|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۵۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
در آغاز این مراسم، حجت‌الاسلام مبلغی گفت: «شریعت باید بسترساز گرایش مردم به دین باشد نه باعث فرار و جدایی مردم از دین؛ و دولت دکتر روحانی در شرایطی که منطقه با تعریف غلط از شریعت درگیر است، فرصتی مناسب در داخل و خارج کشور برای بسط اخلاق و گسترش نگاه صحیح به شریعت و دین است».
سیاسیون و روحانیون از فرصت دیدار با روحانی نهایت استفاده را می‌کنند و به بهانه سفره افطاری رئیس‌جمهوری بخشی از مطالبات برزمین‌مانده را طرح می‌کنند. اگرچه طرح آن  باعث دل‌خوری برخی از حاضران می‌شود. آنها که مطالبات را طرح کردند، اصلاح‌طلب بودند و معترضان هم اصولگرا. برخی مانند مصباحی‌مقدم جلسه چهارشنبه فعالان حزبی با روحانی را به نشانه اعتراض به سخنان دبیرکل حزب کارگزاران، غلامحسین کرباسچی، ترک کردند و برخی هم با همهمه و شعار به حرف‌های سخنران روز پنجشنبه؛ حجت‌الاسلام ادیب واکنش نشان دادند. «ادیب» با بیان اینکه دولت یازدهم به مفهوم دولت فراجناحی نزدیک‌تر از دولت‌های دیگر است، گفته است: «انتظار از دولت تدبیروامید این است که در مسیر رفع تنش‌های پیش‌آمده در گذشته قدم بردارد و برای ایجاد آشتی ملی تلاش کند و در راستای همدلی و هم‌زبانی در دفاع از منافع ملی تعریفی جدید از چینش نیروهای سیاسی و اجتماعی سامان دهد. جمهوری اسلامی هدیه خداوند به ایران است و بنده از رئیس‌جمهوری محترم به‌عنوان مجری قانون اساسی می‌خواهم در کنار حراست از دستاوردهای علمی و فناورانه نظام، تعریفی دوباره از راهکارهای چگونگی دفاع از حقوق مردم براساس اصول قانون اساسی ارائه دهد چراکه شاهد آن هستیم که متأسفانه براساس تعاریف و استنباط‌‌های غلط گاهی حقوق مردم ضایع می‌شود که نمونه آن تعطیلی کنسرت‌های قانونی و مجوزدار است که این را نادیده‌گرفتن حقوق مردم و خلاف قانون اساسی می‌دانم».

تذکر حجت‌الاسلام طباطبایی به شعار‌دهندگان

«محمدعلی آهنگران»، فرزند مداح معروف که در جلسه روحانیون و روحانی حاضر بوده، روایت خود را از واکنش به سخنان ادیب این‌گونه نوشته است: «در خلال سخنان حجت‌الاسلام ادیب، تعداد قابل‌توجهی از علما با گفتن احسنت سخنان او را تأیید کردند و از طرفی حدود هفت‌، هشت نفر از ائمه‌جمعه فریاد برآوردند و با شعار مرگ بر فتنه‌گر و مرگ بر ضدولایت‌فقیه، جلسه برای لحظاتی به تشنج کشیده شد. یکی از امامان‌جمعه که در ردیف مقابل من نشسته بود، بلند شد و اعلام کرد ائمه‌جمعه جلسه را به نشانه اعتراض ترک کنند، اما کسی جلسه را ترک نکرد و همه جمع معترضان نشستند و جلسه آرام گرفت. آنچه بیش از هرچیز باعث آرامش مجلس شد، سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی بود که به شعاردهندگان تذکر داد که به‌جای غرش‌کردن و شعاردادن به فکر آبروی اسلام باشید و به داد اسلام برسید». آهنگران در پایان نوشته است که ظاهرا همچون ضیافت افطار فعالان سیاسی، افطار روحانیون هم متأثر از موضوعاتی چون ممنوع‌التصویری بوده و این بحث و مناقشه را پایانی نیست. «محسن کوهکن»، نایب‌رئیس جبهه پیروان، درباره افطاری روز چهارشنبه به فارس گفته بود: «آقای کرباسچی  در این دیدار ضمن تطهیر سران فتنه گفت که این سید مظلوم (میرحسین موسوی) کلان نظام را قبول دارد و نیت بدی نداشت». اگرچه اخبار حاکی از این بود که تنها مصباحی‌مقدم جلسه روز چهارشنبه را ترک کرده است، اما حسین طلا، نماینده اصولگرای مجلس، هم مي‌گويد بعد از سخنان کرباسچی جلسه را ترک کرده است. او به فارس گفته است: «آقای کرباسچی در آن جلسه اعلام کرد که اگر سید مظلوم ما میرحسین موسوی در این جلسه حضور داشت، همین اعتقاد را داشت که نظام را باید حفظ کنیم و اما سؤال من این است که اگر وی مظلوم است، ظلم بزرگی که به نظام صورت گرفت را چه کسی باید پاسخ دهد؟» در ادامه، جبهه پیروان خط امام و رهبری(اصولگرا) هم به افطاری روز چهارشنبه واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای نوشته است: «اگر قرار است این جلسات ادامه یابد، قطعا برگزارکنندگان این‌گونه جلسات نباید صرفا یک وقت‌دهنده باشند، یقینا اگر فردی خطوط قرمز نظام را مراعات نکرد حتما باید تذکر بدهند. متأسفانه دبیرکل کارگزاران، آقای غلامحسین کرباسچی، در این جلسه از یکی از سران فتنه با نام «این سید مظلوم» نام برد، اگر دوستان ارزشی در جلسه صرفا به احترام رئیس‌جمهور که میزبان جلسه بودند عکس‌العمل نشان ندادند و جلسه را ترک نکردند، بیانگر بی‌تفاوتی به سخنان ساختارشکنانه آقای کرباسچی نبود. چنانچه در آینده فرد یا افرادی مراعات نکنند، قطعا هم‌زمان پاسخ لازم و قاطع داده خواهد شد».

تحمل ستودنی ٢ جناح

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، اما روایت متفاوتی از دیدار چهارشنبه نوشته و رفتار دوجناح با هم را تساهل‌آمیز و ستودنی خوانده است. او در صفحه شخصی توییتر خود از آن با عنوان «شب ماندگار در خاطره سیاسی کشور» یاد کرده و نوشته است: «امسال برکت این ماه، برگزیدگان پالیتی ایران را گرد آورد تا روی یکدیگر بوسیده، در کنار هم نشسته، با هم سخن گفته و سخن هم را بشنوند؛ این اتفاقی بزرگ است». ابوطالبی با بیان اینکه در ضیافت افطاری شب گذشته دوستانی از هر دو جناح مخالف بودند و حاصل آن را تنش بیشتر و نه وحدت افزون‌تر می‌خواندند، نوشته است: «اما دیشب، تحمل همه ستودنی بود؛ صمیمیت و دوستی هر دو جناح مثال‌زدنی بود و اینکه پس از دو دهه برخی از آنها یکدیگر را می‌دیدند برای همه تعجب‌برانگیز می‌نمود. دیشب همه خوشحال بودند و بر سر میزهای افطاری با مشارکت هر دو جناح، برادری و محبت و صمیمیت و عاطفه و سخن از دوستی‌ها و همکاری‌ها و کشور‌داری مشترک موج می‌زد».
روحانیت باید همچنان در کنار مردم باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، «حسن روحانی» پنجشنبه‌شب در ضیافت افطاری گفت: «امروز بیش از همیشه به اعتدال در داخل کشور و منطقه و برای وظیفه مهم معرفی اسلام، نیاز داریم». او گفت: «روزگاری دغدغه ما این بود که چه کنیم تا جوانان در مسیر استفاده از رادیو و تلویزیون به انحراف کشیده نشوند، اما امروز انبوه شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها و دسترسی به فضای مجازی، دغدغه‌های جدیدی را برای ما ایجاد کرده تا در انتقال فرهنگ صحیح اسلامی به نسل‌های جوان دچار مشکل نشویم». «روحانی» ادامه داد: «در کنار موج گسترده اسلام‌هراسی، متأسفانه باید گفت که امروز و توسط عده‌ای نیز موج روحانیت‌‌هراسی در حال به‌راه‌افتادن است و این مسئولیت روحانیون را سنگین‌تر از گذشته می‌کند». رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت نیز در این زمینه مسئولیت‌های سنگینی دارد و البته با شرایط سخت و پیچیده‌ای روبه‌روست، خاطرنشان کرد: «همه شاهد بودید که این دولت کار خود را در چه شرایط سختی آغاز کرد، اما همه تلاش‌های خود را به ‌کار گرفته‌ایم تا از عمل به مسئولیت‌های خود عقب نمانیم». روحانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای که تقریبا از آغازبه‌کار دولت یازدهم به صورت فشرده و جدی در حال انجام بوده است، گفت: «قدم‌های بسیار مهمی در این زمینه به پیش برداشته‌ایم، اما با توجه به شرایط منطقه و افراطی‌گری و خشونتی که شاهد هستیم به نام دین در منطقه و جهان به اسلام ضربه می‌زند، همچنان مسئولیت‌های سنگینی پیش‌رو داریم». رئیس‌جمهوری حضور مردم و حمایت‌ها و هدایت‌های مقام‌معظم‌رهبری را پشتوانه و راهگشای دولت در ایفای مسئولیت‌های خود عنوان کرد و افزود: «مقام‌معظم‌رهبری همواره در تمام عرصه‌ها هدایتگر و یاری‌گر دولت بودند و اگر حمایت‌ها و هدایت‌های ایشان نبود، قطعا آنچه امروز حاصل شده است، میسر نبود». روحانی در بخش پایانی سخنان خود  خاطرنشان کرد: «امروز نیز روحانیت باید همچنان در کنار مردم باشد و از سوی دیگر وظیفه خطیری در دفاع از نظام و حکومت اسلامی دارد و این کار را برای روحانیت سخت‌تر از گذشته می‌کند و برای عمل صحیح به مسئولیت‌های خود در این شرایط باید همه دست به دست هم بدهیم».

شریعت باید بسترساز گرایش به دین باشد نه فرار

در آغاز این مراسم، حجت‌الاسلام مبلغی گفت: «شریعت باید بسترساز گرایش مردم به دین باشد نه باعث فرار و جدایی مردم از دین؛ و دولت دکتر روحانی در شرایطی که منطقه با تعریف غلط از شریعت درگیر است، فرصتی مناسب در داخل و خارج کشور برای بسط اخلاق و گسترش نگاه صحیح به شریعت و دین است».

حجت‌الاسلام جوادی‌آملی نیز افزود: «عالمان و فاضلان حوزه و دانشگاه از دولت تدبیروامید و اعتدال درخواست دارند که فرهنگ رمضان را که همگان را به اعتدال می‌خواند، ترویج کرده تا بار دیگر ایران و ملت ایران بر عرش ادب و فرهنگ در جهان تکیه زنند».

حجت‌الاسلام «طباطبایی» نیز به‌عنوان آخرین سخنران با تأکید بر اینکه باید رابطه روحانیت و مردم تقویت شود، گفت: «متأسفانه گاهی شاهد غرش‌های جاهلانه به‌جای عمل به توصیه مقام‌معظم‌رهبری مبنی‌بر نرمش قهرمانانه هستیم و از آقای روحانی می‌خواهم پیام مرا به آقای دکتر ظریف برساند و به ایشان بگوید که سختی‌های راه و هر طعنی که در مسیر تلاش‌هایتان برای دفاع از حقوق ملت به شما زده می‌شود، برای شما یک حسنه خواهد بود».

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین