|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۵۰۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد در شهرستان زنجان واقع شده و از سال 75 تحت حفاظت قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد با وسعت 122 هزار و 618 هکتار مابین دو رشته کوه شمالی و جنوبی استان واقع شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان از پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد زنجان خبر داد.

‌قربانعلی محمدپور  با اشاره به کشف لاشه یک قلاده پلنگ نر در منطقه دربند کلاسر واقع در منطقه حفاظت ‌شده سرخ‌آباد، اظهار کرد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد این لاشه متعلق به پلنگ حدود 10 ساله است که در بخش صعب‌العبوری بنا به دلایل نامعلوم کشته شده و لاشه آن به علت گذشت چند روز متلاشی شده است.



وی تصریح ‌کرد: هنوز علت مرگ این جانور زیبا و در معرض انقراض مشخص نشده، چرا که لاشه تا حد زیادی از بین رفته و جای گلوله نیز تا این لحظه پیدا نشده است، با این حال همه تلاش خود را به ‌کار گرفته‌ایم تا علت این حادثه مشخص شود.

این مسئول با بیان اینکه احتمال اینکه این جانور بر اثر درگیری با همتای خود بر سر قلمرو تلف شده است، گفت: همه احتمالات در دست بررسی است و امیدواریم که عامل انسانی باعث بروز این اتفاق نشده باشد.



وی با اشاره به اینکه منطقه طارم زیستگاه مناسبی برای پلنگ به شمار می‌آید، افزود: بارها اهالی از مشاهده این جانور در مناطق مختلف گزارش داده‌اند و چندین بار نیز عکس‌هایی از تردد حیوانات به ثبت رسیده است.



منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد در شهرستان زنجان واقع شده و از سال 75 تحت حفاظت قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد با وسعت 122 هزار و 618 هکتار مابین دو رشته کوه شمالی و جنوبی استان واقع شده است.



این منطقه به دلیل شرایط اکولوژیکی خاص و دارا بودن زیستگاه‌های متنوع و کوهستانی، دشتی و محیط ‌های آبی از تنوع گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است. دشت سهرین در داخل منطقه به‌ عنوان یکی از زیستگاه‌های باارزش آهو محسوب می‌شود. حدود ۱۴۰۰ راس آهو در این دشت زندگی می‌کنند.

‌گونه‌های شاخص جانوری منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد عبارتند از آهو، پلنگ، خرس قهوه‌ای و گونه‌های دیگر آن شامل قوچ و میش، کل و بز، گراز، کفتار، تشی، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک‌لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و… است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین