|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۲
کد خبر: ۵۰۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
مشاور عالی رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت : بدنبال این هستیم تا مناطق آزاد الگویی برای تحقق کسب و کار حلال و تعمیم آن به تمام کشور باشند.
اکبر ترکان روز سه شنبه در آیین بهره برداری رسمی از پروژه تقاطع غیرهمسطح منطقه آزاد انزلی اظهار کرد : مناطق آزاد الگویی برای تحقق ایران 1404 در اقلیمی کوچک به منظور تعمیم به همه کشور هستند .

وی خاطرنشان کرد : اگر قادر نباشیم این الگو را در محدوده مناطق آزاد اجرایی کنیم، چگونه می توانیم به این هدف دست پیدا کنیم .

وی تصریح کرد : اگر نسخه هایی برای ایران 1404 در بخش بانکداری، اموزش و پرورش کسب و کار و سایر موارد داریم؛ باید در قطعه کوچکی از جغرافیا اجرا کنیم و سپس نسخه را به همه کشور گسترش دهیم .

ترکان با تاکید بر این که سراسر ایران باید مملو از کسب و کار حلال باشد، متذکر شد: یکی از مهم ترین نکات مد نظر مناطق آزاد، رونق کسب و کار حلال است .

وی افزود: کسب و کار حرام که ممکن است در برخی جاها از بنگاه های اقتصادی گرفته تا کم فروشی کارمند، فروشگاه ، معلم ، پزشک، پرستار و سایر بخش ها شاهد آن باشیم؛ باید اصلاح شود.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد با بیان این که می خواهیم معاملات ربوی نباشد، تصریح کرد : بانکها می گویند عقد مشارکت که به معنای شراکت در سود و زیان هر دو است ، اما شیوه ای که اکنون در بانک ها رایج است، مشارکت نیست چرا که تنها در سود شریکند و در ضرر با مردم شریک نیستند.

وی افزود : در یک سو برای بانک سودهای بالا، پاداش های 100 و 200 میلیون تومانی و در سمت مردم به خاک سیاه نشستن است .

ترکان هشدار داد : موسساتی هم به اسم ائمه اطهار تشکیل شده اند که از بانک ها بی رحم تر هستند؛ حساب و کتاب و نظارتی هم ندارند و به اسم ائمه کارهایی می کنند که به هیچ وجه عقود دینی نیست و اعتباری هم به آنها نیست و اگر هم مشکلی پیش بیاید، مردم دولت را مقصر می دانند و توقع جبران خسارت دارند چراکه می گویند وقتی یک کفاشی باید مجوز داشته باشد، چگونه موسسه مالی به این بزرگی بدون مجوز مشغول فعالیت است.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت : ما می خواهیم فعالیت موسسات مالی به سمت خیر و صلاح باشد .

وی یاداور شد: در اجرای این کار مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی در بند 11 مختص مناطق آزاد چهار ماموریت تسهیل تولید، توسعه صادرات، انتقال فناوری و تامین نیازهای کشور را متوجه مناطق آزاد کردند که باید به درستی در منطقه آزاد اجرا و به جاهای دیگر کشور منتقل کنیم .

وی با اشاره به وجود چهار منطقه آزاد اروند ، کیش ، قشم و چابهار در سواحل جنوبی ، ارس و ماکو در مرز خشکی گفت : ویژگی منطقه آزاد انزلی که در حاشیه خزر وجود دارد، این است که از 200 سال پیش دروازه اروپا بود .

ترکان تصریح کرد: بندرانزلی در مرز تمدن با دنیایی بوده که در آن انقلاب صنعتی اتفاق افتاده و بدین جهت از نظر علمی و دسترسی به دوران صنعتی یک گام جلوتر از سایر مناطق آزاد است چرا که بیشترین افراد تحصیل کرده و نخبه و صاحب نام را در گیلان و این منطقه داریم .

وی با بیان اینکه در دوره ای دروازه اروپا بودن انزلی کم رنگ شد، متذکر شد: باید ببینیم این اهمیت تاریخی را چگونه باید بازگردانیم .

ترکان اظهار کرد : کوشش های وزارت راه برای ایجاد زیرساختهای عمرانی در این منطقه بسیار ارزشمند است .

وی افزود: بندرگاه انزلی قدیمی ترین بندر ما است، خوب توسعه یافته ولی به دلیل محصور بودن در شهر انزلی پس کرانه ندارد و ظرفیت توسعه آن محدود است .

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تصریح کرد: ما نیاز به 500 هکتار پس کرانه برای بندر داریم؛ امیدواریم با تجهیز بندر کاسپین و ایجاد این پس کرانه کمبودهای موجود جبران شود.

وی ادامه داد: ما در این منطقه به چندین سردخانه بزرگ، سیلو، انبار کالای فله و کالای عمومی نیاز داریم تا تجارت ایران و کشورهای حاشیه خزر را توسعه دهیم .

ترکان خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب، برای گشودن کریدورهای حمل و نقل کشور کوشش شده؛ از سرخس به آسیای میانه وصل شدیم و دالان دوم نیز کریدور شرق دریای خزر قزاقستان - ترکمنستان - ایران است که هر سه کشور با هم ساختند .

وی افزود: امسال دکتر روحانی و روسای جمهور سه کشور خط ریلی را افتتاح رسمی کردند که از اینچه برون وارد ایران می شود به راه آهن گرگان متصل می شود .

ترکان با یاداوری این که در گذشته کریدور غرب دریای خزر راه آهن جلفا را داشتیم که 23 سال پیش بسته شد و جلفا در بن بست قرار گرفت؛ اظهار کرد: رییس جمهوری در سفر به گیلان که اواخر فروردین ماه امسال انجام شد؛ دستور دادند راه آهن از رشت به آستارا متصل و کریدور غرب فعال شود.

وی تصریح کرد : ارتباط در کریدورهای دیگر کشور، معمولاً دو جانبه است اما در صورت ایجاد کریدور غرب از بندرگاه کاسپین انزلی به کراسنووسک ، ترکمن باشی ، آستراخان ، باکو وصل می شویم و از پرظرفیت ترین دالان های حمل و نقل کشور خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در خصوص مجتمع بندری کاسپین نیز گفت: بندرگاه در حال ساخت کاسپین با 22 پست اسکله از ظرفیت بسیاری برای تحقق توسعه برخوردار است و با 16 کیلومتر راه آهن امسال این قطعه به دستور ریییس جمهوری به راه آهن رشت متصل خواهد شد.

وی افزود: طبق گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی؛ نخستین پست اسکله این بندر سال آینده آماده است که برای تحقق آن باید کار ضربتی شبانه روزی صورت بگیرد.

ترکان در مورد الحاق منطقه بوجاق به منطقه آزاد انزلی گفت : این مساله به معنای این نیست که مقررات زیست محیطی نادیده گرفته می شود بلکه کلیه استانداردها رعایت خواهد شد .

وی همچنین با ابراز تاسف از وضعیت بسیار نامناسب تالاب انزلی اظهار کرد: امیدوارم در مورد تالاب انزلی که اکنون با مشکلات عدیده ای نظیر تعدی به حریم روبروست، کاری انجام شود.

وی متذکر شد: تالاب انزلی برای نجات، نیازمند یک سازمان مستقلی است و نباید مماشات کرد بلکه باید کار اساسی برای آن انجام شود؛ ما نیز آمادگی همکاری داریم تا از ان حفاظت کنیم .

ترکان افزود: در زمینه حمل و نقل نیز منطقه آزاد انزلی امادگی دارد تا وسایل حمل و نقل مناسب را تامین کند.

وی در ادامه احداث راه آهن قائمشهر به رشت را از الزامات خواند و از استاندار گیلان خواست تا پیگیر این امر باشد تا حداقل ابتدا زمین های مورد نیاز برای ساخت راه آهن در این مسیر آزادسازی و سپس ریل گذاری صورت بگیرد .

وی با اشاره به ظرفیت بالای نیروی انسانی موجود در گیلان گفت: بسیاری از برجسته ترین و نخبه ترین افراد کشور از این خطه هستند و باید با ایجاد تشکل هایی از این نیروها چه در خارج و چه در داخل استفاده شود .

ترکان همچنین منطقه آزاد انزلی را دارای برترین ظرفیت برای فناوری های پیشرفته و صنایع مربوط به این بخش خواند.

آیین بهره برداری رسمی از پروژه تقاطع غیرهمسطح منطقه آزاد انزلی روز سه شنبه با حضور خانواده ایشان و جمعی از مقامات کشوری و استانی به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

احداث تقاطع غیرهمسطح منطقه آزاد انزلی که از سال 1388 شروع و طی مدت پنج سال تنها حدود 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و روند ساخت آن از سال 91با وقفه مواجه شده بود؛ از آبان ماه سال 92 با فعالسازی پروژه های راکد ضمن تسریع در روند احداث مسیر مستقیم این پروژه، در کمتر از 19 ماه پیشرفت فیزیکی عرشه آن به 100درصد رسید و آماده بهره برداری شد.

عرشه تقاطع غیر همسطح شهید نامجوی از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد انزلی ساخته شده و به صورت روگذر و شبدری کامل بوده که طول شاخه اصلی تقاطع از ابتدای محل فراز تا انتهای محل فرود در حدود یک هزار و یکصد متر در دو باند شمالی و جنوبی است.

این تقاطع برای تامین مسیرهای حرکتی گردشی و تغییر مسیرها و نیز یک زیرگذر به طول 600 متر برای اتصال مسیر رشت - انزلی به مجتمع بندری کاسپین و به منظور توزیع متوازن بار ترافیکی بندر مذکور طراحی شده است.

این تقاطع غیر همسطح به عنوان حلقه تکمیل کننده محور چهار خطه شهید فاتحی در محل اتصال با مجتمع بندری کاسپین از اهمیت ویژه ای در کنترل و هدایت ترافیک ورودی و خروجی به منطقه آزاد انزلی برخوردار است.

با ساخت این تقاطع غیرهمسطح همچنین دسترسی مسیر راه آهن به محل اسکله و درنهایت اتصال منطقه به کمربندی امام زاده هاشم از مسیر زیر پل صورت می گیرد.

منطقه آزاد انزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان، تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
عبدالحمید روحانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
0
0
آقای مهندس ترکان عزیز سلام یک سوال داشتم اول تخصص اصلی شما چیست؟نفت؟راه وترابری؟مناطق آزاد تجاری؟کاری ندارم فکر بد نکنید مانده ام که ماشالا چه انرژی دارید؟بااین سن وسال توفنده میخروشید وچشم بر همه ی راحتی ها میپوشید. اگرهم فرصت کردید به خانواده های گود نشین که دوپسرشان در دوشیفت مدرسه فقط با یک کفش مشترک به مدرسه میروند هم سری بزنید ثواب دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین