|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۵۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
استاندار کرمان در ادامه دیدار با قشرهای مختلف جامعه روز دوشنبه با اساتید دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شهید باهنر کرمان دیدار کرد.
علیرضا رزم حسینی که طی 18 ماه حضور در ساختمان استانداری کرمان برنامه های توسعه ای و اقتصادی را در اولویت قرار داده از ایده ها و دیدگاه های مختلف در این زمینه استقبال کرده است.

وی با ارایه طرح مثلث توسعه هم افزایی همه ارکان حکومت و جامعه را بجد دنبال کرد و نتایج خوبی نیز از تشکیل این مثلث عاید استان کرمان شده است.

750 هزار میلیارد ریال ارزش تفاهم نامه های متعدد سرمایه گذاری طی دو سال اخیر در استان کرمان و از نظر بسیاری از ناظران سیاسی و اقتصادی داخل و خارج استان یک عدد استثنایی است که البته باید در مسیر اجرا نیز پیگیری و موانع تحقق آن برطرف شود.

از این میزان سرمایه گذاری تاکنون حدود هشت درصد معادل 60 هزار میلیارد ریال اجرایی و باعث ورود سرمایه گذاران معتبر ایرانی و خارجی در این استان پهناور شده است.

استاندار کرمان که از بخش خصوصی به مدیریت عالی دولت در استان آمده بر اقتصاد مقاومتی و حذف بروکراسی اداری و قوانین مزاحم در مسیر توسعه اقتصادی تاکید و با همراهی مدیران استان گام های عملی در این زمینه برداشته است.

معرفی قلعه گنج به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی، پیشنهاد افزایش اختیارات استانی و تدوین کتابچه قوانین مزاحم توسعه و ارایه آن به دولت و مجلس نمونه ای از این اقدامات عملی در کنار بحث های نظری است.

رزم حسینی در بسیاری از سخنرانی های خود از ظرفیت بالای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برای شتاب بخشی به توسعه استان سخن گفته و البته از فاصله بین دانشگاه و فرایند توسعه انتقاد کرده است.

وی که استاندار بودن را منزلتی جز توانمند کردن مردم و توسعه استان از راه اقتصاد و واگذاری امور به مردم نمی داند امروز پیش قدم و راهی دانشگاه شهید باهنر کرمان شد تا گامی در جهت کم کردن این فاصله بردارد.

رزم حسینی در این نشست گفت: توسعه و دانشگاه هر کدام راه خود را می روند و اساسا بین دانشگاه و توسعه گسست است.

وی افزود: شاید در مسیر گسست دانشگاه با توسعه ما هم مقصر باشیم ولی باید دنبال راهی باشیم تا ارتباط بین دانشگاه و دولت را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه های مختلف استان عقب افتادگی زیادی داریم گفت: 13 هزار میلیارد تومان طی 9 ماه در استان خلق ثروت از طریق پسته و خرما داریم و چکار باید انجام دهیم که این پول در استان به گردش درآید.

وی مدل مثلث توسعه در 18 ماه گذشته را موفق ارزیابی کرد و افزود: اگر می خواهیم در حوزه اقتصادی کار کنیم نباید دانشگاه و توسعه فاصله داشته باشند.

استاندار کرمان تصریح کرد: دانشجویان ما بیکار هستند و باید بدانند با توجه به ظرفیت های استان باید در دانشگاه مهارت های لازم را بیاموزند.

وی گفت: از دانشگاه انتظار داریم به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می توانیم بین دانشگاه و جامعه چسبندگی ایجاد کنیم.

رزم حسینی افزود: در دیدگاه وزارت کشور اساسا فرماندار و استاندار نماینده سیاسی دولت در استان ها هستند و هیچگاه نقش توسعه و توسعه گرایی برای آنان تعریف نکردند.

وی بیان کرد: در چنین دیدگاهی خلق مزیت، خلق ثروت و اقتصاد مردم از ماموریت های استاندار نیست اما ما از ابتدای حضورمان در استان باورمان همین بود که استاندار نماینده توسعه گرایی است و باید بتواند مزیت های استان را برای مردم و پیشرفت استان تبدیل به ثروت کند.

وی گفت: نمی خواهم بگویم دنبال ایالتی شدن هستیم ولی کشورهای موفق اینگونه بوده اند.

استاندار کرمان اظهار کرد: اولین کاری را که فکر می کردیم حرکت توسعه را هماهنگ می کند این بود که باید یک مدل داشته باشیم که همه را متمرکز کند.

وی گفت: مثلث توسعه استان را مطرح کردیم و همه ارکان حکومت را در اضلاع آن جای داده ایم.

وی افزود: همچنین طرح همیاران آب آنقدر جامع بود که حتی دانشکده آب ایران نتوانست بندی به آن اضافه کند.

رزم حسینی گفت: در حوزه سلامت نیز اسناد نوشته شده و در چند ماه آینده نانوایی های طلایی و نقره ای مشخص می شوند.

وی تاکید کرد: در کشوری مانند ما که جوانان بیکار دارد دیگر اصولگرا و اصلاح طلب معنا ندارد و همه باید دنبال توسعه باشیم.

وی گفت: ما کمبود سرمایه نقد شوندگی را برای توسعه یافتگی داریم و کلید آن به دست سرمایه گذارن و کارآفرینان است.

استاندار کرمان افزود: ما غفلت کرده ایم و به دلایل مختلف نتوانستیم سرمایه گذاری را رایج کنیم و فکر می کردیم که سرمایه گذاران سرمایه بر هستند.

وی گفت: اکنون عقلانیت سیاسی در استان فراهم شده است و گروه های سیاسی پذیرفته اند توسعه حرف اول استان است و این خیلی ارزش دارد.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: منشور همدلی انتخابات در استان کرمان نوشته شده است و همه می خواهند با رعایت اصول رقابت کنند.

وی افزود: نقش دولت باید روز به روز در اقتصاد و فرهنگ کم شود و نقش نظارتی داشته باشد و اگر اینگونه باشد موفق تر هستیم.

وی گفت: استانداری کرمان در گذشته 500 نیرو داشت ولی اکنون هزار و 700 نیرو دارد.

استاندار کرمان بیان کرد: دولت تدبیر و امید در شرایطی دولت را تحویل گرفت که یک بی نظمی در سیاست های مالی و پولی وجود داشت به گونه ای که تورم تا 47 درصد رسیده بود.

وی گفت: دولت سابق اعتقادی به اسناد بالا دستی نداشت و در شرایط نامناسب خارجی بودیم که دولت تدبیر و امید رای آورد.

وی افزود: یک روز بعد از انتخاب دولت تدبیر و امید قیمت دلار کاهش پیدا کرد.

رزم حسینی گفت: تا آنجا که رییس جمهوری شناخت داشت سعی کرد کابینه دولت را از افراد با تجربه انتخاب کند.

وی افزود: اولین سیاستی که دولت در کار خود بکار گرفت عدم دخالت در حوزه پولی و مالی بود و می خواهد با ابزارهای مالی از شدت تورم کم کند و موفق هم شده است.

وی گفت: امروز فاصله بین ارز مبادلاتی و آزاد در حال کم شدن است.

استاندار کرمان بیان کرد: در حوزه سیاسی هم مذاکرات با تایید مقام معظم رهبری آغاز شد و دولت جسارت به خرج داد.

وی گفت: تا امروز تیمی کاربلد به پای مذاکرات رفته و در حوزه خارجی تا حدی آرامش دیده می شود.

وی با اشاره به امنیت مطلوب در داخل کشور تصریح کرد: هفت هزار نیروی طالبان در منطقه حضور دارد ولی در داخل ایران هیچگونه مشکلی نداشتیم.

وی گفت: در کنار بحث هسته ای سیاست های دولت در داخل ادامه دارد و مبارزه با رکود اقتصادی در دست اقدام است.

استاندار کرمان تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی می گوید اقتصاد ایران باید به سمت اقتصاد مردمی برود و اخیرا هم مقام معظم رهبری فرموده اند دولت کارگزار است و مردم کارفرما هستند.

وی گفت: در پنج برنامه توسعه که بعد از انقلاب نوشته شده روند کاهش تصدی گری دولت انجام شده ولی نوساناتی داشته است.

رزم حسینی بیان کرد: در برنامه پنجم توسعه متوسط رشد اقتصادی هفت درصد پیش بینی شده بود ولی متاسفانه فقط یک و نیم درصد رشد اقتصادی داشتیم.

استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شهید باهنر کرمان هم گفت: به عنوان افراد بی طرف می توانیم تایید کنیم که سیاست های استاندار به سمت دغدغه های استان مانند فضای کسب و کار حرکت کرده است.

دکتر عبدالمجید جلایی افزود: اما ما هنوز از حالت ایده آل فاصله زیادی داریم و وقتی ظرفیت های استان در کنار فضای کسب و کار قرار می گیرد نوعی تضاد دیده می شود.

یکی دیگر از اساتید نیز گفت: بحث های تحقیقاتی جدی دیده نمی شود.

دکتر علیرضا شکیبایی با اشاره به اینکه رسانه ها پل ارتباطی خوبی بین دانشگاه و توسعه هستند افزود: مشکلات اقتصادی استان آن نیست که مسوولان مطرح می کنند.

وی گفت: ما دانشگاهیان وقتی نظری را می دهیم دنبال آن هستیم که نظرمان تاثیرگذار باشد ولی برخی از دستگاه ها نگاهشان اینگونه نیست.

وی تصریح کرد: کاش اول خود اقتصاد را تعریف می کردیم و سپس سراغ اقتصاد مقاومتی می رفتیم.

شکیبایی گفت: امروز دانشگاه ها باید ثروت آفرین باشند و نیروی ثروت آفرین تولید کنند اما تا تجدید ساختار نشود این امر اتفاق نمی افتد.

یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر هم گفت: اگر سالانه وسعت برداشت از معادن افزایش پیدا کند و ارزش افزوده نداشته باشد یا خام فروشی شود استان ما رو به فقر است.

حسین اکبری فرد افزود: مدیران ما نباید به کارهایی که به آنان دستور داده می شود اکتفا کنند بلکه باید براساس نیازها برنامه ریزی کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین