اقدامی در این زمینه بدون رای و نظر نمایندگان پارلمان صورت نخواهد گرفت .

انتظار می رود که دولت انگلیس در چارچوب یک پیشنهاد قانونی خواستار رای نمایندگان مجلس عوام، برای شروع حمله هوایی این کشور علیه مواضع داعش در سوریه شود.

مجلس عوام انگلیس در هفتم مهرماه 1393( سپتامبر گذشته ) با حمله هوایی این کشور علیه گروه تروریستی داعش در عراق موافقت کرد اما این مجوز شامل حملات هوایی در سوریه نمی شود .

موافقت نمایندگان مجلس عوام انگلیس با حمله هوایی این کشور علیه داعش در عراق، بدنبال حمایت صریح رهبران احزاب سیاسی ازجمله حزب مخالف کارگر صورت گرفت.

رهبر حزب کارگر در این ارتباط گفته بود: از این طرح درمورد حملات هوایی در عراق حمایت می کنم زیرا ما به درخواست حکومت دموکراتیک عراق پاسخ می دهیم و این مساله در منشور سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است.

در سال 1392 به دلیل مخالفت مجلس عوام انگلیس به ویژه اعضای پارلمانی حزب کارگر، طرح دولت کامرون در حمله هوایی علیه مواضع دولت سوریه به شکست منجر شد.

در صورتی که دولت محافظه کار کامرون بخواهد طرح حمله هوایی انگلیس علیه داعش در سوریه را پیش ببرد، بایستی بتواند حمایت اعضای حزب کارگر که دومین حزب مهم در مجلس عوام شمرده می شود، جلب کند.

درخواست کامرون و مایکل فالون نخست وزیر و وزیر دفاع انگلیس برای گسترش دامنه حملات هوایی این کشورعلیه داعش به سوریه، متعاقب کشته شدن در حدود 30 نفر از گردشگران انگلیسی در حادثه تروریستی تونس در جمعه هفته گذشته و فراهم شدن جو روانی مناسب، صورت می گیرد.

به گفته منابع انگلیسی بین حزب حاکم محافظه کار و حزب مخالف کارگر، در مورد کسب مجوز پارلمانی برای عملیات هوایی علیه گروه تروریستی داعش در سوریه رایزنی هایی صورت گرفته هر چند نتیجه این گفت وگوهای پشت پرده، تاکنون اعلام نشده است.

یک سخنگوی نخست وزیری انگلیس صبح روز پنجشنبه گفته بود: گروه داعش تهدیدی برای مردم در انگلیس و امنیت ما محسوب می شود. به همین دلیل دیوید کامرون خواهان آن است که نمایندگان پارلمان این کشور گزینه پیوستن لندن به حملات هوایی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا، علیه این گروه تروریستی در سوریه را بررسی کنند.

این سخنگو عنوان کرد: بایستی در مورد این مسائل و اینکه ما باید در روند مقابله با گروه داعش چه کاری صورت دهیم، بررسی هایی انجام شود.

فالون نیز در شامگاه چهارشنبه گذشته در گفت وگو با رادیو چهار 'بی بی سی' گفته بود: این غیر منطقی است که نیروهای انگلیس تنها ناظر بر مرزهای سوریه وعراق باشند در حالی که تفاوتی میان دو کشور نیست ضمن اینکه گروه تروریستی داعش آزادانه میان این دو در حرکت است.

وزیر دفاع انگلیس اضافه کرد: به لحاظ قانونی مانعی برای عملیات ما در سوریه نیست اما مصوبه مجلس عوام برای این اقدام در دست نداریم.

فالون افزود: نمایندگان پارلمان لازم است بحث اجازه برای بمباران هوایی علیه مواضع داعش در سوریه را مورد توجه قرار دهند.

در همین حال بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که آمریکا و متحدان غربی اش در تلاش برای پیشبرد ملاحظات امنیتی و حفظ منافع همپیمانان عربی خود، سعی دارند در چارچوب ائتلاف بین المللی علیه گروه تروریستی داعش، حضور خود را در منطقه تقویت کنند.

این تحلیل گران معتقدند که دولت عراق از نیروهای نظامی ائتلاف برای مبارزه علیه گروه داعش درخواست کمک کرده اما دولت بشار اسد که کشورش درگیر یک جنگ داخلی چهار ساله است تاکنون چنین درخواستی را مطرح نکرده است و بنابر این دخالت نظامی انگلیس در این کشور دارای مشروعیت و قانونی نیست.

در سال گذشته نیز همزمان با بحث شروع حملات هوایی انگلیس علیه گروه داعش در عراق، برخی از حقوقدانان انگلیسی نسبت به قانونی بودن عملیات هوایی در سوریه بدون داشتن مجوز از دولت مشروع در آن کشور ابراز تردید کردند و آن را ناقض حق حاکمیت ملی سوریه دانستند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین