|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۵۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
دیروز صبح، مجلس ماراتن استیضاح وزیر آموزش و پرورش را برگزار کرد. استیضاحی که علی رغم تلاش های دولت و همین طور برخی از چهره های مجلس، برای به تعویق افتادن یا ملغی کردنش برگزار شد.
طعم تلخ استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم سابق، هنوز در ذهن ها مانده است، استیضاحی که همچون پرده ای میان دولت و مجلس کشیده شد تا شکافی برای فاصله اندازی میان این دوقوه باشد، استیضاحی که نتیجه سیاسی کاری مجلس نهم بود و باعث آسیب بر بدنه حساس آموزش عالی شد. بعد از استیضاح وزیر علوم، کمتر کسی گمان می‌برد که بخش دیگری از ساختار آموزشی کشور هم مورد عتاب مجلس قرار گیرد. ولی این اتفاق افتاد و وزارتخانه آموزش و پرورش و شخص علی اصغر فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش، پایش برای دفاع در جلسه استیضاحش، به مجلس باز شد تا تلاش کند به سرنوشت فرجی دانا دچار نشود.

دیروز صبح، مجلس ماراتن استیضاح وزیر آموزش و پرورش را برگزار کرد. استیضاحی که علی رغم تلاش های دولت و همین طور برخی از چهره های مجلس، برای به تعویق افتادن یا ملغی کردنش برگزار شد.

اما اینبار نتیجه اش متفاوت با نتیجه ای بود که از استیضاح وزیر علوم حاصل شد. دیروز مجلس به برکناری "فانی" با 76 رای موافق استیضاح، 167 رای مخالف استیضاح و 13 رای ممتنع از مجموع 256 کارت توزیع شده، "نه" گفت تا " فانی " همچنان بر جای خود بماند. نکته قابل توجه در استیضاح دیروز وزیر آموزش و پرورش، عدم حضور روسای دو قوه مجریه و مقننه یعنی حسن روحانی و علی لاریجانی بود تا ابوترابی فرد به عنوان نایب رییس مجلس، ریاست جلسه را برعهده گیرد و جهانگیری معاون اول رییس جمهور در کنار "فانی" روی صندلی سبز مجلس بنشیند تا منتظر دفاعیات وزیر باشد.

در جلسه استیضاح وزیراما، اینباردولتمردان دلشان قرص تر از گذشته بود، چرایی‌اش را می شود در عکس العمل‌های روز قبل از استیضاح دید و چهره‌هایی که علی‌رغم اصلولگرا بودنشان این بار با استیضاح فانی مخالف بودند. شاید خود وزیر هم خوب می دانست که سیاسی نبودن او، در جلسه استیضاح به کمکش خواهدآمد. اما با همه اینها نامهای مخالف دولت در کنار برخی از استیضاح‌کنندگان،می توانست گمانه های رای آوردن استیضاح را هم پررنگ کند . اما آنچه که در عمل رخ داد این بود که در صحبت های استیضاح کنندگان، کمتر رنگ و بوی سیاسی می شد دید آنطور که برخی از همین استیضاح کنندگان، بارها به این مطلب که این استیضاح نباید سیاسی باشد تاکید داشتند.

نتایج صحبت های مخالفین و موافقین استیضاح، دفاعیات "فانی" و سیاسی‌نشدن استیضاح، این بود که وزیر همچنان وزیر بماند.

قشر فرهنگی به دنبال استیضاح نیست

جوادهروی عضو کمیسون آموزش مجلس درگفتگو با آفتاب یزد در اینباره می گوید:”آنچه که دیروز در مجلس رخ داد نشانی از هوشیاری مجلس بود چون اینبار فارغ از جریانات سیاسی، اقدام کرد تا استیضاح فانی رخ ندهد، مطمئنا موج سواری بر فضای سیاسی درست نیست. مجلس اینبار تیزبینانه نتیجه گیری کرد و به استیضاح رای نداد”وی اضافه می کند:”قشر فرهنگیان خواستار استیضاح کسی نیست آنها به‌دنبال رسیدن به شان و منزلتشانند، جایگاه و رتبه اجتماعی که آنها در طی سالیان آن را از دست دادند. بنابراین آنچه تحت عنوان مشکلات فرهنگیان مطرح است بیش از آنکه بحث مالی باشد بحث منزلت اجتماعی آنان است که این نقیصه، طی سالیان زیاد در وزارت آموزش و پرورش به وجود آمده است و به یکباره درست نخواهد شد.”

هروی می افزاید:”امروز در هیچ جای دنیا آموزش و پرورش به شکلی که ما اداره می کنیم نیست و نگاه دولتی که بر فراز این ساختار است وجود ندارد”

وی اضافه می کند:”نگاهی که استیضاح کنندگان داشتند نگاه جراحی غیرصحیح و کوتاه مدت بود آنها به این نتیجه رسیده بودند که می توانند با یک حرکت یکباره این نقیصه را جبران و خواسته فرهنگیان را برآورده کنند.”

هروی می گوید:”با کنارگذاشتن وزیر، بحث حقوق یا رتبه بندی معلم ها به یک باره عوض نمی شود اتفاقا استیضاح وزیر آن هم در زمان تابستان که زمان ثبت نام ها و انتقال ها و زمان برنامه ریزی برای 13 میلیون دانش آموز است مشکلات را بیشتر می کرد. این استیضاح در بدترین زمان ممکن در حال خودش مطرح شد و می توانست برای ماتبعاتی منفی داشته باشد.”

هروی اضافه می کند:”همانطور که در بحث استیضاح وزیر علوم در سال گذشته خسارات بسیاری دیدیم اینبار با عملی شدن استیضاح وزیر آموزش و پرورش هم دچار خسارت می شدیم.”

مشکلات همیشگی آموزش و پروشاسفندیار اختیاری رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس در اینباره به آفتاب‌یزد می‌گوید: "متاسفانه مشکلات در آموزش و پرورش به نوعی نهادینه شده است، همه فرهنگیان و همه کسانی که درگیر با آموزش و پرورشند کاملا مطلعند که مشکلات فرهنگیان کاملا ریشه ای است، مشکلاتی که به مرور تجمع پیدا کرده و قرار نیست که یک شبه بتوان آن را حل کرد بنابراین تغییر یک فرد مثل وزیر عملا کاری را صورت نمی دهد.”

وی می افزاید: "استیضاح کنندگان وزیر آموزش و پرورش جدای از مسائل سیاسی، مشکلاتی را هم مطرح کردند که برخی از آنها در آموزش و پرورش وجود دارد، همه ما می گوییم آنهایی که در سیستم آموزش و پرورش هستند کسانی اند که آینده جوانان ما را می سازند پس آموزش، رکن اصلی یک کشور است در حالی که در کشور ما اینطور نیست! ما می گوییم آموزش و پرورش باید رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد در حالی که این موضوع هم به‌طور عملی در کشور وجود ندارد "

این عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه می دهد:«ولی وقتی ما حتی با افزایش‌دادن بودجه آموزش و پرورش، نمی توانیم بودجه جاری و اساسی آموزش و پرورش را تامین کنیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که وزیر آموزش و پرورش به اصول پایه ای تر آموزش برسد. بنابراین مجلس به این باور رسید که آقای فانی باشد و این مشکلات باید با برنامه ریزی و تخصیص بودجه خصوصا در برنامه ششم توسعه حل شود و با حذف کردن شخص، کاری پیش نمی رود.»

اختیاری ادامه می دهد:”هم استیضاح کنندگان و هم دفاع کنندگان از وزیر، هیچکدام منکر اشکالات موجود در آموزش و پرورش نشدند ولی موضوع این است که قطعا این مسائل با استیضاح دکتر فانی حل نمی شد. »

عوض حیدرپور نماینده دیگر مجلس نهم نیز در اینباره به آفتاب یزد می گوید: «قسمت عمده ای از مسائلی که استیضاح کنندگان مطرح کردند در رابطه با بحث های مالی و لجستیکی بود. وقتی 99 درصد اعتبارات آموزش، به پرسنل آموزش و پرورش تخصیص می‌یابد، آن یک درصد رقمی نیست که بخواهد خرج بحث های لجستیکی و پشتیبانی شود. دیروز هم تاکید بر این بود که دولت و مجلس باید راهکار دیگری را برای تامین منابع پشتیبانی، پیدا کنند.»

حیدرپور ادامه می دهد:”به غیر از یکی دو نفر، سایر استیضاح کنندگان دیگر، دغدغه سیاسی نداشتند و چون دلایل، دلایل فنی بود و دکتر فانی از خود دفاع کردند استیضاح رای نیاورد، به ویژه اینکه ایشان قول دادند که مشکلات در سیستم های مدیرتی و برخی انتصابات را حل کنند.”
چرا وزیر آموزش به سرنوشت وزیرعلوم دچار نشد ؟
اما آنچه که باعث شد تا استیضاح وزیر آموزش و پرورش، به سر نوشت وزیر علوم، دچار نشود چیست ؟آیا این عدم رای به استیضاح وزیرآموزش و پرورش به معنای تغییر موضع مجلس نسبت به یکی دوسال پیش است و اینکه مخالفین دولت، دیگر توان رسیدن به مقاصدشان را ندارند ؟

جواد هروی در اینباره به ما می گوید:«در مقوله استیضاح وزیر علوم ما دچار خطای سیاسی کاری شدیم و تبعات منفی آن را هم دیدیم، ماهها وزارت علوم بی وزیر ماند و آن وزارتخانه دچار بی مدیریتی و نابسامانی شد،نابسامانی در شورای گسترش آموزش عالی، نابسامانی در بحث تغییر دانشگاه ها، نابسامانی در بحث ظرفیت دوره های تحصیلی تکمیلی یا بحث پذیرش و سنجش همه وضعیت هایی بودند که بعد از استیضاح وزیر علوم آقای فرجی دانا شدت گرفت و مجلس مسئول آن است. »

اسفندیار اختیاری هم در اینباره به ما پاسخ می دهد :« استیضاح وزیر علوم در یک زمان و شرایط خاص سیاسی انجام شد، اگر آن زمان و شرایط برای هر وزیر دیگری هم اتفاق می افتاد استیضاحش رای می آورد. اما علاوه بر متفاوت بودن شرایط و زمان استیضاح دو وزیر، باید گفت که وزیر علوم در آن زمان، گرایش سیاسی تری هم از آقای "فانی " داشت که این موضوع در رای آوردن استیضاح آقای فرجی دانا وزیر علوم سابق موثر بود، خوشحالیم که در استیضاح وزیر آموزش و پرورش سیاسی کاری صورت نگرفت.چون اساسا حوزه آموزش عالی حوزه ای نیست که کسی بخواهد سیاست را به آن دخالت بدهد. »

عوض حیدر پور نیز در اینباره به ما می گوید : «هدف نمایندگان باید اصلاح امور باشد نه اینکه بخواهند چوب لای چرخ دولت بگذارند. در استیضاح وزیر علوم آقای فرجی دانا هم که انصافا از چهره های علمی و توانمند نظام است مایل بودیم که ایشان بمانند.»

حیدرپور ادامه می دهد :«دفاعیات آقای فانی در صحن مجلس و پذیرش مشکلات ازسوی ایشان، دلایل دیگری بود که کمک کرد تا آقای فانی به کارشان ادامه بدهند، هرچند که به شخصه امیدوارم تا پایان سال دیگر شاهد استیضاح هیچ وزیری نباشیم »
مخالفان
استیضاح غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران v استیضاح فانی پاسخ مناسبی به دغدغه فرهنگیان نیست، نتیجه نخواستن‌ها و نتوانستن‌های دیروز آموزش و پرورش را امروز فانی باید پاسخگو باشد.

v در کنار فرهنگیانی هستیم که خود یا فرزندانشان سر گرسنه بر بالین می‌گذارند، آیا با استیضاح می‌توان این شرایط را تغییر داد؟ پاسخ یقیناً‌ منفی است.

v سهم گذشتگان، دولت و مجلس در وضعیت امروز آموزش و پرورش چه سهمی است؟ اگر می خواهیم وضع فرهنگیان بهتر شود تک تک نمایندگان و دولتمردان در این قضیه سهیم هستند
v فانی در دنیای سیاست‌زده امروز درستکارترین مدیر دولتی و از متن جامعه فرهنگیان است، به این مسئله توجه جدی داشته باشید

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران: v بیشترین مشکلات این دستگاه ربطی به وزیر ندارد

v دکتر فانی شخصیتی است فرهنگی و برآمده از آموزش و پرورش که از سطوح پایین تا سطوح عالی را طی کرده است و من 20 سال است که ایشان را از نزدیک می‌شناسم
v آموزش و پرورش کمتر دوره‌ای، از ثبات مدیریت برخوردار بوده و بیشترین استیضاح را نیز در میان وزارتخانه‌ها شاهد بوده، بی‌ثباتی موجب عدم ساماندهی امور در هر مجموعه‌ای می‌شود

v «گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری». وزیر پیگیری کرده که پاداش سال 92 بازنشستگان پرداخت شده برای پاداش سال 93 نیز به صورت جدی پیگیر است، احکام ارتقای 100 هزار بازنشسته اصلاح شده، افزایش سرانه دانش‌آموزی و سرانه مدارس شبانه‌روزی و مناطق محروم مورد توجه قرار گرفته و برای استان‌های محروم سرانه بالاتری از میانگین کشوری در نظر گرفته شده است، همچنین طرح نوسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس از سال 92 به صورت جدی با اولویت مناطق محروم در حال پیگیری است.
موافقان
استیضاح فرهاد بشیری
نماینده پاکدشت: v امروز آموزش و پرورش از وضعیت بسیار رقت‌باری رنج می‌برد، ناامیدی موجود در مجموعه آموزش و پرورش بسیار نگران کننده است که باید توجهات لازم وجود داشته باشد
v آقای وزیر برای تحقق حقوق مادی و معنوی فرهنگیان چه کردید؟ چرا اجرای لایحه خدمات کشوری در وزارتخانه شما به صورت جدی پیگیری نمی‌شود؟ این رویه باعث شده که هر روز فرهنگیان از اقصی نقاط کشور در مقابل مجلس، وزارت آموزش و پرورش و دیوان عدالت اداری تجمع کرده و با حضور در این ارگان‌ها مطالباتشان را مطرح کنند. اما آیا این شان فرهنگیان است که اینگونه حقوق خود را مطالبه کنند.
v این روزها پیامکی بین معلمان و فرهنگیان رد و بدل می‌شود با این مضمون «به خیر تو مرا امید نباشد، الهی این وزیر فردا نباشد» چرا معلمی که باید در کلاس درس تمام فکرش به کارش باشد به دنبال چنین ادبیاتی برای احقاق حقوقش است؟

محمدسعید انصاری

نماینده آبادان: v بنده از حامیان دولت بودم ولی آنقدر به خواسته‌ها و دغدغه‌ها بی‌توجهی شد که حالا با عنوان استیضاح کننده در اینجا صحبت می‌کنم
v وزیر آموزش و پرورش یک سال است بنده را سر کار گذاشته و دست آخر به قول‌هایی که داده بود عمل نکرده است.

v وزیر، معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش به نقاط محروم و روستاهای دورافتاده سرکشی نمی‌کنند. بچه‌های مردم در شهر آبادان و در استان خوزستان در گرمای طاقت‌فرسا در کانتینرهای آهنی درس می‌خوانند

v دلیل افزایش ترک تحصیل‌ها در دوره شما چیست؟ آیا تحقیقی در این زمینه داشته‌اید؟ خانواده‌ها از عملکرد شما ناراضی‌اند.

محسن علیمردانی

نماینده زنجان: v سیاسی بودن آموزش و پرورش سم مهلکی برای این وزارتخانه است بسیاری از مدیران وزارتخانه افراد سیاسی هستند و سیاست بازی و سیاست کاری می‌کنند.

v قاطبه فرهنگیان معتقدند وزیر آموزش و پرورش از نظر توان مدیریتی ضعیف بوده و نفوذ خوبی در دولت و مجلس ندارد ایشان محبوبیت، مقبولیت و تحرک لازم را ندارد و لذا زیر مجموعه وزارتخانه انگیزه کار و اعتماد به وزیر ندارند.v فرهنگیان و معلمان دوست ندارند، وزیری سست و کم تحرک و ناکارآمد داشته باشند، کمتر معلمی را دیدم که از وزیر آموزش و پرورش راضی باشد؛ در کشورهای دیگر معمولا در چنین شرایطی وزیر استعفا می‌دهد اما در کشور ما دو دستی به میز می‌چسبند و کنار نمی‌روند
v من نگرانم که برای انتخابات، وزارتخانه و اداره کل‌های آن تبدیل به ستادهای انتخاباتی افراد خاصی شود، چرا که سیاسی بودن آموزش و پرورش سم مهلکی برای آن است
v برخی معلمان به خاطر کم بودن حقوق‌شان به مشاغل دیگر روی آورده‌اند و حتی سرویس دانش آموزان شده‌اند

دفاعیات

وزیر علی اصغر فانی: v مشکلات آموزش و پرورش مربوط به مدت 22 ماهه فعالیت من نیست و بسیاری از این مشکلات از گذشته به ارث رسیده است و امروز آموزش و پرورش در 99 درصد از منابع و بودجه خود توان مدیریت ندارد، به دلیل اینکه این 99 درصد به طور خالص صرف حقوق و مزایای کارکنان می‌شود و تنها یک درصد از منابع بودجه‌ای قابل مدیریت است

v مدیران آموزش و پرورش با حضور در جمع فرهنگیانی که به اعتراض‌های مدنی برای احقاق حقوق خود پرداخته‌اند پیام این فرهنگیان را به گوش مسئولان بالای وزارتخانه رساندند و مصوبه‌ای که دولت در سال 93 در مورد رتبه‌بندی معلمان داشت، بسیاری از این مصوبات را مورد توجه قرار داد و امیدواریم با اجرای این، بخشی از مشکلات معلمان و مربیان کاهش یابد

v خدا را شاهد می‌گیرم با تمام وجود در این مدت 22 ماه تمام توان خود را در حد توان، معطوف به حل مشکلات وزارتخانه‌ای کردم که به آن عشق می‌ورزم و معتقدم آموزش و پرورش ستون فقرات کشور است و معلمان ستون فقرات آموزش و پرورش هستند و اگر این توفیق را داشته باشم که در کنار آموزش و پرورش بمانم، خوشحال و شاد خواهم بود و اگر با رای نمایندگان استیضاح شوم نیز خدا را شکر خواهم کرد.

منبع: آفتاب یزد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین