کد خبر: ۵۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
'زاوودی مامیرگف' رییس شبکه تلویزیونی روسی 'جهان اسلام' با یادآوری زیاده خواهی برخی طرف های غرب در مذاکرات ایران با گروه 1+5 گفت: کشورهای غربی نمی توانند با فشار و تهدید، ایران را در مذاکرات هسته ای به زانو درآورند.
مامیرگف روز چهارشنبه درگفت وگوی اختصاصی با ایرنا با بیان این که غرب در برخی مسایل خواسته های غیرقانونی و غیرقابل اجرا مطرح می کند، اظهار داشت: ایران هیچگاه تحت فشار غرب تن به این خواسته ها نخواهد داد و همانند گذشته از منافع خود دفاع می کند.

وی افزود: کشورهای غربی عضو گروه 1+5 به ویژه آمریکا از مذاکرات گذشته درس نگرفته اند و همچنان بر خواسته های خود از ایران که با هیچ اصل و شرط اسناد بین المللی مطابقت ندارد، اصرار می ورزند.

کارشناس روس از جمله زیاده خواهی های غرب به اصرار برای بازرسی از مراکز نظامی ایران اشاره و اضافه کرد: تا کنون هیچ کشوری با بازرسی خارجی از مراکز نظامی خود برای اطمینان یافتن جامعه جهانی موافقت نکرده و چنین بازرسی صورت نگرفته است.

مامیرگوف تصریح کرد: مراکز نظامی جزو اسرار مهم هر کشور به شمار می رود و اصرار بر بازرسی ها این کونه اماکن در واقع نقض حق حاکمیت کشورها و آسیب پذیر کردن آنها در مقابل تهدیدهای خارجی بوده و بدیهی است کشوری پیدا نمی شود که با این خواسته موافقت کند.

وی ادامه داد: به همین دلیل از ایران هم نباید انتظار استثنا داشت و هر خواسته ای از این کشور باید با اصول بین المللی و به ویژه پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) که مرجع برای اقدام در مورد برنامه هسته ای کشورهاست، مطابقت داشته باشد.

رییس شبکه تلویزیونی روسیه مساله تحریم ها و لغو آنها را مساله مورد اختلاف دیگر میان ایران و 1+5 خواند و اظهار داشت: ایران بر لغو تحریم ها با امضای توافق جامع تاکید دارد در حالی که غرب و آمریکا به بهانه های واهی سعی در حفظ تحریم ها برای ادامه فشار بر این کشور دارند.

وی افزود: متاسفانه برخی کشورهای عربی ازجمله عربستان سعودی هم برای حفظ تحریم ها در مورد ایران به منظور جلوگیری از گسترش نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه اصرار دارند.

کارشناس مسلمان روس، این تلاش ها را مغایر موازین بین المللی خواند و گفت که در پی توافق نهایی هسته ای، تمام تحریم هایی که ناجوانمردانه علیه ایران وضع شده اند، باید لغو شوند.

رییس شبکه جهان اسلام خاطرنشان کرد تفاهم لوزان، اقدامی مثبت از سوی ایران و کشورهای عضو 1 +5 بود و مرحله بعدی این گام مثبت، لغو تمام تحریم های بی پایه و غیرقانونی آمریکا و غرب علیه ایران پس از کسب توافق جامع است.

وی با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد خطوط قرمز ایران در مذاکرات هسته ای اظهار داشت: ایران به خوبی از منافع خود دفاع می کند و این بیانات آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، به خوبی نشانگر عمق درک ایشان از تمایلات طرف مقابل و عدم صداقت آمریکا در مذاکرات هسته ای است.

کارشناس روس گفت: ایران در گذشته از منافع خود دفاع کرده و تیم کنونی مذاکره کننده هسته ای هوشیار است و می داند که چگونه با میانجیگران بین المللی مذاکره و از منافع کشور خود دفاع کند.

وی ابراز امیدواری کرد پیامی که مقام معظم رهبری در مورد مذاکرات و عدم موافقت ایران با زیاده خواهی و اعمال خواسته ای مغایر با منافع این کشور در توافق نهایی به گوش آمریکا و متحدان غربی اش برسد.

مامیرگوف گفت: ایران جز منافع خود چیز دیگری نمی خواهد و امیدوارم در مدت باقی مانده تا سی ام ژوئن و یا دوره ای که مذاکرات تمدید می شود، غرب از خواسته های غیراصولی خود در مورد برنامه هسته ای ایران صرف نظر و رویکرد خود را در این مورد اصلاح کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین