|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۵۲۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
یک مقام عالی بازنشسته ارتش پاکستان و از تحلیل گران برجسته سیاست خارجی این کشور معتقد است نهایی شدن توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، موجب تقویت ثبات و ایجاد تعادل و هماهنگی در منطقه متلاطم خاورمیانه خواهد شد.
ژنرال 'طلعت مسعود' که چهار دهه سابقه خدمت در پست های کلیدی ارتش پاکستان دارد، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امضای توافق نهایی درباره موضوع هسته ای ایران همچنین راه را برای بهبود روابط ایران و غرب هموار خواهد کرد و حتی با این توافق، زمینه لازم برای از سرگیری روابط تهران-واشنگتن به تدریج آماده خواهد شد.

وی حل بسیاری از مسایل منطقه ای را در گروی حل موضوع هسته ای ایران و توافق نهایی میان ایران و غرب دانست و گفت: حل اختلافات هسته ای میان تهران و غرب، زمینه را برای آزاد شدن پتانسیل های ایران برای نقش آفرینی بیشتر و موثرتر برای حل مسایل منطقه از جمله همکاری با ائتلاف های مبارزه با تروریسم فراهم خواهد کرد.

طلعت مسعود درخصوص دلایل نگرانی رژیم صهیونیستی از توافق احتمالی میان ایران و گروه 1+5 و اینکه چرا نخست وزیر این رژیم معتقد است هرگونه توافق میان تهران و غرب، یک 'توافق بد' خواهد بود، گفت: طبیعی است که اسراییل تمایل دارد تنش ها واختلافات میان ایران به عنوان اصلی ترین سد مقابل تل آویو و هم پیمانان غربی این رژیم ادامه داشته باشد. هرگونه بهبود روابط میان ایران و غرب، به منزله فاصله گرفتن غرب از اسراییل خواهد بود ضمن اینکه ضربه سختی علیه تلاش های سلطه جویانه تل آویو در منطقه محسوب می شود.

این تحلیل ارشد پاکستانی گفت: ابراز نگرانی نتانیاهو از احتمال رفتن ایران به سمت ساخت هسته ای بعد از امضای توافق، بهانه ای است تا بتواند غرب را از امضای توافقنامه با ایران منصرف کند.

وی با اشاره به همراه شدن برخی اعراب منطقه با تل آویو در مخالفت با توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت: جای تعجب است که برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مواضعی مشابه به مواضع اسرییل گرفته اند و از امضای توافقنامه ای که در نهایت به نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود، اظهار نگرانی می کنند.

ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان افزود: برخی اعراب در دام تبلغیات منفی تل آویو گرفتار شده اند و هرگونه بهبود روابط میان ایران و غرب را به ضرر منافع اقتصادی خود می پندارند درصورتی که امروز، مهم ترین اولویت خاورمیانه، بازگرداندن ثبات و امنیت به آن است که این مهم با امضای توافق میان ایران و گروه 1+5، تا حد قابل توجهی می تواند محقق شود.

طلعت مسعود همچنین با بیان اینکه توافق میان ایران و 1+5 باید توافقی عادلانه و فارغ از اعمال فشارهای غیرمنطقی یک طرف علیه طرف دیگر باشد، درخصوص برخی خواسته های غربی ها از ایران از جمله اصرار آنان بر توقف فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی ایران در زمینه فناوری صلح آمیز هسته ای، گفت: ایران عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است و طبق مقررات آژانس، حق دارد به انجام اینگونه تحقیقات و مطالعات علمی بپردازد. بنابراین هرگونه فشار آوردن بر ایران برای متوقف کردن فعالیت های تحقیقاتی آن، نقض قوانین بین المللی محسوب می شود.

این تحلیل پاکستانی همچنین اظهار داشت که توافق هسته ای ایران و غرب، ضمن اینکه برای پاکستان نیز دستارودهای اقتصادی خوبی بهمراه خواهد داشت، نتایج آن برای پاکستان صرفا به بحث های اقتصادی محدود نمی شود.

وی دستاوردهای سیاسی و امنیتی این توافق را برای پاکستان، به مراتب مهم تر ارزیابی کرد و گفت: هرقدر تنش و بحران در منطقه کمتر باشد، این به نفع پاکستان است.

مذاکرات هسته ای این روزها در هتل کوبورگ وین ، پایتخت اتریش، حساس ترین و واپسین مراحل و روزهای خود را سپری می کند و انتظار می رود در روزهای آینده توافقنامه نهایی میان ایران و گروه 1+5 تدوین و امضا شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین