|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶
کد خبر: ۵۱۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: طی یک دهه گذشته 46 هزار و 969 زلزله بالای 2 ریشتر در کشور به وقوع پیوسته که قدرت 45 زلزله بیش از 5.5 ریشتر بوده است.
علی بیت الهی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اهمیت مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله یک مقوله مهم حوزه ساخت و ساز است و تزریق یافته های علمی مقاوم سازی ساختمان ها باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در مجموع 350 گسل لرزه زا در کشور وجود دارد، اظهار داشت:طول این گسل ها بیش از 20 کیلومتر است و از نظر توزیع مکانی زلزله های کشور با توزیع مکانی مراکز جمعیتی هم پوشانی زیادی دارند که این امر سبب شده خسارت و تلفات زلزله های ایران به طور قابل توجهی افزایش یابد.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه از سال 1900 میلادی تا نیمه نخست 2015 در کشور وقوع بیش از 54 هزار زلزله به ثبت رسیده است، اظهارداشت: در این مدت قدرت 351 زلزله بیش از 5.5 ریشتر بوده است.

بیت الهی بر افزایش مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله تاکید کرد و گفت: هم اکنون در کل کشور بیش از یک میلیون پلاک ساختمانی به ثبت رسیده که 200 واحد آن در بافت های فرسوده که در برابر زلزله مقاوم نیستند، قرار دارد.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهارداشت: از 7 میلیون و 700 هزار جمعیت تهران هم اکنون یک میلیون و 150 هزار نفر آنها در بافت های فرسوده شهری زندگی می کنند که در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر هستند.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می دهند هم اکنون در کشور 20 میلیون ساختمان وجود دارد، گفت: از این تعداد 11میلیون ساختمان به صورت بنایی احداث شده که در برابر زلزله مقاوم نیستند.

بیت الهی تصریح کرد: به منظور کاهش ریسک پذیری زلزله با همکاری برنامه عمرانی سازمان ملل، مدل جدید کاهش ریسک در دستور کار قرار گرفته است تا با استفاده از این مدل ریسک پذیری زلزله را در سطح کشور با مقاوم سازی ساختمانها کاهش دهیم.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از راه اندازی سامانه جدید اطلاع رسانی زلزله خبر داد و گفت: بر اساس نرم افزاری که در این سامانه استفاده شده مدیریت بحران در شهرهای مختلف کشورمان می توانند با توجه به قدرت زلزله های احتمالی میزان تلفات و خسارت وارده به بافت های مختلف شهری خود را مشخص کنند.

وی گفت: با استفاده از این سامانه، مدیریت شهری برای مقابله جدی با زلزله می توانند از نقاط آسیب پذیر شهر خود آشنا شوند و با اعمال زلزله فرضی از توزیع تخریب زلزله در ساختمان های مختلف خشتی، بنایی ، بتنی و یا بافت های فرسوده شهری مطلع شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین