|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۷
کد خبر: ۵۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در شرایط حاضر امکان مانور ناگهانی در زمینه موسسات غیرمجاز وجود ندارد لذا روند ساماندهی باید همراه با اطلاع رسانی درست، به موقع، با اصلاحات تدریجی و مدیریت صحیح انجام شود.
از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی الله سیف درهجدهمین جلسه شورای هماهنگی روسای روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی کشور که روز گذشته به میزبانی این بانک برگزار شد، با اشاره به مشکلات موجود در بازار غیرمتشکل پولی، افزود: متاسفانه در گذشته، اطلاع رسانی شفاف و کاملی در خصوص تبعات مخرب فعالیت موسسات غیرمجاز انجام نگرفته است.

رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر لزوم ارایه آمارها و شاخص های دقیق در حوزه پولی و بانکی، تصریح کرد: در این زمینه اطلاع رسانی باید مبتنی بر اطلاعات دقیق، شفاف و روشن باشد تا وضعیت اقتصاد با ثبات فعلی در افکار عمومی به درستی به تصویر کشیده شود.

رییس کل بانک مرکزی همچنین خواستار احیای اعتماد مردمی به نظام بانکی شد و گفت: ارتباطات با مردم باید صریح، شفاف و روشن باشد تا اعتماد دو طرفه بین دولت و مردم ایجاد شود. بنابراین، گفت و گوی طرفین باید شفاف و صمیمانه باشد تا این احساس شکل گیرد که مسائل، صادقانه با آنان در میان گذاشته می شود.

وی با انتقاد از خلاء اطلاع رسانی در انعکاس شایسته اقدامات دولت، افکار عمومی را سرمایه نظام خواند و افزود: نباید این سرمایه با ارائه اطلاعات ناصحیح و مغرضانه در بازی های سیاسی و جناح بندی ها دچار آسیب شود. ضعف در اطلاع رسانی و انعکاس فعالیت ها و عدم بیان عملکردهای ناصحیح دولت گذشته موجب مظلومیت دولت یازدهم خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به لزوم مدیریت انتظارات جامعه، تاکید کرد: باید با شیوه های علمی و مدیریت شده انتظارات جامعه را نسبت به توانایی های نظام بانکی متعادل کنیم. نظام بانکی تا حدی قدرت اعطای توان تسهیلات را دارد بنابراین نباید فراتر از توان نظام بانکی در این زمینه انتظار ایجاد کرد.

وی، حضور فعال شورای اطلاع رسانی دولت در صحنه های اجرایی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: دولت با پشتوانه رای، حمایت و اعتماد مردمی دستاوردهای بزرگی را به دست آورده ولی نباید مغرور شویم و جایگاه دولت را پایدار بدانیم چرا که این رویه به اعتماد عمومی صدمه می زند.

سیف، روابط عمومی را نقطه اتصال جامعه و سازمان دانست و تصریح کرد: آرامش کنونی حاکم بر اقتصاد کشور پس از تلاطم در حوزه های مختلف اقتصادی بدون مدیریت انتظارات و اعتماد مردم به دست نمی آمد. در پاسداشت و انتقال این دستاوردها و حفظ اعتماد مردمی، روابط عمومی ها باید نقش فعال تری نسبت به گذشته ایفا کنند.



** باید نظام اطلاع رسانی چابک و هوشمند داشته باشیم

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با اشاره به جایگاه این بانک به عنوان سیاستگذار پولی و ناظر شبکه بانکی، گفت: این بانک از جمله نهادهایی است که تصمیمات آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی زندگی آحاد جامعه تاثیرگذار است و بایستی تصمیماتش به صورت شفاف و دقیق به مردم اطلاع رسانی شود.

محمدعلی کریمی افزود: برای این منظور نیاز به نظام ارتباطی چابک و هوشمند داریم تا در زمینه اطلاع رسانی از حالت انفعالی به حالت فعال درآییم و از فرصت های موجود بهره ببریم.



** معزی: به مدیریت انتظارات جامعه پس از مذاکرات نهایی هسته ای نیازمندیم

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت هم در این نشست هفته های آتی را برهه ای حساس در تاریخ کشور خواند و گفت: نظام اطلاع رسانی دولت موظف است پس از فراغت از مذاکرات هسته ای فارغ از هر نتیجه ای، آرامش روانی را بر جامعه حاکم کند.

معزی تاکید کرد: وظیفه مراکز اطلاع رسانی، منطقی کردن انتظارات از دستگاه های اجرایی و دولت است و در این راستا، پس از وزارت امور خارجه بیشترین مسئولیت ها متوجه نهادهای اقتصادی است تا جو آرامش را بر جامعه حاکم کنند.

وی با اشاره به دستورالعمل های اطلاع رسانی موجود در نهادهای دولتی، گفت: مشکل و ضعف ما عدم وجود یا ناکارآمدی دستورالعمل ها نیست بلکه ضعف در سرعت گردش اطلاعات در این نهادهاست و لازم است با هماهنگی و انسجام بیشتر این ضعف را برطرف کنیم.

معزی با تاکید بر لزوم سنجش تاثیرگذاری روابط عمومی در فضای رسانه ای کشور و جامعه، افزود: تحقیقات شورای اطلاع رسانی نشان می دهد هر یک از دستگاه های اجرایی با مسائل و موضوعات ثابتی در فضای رسانه ای دست و پنجه نرم می کنند که پاسخگویی به آن موارد می تواند در جلب اعتماد رسانه و جامعه به عملکرد سازمان موثر باشد. همچنین باید پیوست های عمیق رسانه ای مختص هر دستگاه تهیه شود تا وضعیت اطلاع رسانی در کشور بهبود یابد.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت استفاده از ظرفیت های تریبون های ائمه جمعه، نخبگان رسانه ای در حوزه های مختلف و ظرفیت های سخنگوی دولت را از جمله مواردی خواند که یاری رسان مراکز روابط عمومی برای مدیریت افکار عمومی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین