|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۵۱۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با امضای 49 نماینده مجلس در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی مطرح می شود.
محورهای طرح استیضاح عمدتا جنبه مالی دارد و شامل امور آموزشی نمی شود .

مواردی مانند 'ناکارآمدی وزیر در جلب نظر دولت برای تامین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته و اعطای امتیازات مشابه سایر ارگان ها به فرهنگیان ، ناتوانی وزیر در حذف تفاوت ها در حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاهها ، بی توجهی به وضع مدارس کشور و ناتوانی در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور' از محورهای این استیضاح است .

طرح استیضاح از چند جنبه قابل بررسی است :

1-محورهای استیضاح به گونه ای است که حرکت در مسیر حل آن نیازمند بودجه است .

از استیضاح کنندگان باید سئوال کرد که اگر چنین دغدغه ای دارند، چرا هنگام بررسی لایحه بودجه در سال های 1393 و 1394 بودجه وزارت آموزش و پرورش را افزایش ندادند تا برای اجرای طرح های مورد نظر بودجه کافی وجود داشته باشد.

مشخص است که آنچه در استیضاح مطرح شده بدون اختصاص بودجه قابل اجرا نخواهد بود.

نوبخت سخنگوی دولت گفته است : برغم تمام تلاش هایی که دولت برای تامین اعتبارات وزارت آموزش و پرورش انجام داده است ، در صورتی که مجلس بتواند منبع دیگری را برای تامین اعتبار به دولت معرفی کند از آن استقبال خواهیم کرد.

بنابر این جا دارد که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که از موافقان استیضاح وزیر آموزش و پرورش است در زمینه اقدام های انجام داده برای افزایش بودجه این وزارتخانه پاسخ گو باشد.

قبل از تبیین اقدام های انجام شده در دولت روحانی در حوزه وزارت آموزش و پرورش ضرورت دارد که وضعیت این وزارتخانه هنگام تحویل به این دولت مورد توجه قرار گیرد.

کل دیون وزارت آموزش و پرورش به کارکنان خود بازمانده از دولت احمدی نژاد پنج هزار میلیارد تومان است که با درآمد هر بشکه نفت به قیمت 140 دلار پرداخت نشده است .

در حالی که واقعیت های آماری نشان می دهد که دولت روحانی به حوزه آموزش و پرورش توجه جدی داشته است .

دولت روحانی مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش در سال های 90 و 91 در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد را در حالی که بهای نفت از 140 دلار در هربشکه در آن زمان به زیر 60 دلار سقوط کرده ، پرداخت کرده است.

دولت روحانی که فعالیت خود را از 12 مرداد سال 92 آغاز کرد، بودجه را به دلیل غیر واقعی بودن از 250 هزار میلیارد تومان به 160 هزار میلیارد تومان کاهش داد و از بودجه وزارتخانه ها کاسته شد، در حالی که بودجه وزارت آموزش و پرورش نه تنها کم نشد بلکه دو درصد افزایش یافت .

در سال 1393 نیز دولت 10 درصد بیشتر از بودجه اختصاص یافته به وزارت آموزش و پرورش را پرداخت کرد که اقدام بی سابقه ای است .

در سال 1394 نیز در حالی که بودجه وزارتخانه ها به طور متوسط 14 درسد افزایش یافته ، بودجه وزارت آموزش و پرورش 26درصد اضافه شده است .

همان طور که آمارها نشان می دهد دولت روحانی نگاه ویژه ای به آموزش و پرورش داشته و بر پایه آمارها بودجه آن از متوسط افزایش بودجه سایر وزارتخانه ها بالاتر بوده است ، اما حل مشکلات و خرابی های بازمانده از هشت سال دولت احمدی نژاد مانند سایر حوزه ها به زمان نیاز دارد.



2-برخی کارشناسان معتقدند در پایان دوره مجلس گرایش به سمت استیضاح وزیران اوج می گیرد که در این مجلس به گفته سخنگوی دولت در مقایسه با دوره های گذشته بی سابقه بوده است .

در این میان وزارت آموزش و پرورش بخاطر دامنه شمول و گستردگی آن در سطح کشور در شمار وزارخانه هایی است که در اولویت قرار دارد.

بر پایه این دیدگاه نتیجه استیضاح و این که این طرح به شکست بیانجامد اهمیت ندارد مهم طرح مشکلات فرهنگیان در روز استیضاح در مجلس و یا مصاحبه هایی در این زمینه در روزهای پیش از آن است .

در ساختار موجود انتخابات ، در اکثر حوزه های انتخابیه فرهنگیان نقش مهمی ایفا می کنند. بنابر این حرکت در مسیر سناریوی استیضاح وزیر آموزش و پرورش می تواند در رقابت انتخاباتی تاثیر گذار باشد.



3 – کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان نهاد موافق استیضاح به محل حضور نمایندگان مخالف دولت تبدیل شده است .

بر این اساس این احتمال مطرح می شود که طرح استیضاح فانی مانند استیضاح فرجی دانا که از درون همین کمیسیون برخاست ، سیاسی است .

جریان سیاسی مخالف دولت با آگاهی از نقش موثر فرهنگیان در بیشتر حوزه های انتخابیه که در بند قبل تبیین شد ، تلاش می کند تا با طرح مطالبات فرهنگیان که ریشه آن به نحوه اداره نامطلوب این وزارتخانه در دولت احمدی نژاد بازمی گردد، بجای آن که پاسخ گوی وضع موجود باشند ، در نوعی فرار به جلو خود را پیگیر مسایل و مشکلات فرهنگیان مطرح کنند.

بهروز نعمتی عضو فراکسیون رهروان ولایت در این زمینه گفته است : آقای فانی امروز وارث مشکلاتی است که از گذشته وجود داشته و این مشکلات مربوط به زمان اونیست . حداقل در این زمینه باید سه وزیرپاسخ گو باشند ، اما الان همان هایی که باید پاسخ گو باشند در عمل گرداننده همین استیضاح هستند.

در واقع آنچه به عنوان دلایل استیضاح مطرح شده ، مواردی است که در دوره احمدی نژاد اتفاق افتاده و همین نمایندگان نیز در مجلس حضور داشته و در قبال آن سکوت کرده بودند.



4 – بر پایه همین تحلیل است که به نظر می رسد نمایندگان مجلس در مسیر بازی طراحی شده از سوی جریان افراطی در مجلس حرکت نخواهند کرد.

زیرا در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان همدلی و همزبانی نام گذاری شده است ، رای به استیضاح تعامل مجلس با دولت را به سمت فضای دو قطبی سوق خواهد داد .

اتفاقی که در آستانه انتخابات مجلس از سوی مردم و رسانه ها مثبت ارزیابی نمی شود.

آنها تحلیل و داوری خواهند کرد که پشت پرده استیضاح احتمالی چه حقایقی جریان دارد.

-----------------------------------------------------------------

* کارشناس حوزه سیاست داخلی در ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین