|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۵۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی و شرکت زیرمجموعه آن (شستا) البته داستان متفاوتی دارد. این تحقیق و تفحص از مواردی است که بنابر اعلام تحقیق و تفحص‌کنندگان بدون صرف ریالی از بودجه مجلس انجام شده و با توجه به فراگیربودن آن می‌تواند یکی از نقاط روشن در تاریخ تفحص‌ها باشد.
 هزینه هر تفحص تا ۳۰۰ میلیون تومان است و معمولا کمیته تحقیق و تفحص چندین ماه را برای روشن شدن ابعاد تخلفات سازمان، بنیاد‌ها یا نهاد‌های متخلف صرف می‌کند. طبق اصل هفتادوششم  قانون اساسی «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد» اما آنگونه که نمایندگان می‌گویند به‌ نتیجه رساندن تحقیق و تفحص‌ها، به یکی از مشکلات پیش‌روی نمایندگان تبدیل شده و بسیاری از پرونده‌ها که با انگیزه بالای نمایندگان رسیدگی به آنها شروع شده بود امروز در راهرو‌های مجلس خاک می‌خورد.

  تحقیق‌ و تفحص‌های نیمه‌کاره

مجلس نهم از روز نخست با تحقیق و تفحص‌ کلید خورد؛ با این همه این شروع در سال‌های پایانی خیلی خوب پیش نرفت تا تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران، صندوق فرهنگیان، بانک پاسارگاد، صنعت بیمه کشور، سازمان ثبت اسناد، سازمان جنگل‌‌ها و مراتع کشور، بنیاد تعاون و مخابرات، هنوز در صحن علنی قرائت نشود و  بعید نیست با تغییر ترکیب مجلس این تحقیق‌ها و تفحص‌ها بی‌نتیجه بماند. بنا به گفته رئیس کمیسیون اصل90 مجلس هزینه هر تحقیق و تفحص بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است و معمولا کمیته تحقیق و تفحص چندین ماه را برای روشن‌شدن ابعاد تخلفات سازمان، بنیاد‌ها، یا نهاد‌های متخلف صرف می‌کند که توجه به این امر ضرورت اثربخشی تحقیق و تفحص‌ها را نمایان می‌کند.

  زریبافان و مرتضوی زیر ذره‌بین

در روزهایی که زریبافان با جمعی از یاران، یکتا را پایه‌گذاری می‌کند و مرتضوی در مسیر دادگاه به منزل در رفت و آمد است، بخش عمده‌ای از تحقیق و تفحص‌های مجلس نهم مربوط به عملکرد دو نهادی است که این دو مدیر احمدی‌نژادی مدیریت آنها را بر عهده داشتند؛ نخست تحقیق و تفحص از سازمان تأمین‌اجتماعی با محوریت سعید مرتضوی و دیگری تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران با محوریت مسعود زریبافان که هر کدام از آنها به نحوی دچار گسست‌‌هایی در ادامه روند خود شده‌اند. اگرچه بالغ بر دو سال از طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران گذشته، اما گزارش کمیته تحقیق تاکنون در صحن علنی مجلس قرائت نشده و روند طولانی آن انتقاد امیر خجسته، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد را نیز در پی داشته تا وی از روند طولانی سه‌ماهه بررسی در کمیسیون اجتماعی ابراز ناراحتی کند و بگوید: «برخی مدیران ارشد اقتصادی بنیاد شهید در تخلف‌ها دست داشته‌اند، تلاش شده با برخی مذاکره‌ها، بخشی از اموال به بنیاد بازگردد و بناست باقی موارد مجهول، در قوه ‌قضائیه رسیدگی شود.» تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی و شرکت زیرمجموعه آن (شستا) البته داستان متفاوتی دارد. این تحقیق و تفحص از مواردی است که بنابر اعلام تحقیق و تفحص‌کنندگان بدون صرف ریالی از بودجه مجلس انجام شده و با توجه به فراگیربودن آن می‌تواند یکی از نقاط روشن در تاریخ تفحص‌ها باشد. این  گزارش با 7محور اصلی و حدود 4ماه کار تهیه و در جلسه علنی ۱۳ آذر ۱۳۹۲ قرائت شد. پس از قرائت گزارش یادشده قوه قضائیه حداکثر ظرف مدت 3ماه باید نسبت به صدور حکم در این باره اقدام می‌کرد. وقفه 16ماهه‌ای که انتقاد نمایندگان را نیز به همراه داشت و در آخرین واکنش‌ها پنج نفر از نمایندگان از جمله علیرضا محجوب، احمد توکلی، نادر قاضی‌پور، سیدحسین دهدشتی و علیرضا زاکانی در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

منبع: آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین