|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۵۲۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز موانع زیادی در کشور وجود دارد، اما موانع ذهنی به منزله بزرگ ترین سد برای پیشرفت کشور محسوب می شود که باید برای آن چاره اندیشی کرد.
محمدرضا نعمت زاده در نشست هم اندیشی در محل اتاق ایران به مناسبت دهم تیر روز ملی صنعت و معدن، اظهار داشت: تلاش همه فعالان بخش های اقتصادی سزاوار تقدیر است و انتظار می رود همه صاحب نظران برای پیشبرد امور همفکری و مشارکت داشته باشند.

وی اضافه کرد: بخش صنعت بسیار پیچیده است و انواع تجارت را در برمی گیرد و بسیاری از مسائل در حوزه کاری این وزارتخانه قرار دارد، اما این قدر وسیع است که در حیطه یک وزارتخانه نمی گنجد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وظیفه این تشکیلات رسیدگی به کل مسائل مربوط به صنعت، معدن و تجارت است و برای این منظور هماهنگی میان دستگاه های مختلف، کار بسیار سخت و بزرگی است.

وی ابراز امیدواری کرد: برای تدوین بسیاری از آیین نامه ها، هماهنگی بین دستگاه ها صورت پذیرد و نسبت به بهره گیری از کمک بخش خصوصی در این ارتباط استقبال کرد.

نعمت زاده گفت: درخواست از بخش خصوصی داریم از امروز برای تدوین آیین نامه های مورد نیاز، کمک و همفکری کند، زیرا وقت بسیار اندکی برای این کار وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: نباید شرایط و آیین نامه ها سختگیرانه و پیچیده و شامل قوانین دست و پاگیر اداری فراوان باشد، بلکه باید تسهیل کننده امور باشد.

وی بررسی گشایش ال.سی های داخلی و ضمانت نامه پیمانکاران خارج از کشور را به عنوان موضوعات در دست بررسی با هدف رفع مشکل در این بخش، عنوان کرد.



** توسعه های معدنی از پایدارترین توسعه ها است

براساس این گزارش، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: پایدارترین توسعه ها، توسعه های معدنی است، اما باید به مقیاس معدن کاری در ایران توجه کرد و در هیچ جای دنیا مقیاس معدن کاری به اندازه ایران کوچک نبوده و شرایط امروز معدن کوچک به علت قیمت های بین المللی است.

وی افزود: شرایط فعلی گذرا است و برای عبور از این بحران حقوق دولتی معادن کاهش چشمگیری یافته و در مورد استمهال نیز قانونی نداریم که بیش از یک سال بتوان مهلت داد و می توان برای اصلاح قانونی این مسأله اقدام شود.

سرقینی تصریح کرد: مشارکت بخش خصوصی در تدوین آیین نامه ها نیز پیش از این لحاظ شده است.



** تسهیلات پرداخت شده کمتر از مبالغ مورد نیاز واحدهای تولیدی

محسن صالحی نیا معاون امور صنایع این وزارتخانه نیز افزود: بحث تأمین نقدینگی، تعیین تکلیف و استهمال بدهی ها و هدفمندی یارانه ها اکنون مطرح است و بحث نقدینگی مشکلات فراوانی دارد و نسبت به نیاز واحدهای تولیدی برای نقدینگی، مبالغ بسیار کمتری پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: تأکید وزارتخانه این است که سهم اختصاصی از طریق بانک ها افزایش یافته و به حدود 40 درصد برسد، ضمن اینکه افزایش سپرده بانک ها نزد بانک مرکزی و درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها نیز از دیگر منابع به شمار می روند.

صالحی نیا درخصوص استمهال بدهی ها نیز اظهار داشت: جلسات مختلفی برای تعیین تکلیف بدهی ها و تقسیط آنها و رسیدگی به این مشکل برگزار می شود، اما در ارائه تسهیلات سرمایه در گردش دوباره، بانک ها محدودیت هایی دارند که باید در نظر گرفته شود.



** لزوم توجه به بحث تقسیم ریسک

بنابراین گزارش، حسین ابویی مهریزی معاون طرح و برنامه وزارتخانه مزبور هم گفت: باید به مسائل کلان نیز توجه داشت و یکی از مسائلی که مغفول مانده بحث تقسیم ریسک است.

وی افزود: لازم است فعالیت هایی که ریسک کمتری دارد، مورد حمایت های بیشتری قرار گیرند و هرچه فعالیت ریسک بالاتری داشته باشد، حمایت کمتری از آن صورت گیرد و انتظار می رود ساز و کار این بحث با مشارکت اتاق تعریف شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین