|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۴
کد خبر: ۵۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
پایگاه اینترنتی آفتاب روز دوشنبه به نقل از حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل، احتمال داد که بازگشت وزیر امور خارجه از محل مذاکرات در وین به تهران، در نتیجه دریافت پیشنهاد تازه برای رایزنی بیشتر باشد.
بهشتی پور در گفت و گو با این رسانه درباره روند پیشرفت مذاکرات و احتمال تمدید مذاکرات گفت: به طور کلی می توان نسبت به نتیجه مذاکرات خوشبین بود، اگرچه روند کمی کند پیش می رود اما رو به جلو در حرکت است. به نظر می رسد که برای به ثمر نشاندن مذاکرات لازم باشد چند روزی پس از مهلت تعیین شده، طرفین به گفت وگو بپردازند.

وی درباره جنجال برخی رسانه های خارجی پیرامون بازگشت چند ساعته وزیر امور خارجه کشورمان به تهران گفت: این یک جنجال سازی رسانه است. موضوع این است که به احتمال زیاد پیشنهاد تازه ای مطرح شده و برای رایزنی بیشتر به تهران آمده، بنابراین بازگشت او به کشور در راستای پیشبرد اهداف مذاکرات است نه کارشکنی.

در حالی که تنها چند دقیقه از اعلام ترک حضور محمد جواد ظریف به مقصد تهران نگذشته بود که برخی رسانه ها مانند رویترز، تلاش کردند تا با ایجاد جنجال رسانه ای با دستاویز قرار دادن ترک وین توسط ظریف، توپ را به زمین ایران بیاندازند.

اما این در حالی است که لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه برای سفری یک روزه عازم نیویورک شد و فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه بریتانیا نیز به لندن بازگشت. در این میان نیز قرار است فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عازم یونان شود. ظریف نیز اعلام کرد که غیاب همتایان اروپایی اش کار چندانی در وین ندارد، به سمت تهران پرواز کرد تا کارهای تهران را به سرانجام برساند.

بهشتی پور درباره نشانه هایی که باعث می شود به روند مذاکرات خوشبین بود و به حصول توافق ایران با 6 قدرت جهانی امیدوار بود، تصریح کرد: اگرچه نمی توان به طور حتم توافق را قطعی اعلام کرد اما اولین نشانه برای اعلام درصد بالای رسیدن به آن، این است که طرفین مذاکرات عزم و اراده رسیدن به توافق را کرده اند و این را بارها و بارها نشان داده اند که تا چه اندازه برای رسیدن به توافق تلاش خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: دومین نشانه صراحت و شفافیت مسائل است. الان همه موضوعات مورد بحث چه آنهایی که حل شده و چه آنهایی که در صف انتظار حل شدن است روشن است؛ حتی راهکارهای مسائل حل نشده نیز مشخص است؛ تنها دو طرف مشغول چانه زنی برای گرفتن امتیازات بیشتر هستند.

منبع: پایگاه اینترنتی آفتاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین