|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳
کد خبر: ۵۱۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
هند درنظر دارد بدون توجه به نتایج گفت وگوهای هسته ای ایران با گروه 'پنج بعلاوه یک' و تحریم های ظالمانه علیه کشور با تنظیم دوباره سیاست های خود در راستای گسترش هرچه بیشتر روابط با ایران تلاش کند.
در یک ماه گذشته تعداد زیادی از مقامات هندی از 'جی شنکر' قائم مقام وزیر امور خارجه تا وزیر کشتیرانی و بزرگراه ها و بازرگانان و تجار هندی برای گسترش روابط تجاری راهی تهران شدند.

در چند سال گذشته روابط ایران و هند تحت تاثیر تحریم ها و فشارهای امریکا دچار افت و خیزهای زیادی شد به گونه ای که در مقطعی این کشور واردات نفت از ایران را به خاطر اعمال این فشارها کاهش داد ولی به نظر می رسد دولتمردان هندی این بار با درس گرفتن از گذشته مصمم هستند بدون توجه به فشارهای خارجی روابط خود با ایران را گسترش دهند.

در اوایل اردیبهشت ماه 'وندی شرمن' معاون وزیر خارجه امریکا همزمان با افزایش واردات نفت هند از ایران و زمزمه سرمایه گذاری هند در چابهار راهی دهلی نو شد و از مقامات این کشور خواست برای گسترش روابط با ایران عجله نکنند چرا که هنوز اتفاق خاصی نیافتاده است.

'شرمن' در سخنانش اذعان کرد که همه دوست دارند در صف اول سرمایه گذاری با ایران باشند ولی بهتر است تا امضای توافقنامه نهایی صبر کنند.

روزنامه 'تایمز او ایندیان' در همان زمان به نقل از یک مقام هندی نوشت: این کشور منافع ملی خود را قربانی خواست غیرقانونی امریکا نمی کند.

هند بدون توجه به هشدارهای امریکا شانزدهم اردیبهشت ماه هیاتی را به ریاست 'نیتین گادکاری' وزیر بزرگراه ها و کشتیرانی این کشور برای تبادل نظر و امضای توافقنامه چابهار راهی تهران کرد.

'گادکاری' و 'عباس اخوندی' وزیر راه و شهرسازی در این سفر قرارداد سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری هند در چابهار را امضا کردند.

هفته گذشته نیز تعدادی از مدیران بنادر هندوستان با حضور درچابهار جزئیات مربوط به اجرایی شدن تفاهمنامه سرمایه گذاری در توسعه بندر چابهار را بررسی کردند.

روزنامه هندو امروز در مطلبی زیر عنوان «حرکت هند به سمت تنظیم دوباره روابط با ایران» به اتفاقات اخیر در روابط دو کشور از جمله سفر قائم مقام وزیر امور خارجه و یادداشت تفاهم درباره چابهار به عنوان نشانه هایی از احیای روابط دو کشور یاد کرد.

به نوشته این روزنامه ، با وجود کاهش واردات نفت از ایران در سال های اخیر که به دلیل تحریم های اعمال شده علیه تهران رخ داده، هند قصد دارد راه های ارتباطی خود با ایران را تقویت کند. چون این راه ها، هند را به افغانستان و آسیای مرکزی متصل می کند.

روزنامه هندو در ادامه مطلب خود با اشاره به سفر 'اس .جی شانکار' قائم مقام وزارت خارجه هند و تلاش برای احیای کریدور شمال - جنوب را نشان دهنده عزم جدی هند برای ارتقای روابط با ایران ارزیابی کرد.

این روزنامه نوشت : دهلی نو توجهی به هشدارهای امریکا برای عجله نکردن در توسعه روابط با تهران ، نداده است.

روزنامه هندو در ادامه با اشاره به علاقه هند برای فعال کردن کریدور شمال - جنوب و دسترسی هند از طریق ایران به آسیای میانه و روسیه نوشت : قرار است دو کشور گفت وگوهای خود را در ماه جولای در این خصوص آغاز کنند.

انتظار می رود که کریدور بین المللی از بندر بمبئی به بندرعباس و از آنجا به آستراخان (روسیه) و باکو (آذربایجان) متصل شود و به این ترتیب زمان و هزینه انتقال کالا میان هند و کشورهای آسیای مرکزی و روسیه را به طور چشمگیری کاهش دهد.

این درحالی است که کارشناسان به این نکته اشاره می کنند که هند باید به روابط خود با ایران، فراتر از روابط تجاری و اقتصادی نگاه کند.

'آفتاب کمال پاشا' پروفسور گروه مطالعات غرب آسیا در دانشگاه جواهرلعل نهرو می گوید: هند باید روابط خود با ایران را تقویت کند، ضمن اینکه همکاری بیش تر میان این کشورها برای مبارزه با گروه های تروریسی درحال ظهور در منطقه آسیای مرکزی ضروری است.

وی افزود: اتفاق هایی که به تازگی در افغانستان افتاده، نفوذ نظامی ها به آسیای مرکزی و توسعه رو به افزایش داعش در عراق، همگی ضرورت روابط بهتر ایران و هند را نشان می دهد.

'ام.کی.بهادراکومار' دیپلمات سابق هندی نیز با اشاره به آسیب های وارده به روابط هند و ایران در اثر فشارهای امریکا اظهار کرد: این کشور باید تلاش مضاعفی برای گسترش روابط با ایران برای جبران مشکلات ایجاد شده در گذشته صورت دهد.

وی درعین حال تصریح کرد؛ هند نباید با وجود تحریم ها اجازه می داد سطح روابطش با ایران کاهش یابد.

'سوشما سواراج' وزیر امور خارجه هند تا چند هفته دیگر برای شرکت در اجلاس وزرای غیرمتعهدها به تهران می رود. شاید این سفرهای مقام های عالی رتبه دولتی مقدمه ای برای سفر 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند به ایران باشد هرچند که تاکنون زمانی برای آن تعیین نشده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین