|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۴
کد خبر: ۵۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: پایه های کاخ تاریخی جهان نما در محدوده دروازه دولت اصفهان نه به دلیل حفاری ایستگاه مترو بلکه در پی کاوش های باستان شناسی کشف شد.
فریدون الهیاری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نمی دانم چرا برخی افراد واقعیت ها درخصوص اقدامات میراث فرهنگی استان برای کشف پایه های کاخ جهان نما را بیان نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه برای کشف پایه های کاخ جهان نما، مطالعات کارشناسی و باستان شناسی توسط اداره کل میراث فرهنگی اصفهان انجام شده است، توضیح داد: پس از مطالعاتی که در این باره انجام شد ما با سازمان قطارشهری اصفهان قراردادی منعقد کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان اظهارکرد: براساس این قرارداد مقرر شد کاوش تیم باستان شناسی زیر نظر پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی در محدوده میدان امام حسین (ع) ( دروازه دولت) انجام شود.

وی افزود: پس از کاوش های تیم کارشناسان وابسته به پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی ، پایه های جهان نما کشف شد و اینگونه نیست که بیل مکانیکی سازمان قطارشهری این آثار را کشف کرده است.

الهیاری با اشاره به اینکه تیم کارشناسان این اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در طرح قطارشهری مستقر هستند، گفت: این کارشناسان به هر سازه یا شیئی تاریخی که در مسیر طرح قطارشهری اصفهان برخورد کنند، آن را گزارش و ما برای بررسی و مطالعات لازم ، دستور توقف هرگونه عملیات عمرانی در محل را صادر می کنیم.

وی افزود: پاییز سال گذشته نیز تیم کارشناسان ما در یکی از ایستگاههای قطار شهری اصفهان به سازه های تاریخی بر خورد کرد که مطالعات لازم انجام و مقرر شد براساس نظرات شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و نظرات کمیته راهبردی قطارشهری اصفهان ، تغییراتی در این ایستگاه بوجود آید.

وی درباره اظهارات برخی کارشناسان تاریخ مبنی بر اینکه آثار تاریخی دیگری در محدوده میدان امام حسین (ع) اصفهان تا میدان امام (ره) در زیر خاک وجود دارد، تصریح کرد: در مورد اصفهان گمانه زنی ها و فرضیات زیادی وجود دارد و ممکن است برخی از فرضیات واقعیت داشته باشد اما تا کاوشی انجام نشود نمی توان درباره این فرضیات اظهارنظر کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان افزود: عملیات کاوش و کشف آثار تاریخی پس از مطالعات دقیق و کارشناسی انجام می شود لذا باید مطالعات باستان شناسی براساس مستندات پیگیری شود.

وی تصریح کرد: سایت کاخ جهان نما نیز بر اساس فرضیات و گمانه زنی ها که مطالعات علمی بر آنها انجام شد، پس از عملیات کاوش کشف شد.

کاخ جهان نما آز آثار مربوط به دوره صفویه است که در زمان قاجار تخریب شده است.

شمار زیادی از مورخان و پژوهشگران تاریخ بر این باورند که بخش بزرگی از پیشینه تاریخی اصفهان قدیم در لایه های زیرین این خطه نهفته است و بدین سبب هر گونه عملیات عمرانی و توسعه شهری که مسلتزم حفاری و و کند و کاو در لایه های زیرین خاک در بافت کهن اصفهان است باید با دقت و احتمال برخورد به اثری تاریخی انجام شود.

هم اکنون عملیات حفاری و احداث ایستگاه قطارشهری در میدان امام حسین (دروازه دولت) اصفهان در حال اجراست و از هنگام آغاز این عملیات تاکنون آبراهه های تاریخی و نیز پایه های کاخ جهان نما در محدوده این حفاری از سوی باستان شناسان کشف شده است.

همچنین در محل حفاری ایستگاه انقلاب مترو اصفهان در جوار سی و سه پل تاریخی نیز سنگ فرشهای چهارباغ قدیم کشف شده است.

قطار شهری که از میان بافت کهن اصفهان می گذرد یکی از مناقشه برانگیزترین طرح های عمرانی شهر اصفهان در یک دهه اخیر بوده است و اجرای آن همواره نگرانی تاریخ دانان ، باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی را از احتمال آسیب رسانی به آثار تاریخی در پی داشته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین