کد خبر: ۵۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جواب گفت: نه، من نمی گویم آن بخشی از توافقنامه است، مت (خبرنگار) شما می خواهید حرف های ما را متضاد جلوه دهید ولی هیچ تضادی بین حرف های ما نیست، حرف هایی که وزیر خارجه در مصاحبه زده است، با سیاست های ما همخوانی دارد.!
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با قابل دسترس بودن توافقات مذاکرات هسته ای ایران با گروه 5+1 تا مهلت تعیین شده گفت: بعد ازتوافق ایران و آژانس برای حل نگرانی های پیرامون ابعاد نظامی احتمالی، برداشتن تحریم ها ممکن خواهد بود.

 جف راتکه سخنگوی این وزارتخانه درپاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه آیا 5+1 برای عدم بازرسی از ابعاد نظامی احتمالی و رفع تحریم ها امتیازاتی به ایران داده است؟ آیا بازرسی از ابعاد نظامی ایران حتما باید پیش از دستیابی به توافقنامه اتفاق بیفتد؟ گفت: موضع ما هیچگاه تغییری نکرده است، ما همواره این موضوع را مستقیما به طرف ایرانی رسانده ایم که ایران می بایست جهت حل نگرانی ها در مورد ابعاد نظامی احتمالی با آژانس بین المللی انرژی اتمی جهت فراهم ساختن دسترسی های لازم در برنامه های هسته ای اش به توافق برسند و این موضوع همواره در مذاکرات مطرح بوده است.

این خبرنگار سپس با خواندن نقل قول مستقیم جان کری وزیرخارجه آمریکا در مصاحبه ای دو ماه گذشته وی با خبرنگار پی بی اس که در آن از وزیر خارجه آمریکا پرسیده شده بود، آژانس بین المللی انرژی اتمی مدتهاست خواستار بازدید از مراکز نظامی احتمالی گذشته ایران است و ایران این خواسته را قبول نکرده است، آیا آمریکا با این امر کنار خواهد آمد؟ و جان کری پاسخ داده بود: نه، آنها باید این کار را بکنند، این کار انجام خواهد شد، اگر توافقی در کار باشد، این کار انجام خواهد شد.

خبرنگار پی بی اس می پرسد: پس این اطلاعات پیش از 30 ژوئن منتشرخواهد شد و در دسترس خواهد بود؟

جان کری پاسخ می دهد: این جزئی از توافقنامه خواهد بود، حتما انجام خواهد شد.

خبرنگار آسوشیتدپرس این گفته ها را تغییر موضع آمریکا عنوان کرد و گفت حالا شما بدون بازدید از مراکز نظامی تنها با اینکه ایران فقط قبول کند در آینده به آنها خواهد پرداخت، حاضر به توافق شده اید و این بی شک یک عقب نشینی از طرف آمریکا محسوب می شود.

راتکی که دراینجا مات شده بود گفت: رویکرد ما طبق دستورالعمل های جان کری خواهد بود ، همان چیزهایی که شما از ایشان نقل قول کردید. جان کری گفته است این بخشی از توافق نامه خواهد بود و خواهد بود.

خبرنگار عنوان داشت، حالا شما می گویید لازم نیست آن بخشی از توافق نامه باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جواب گفت: نه، من نمی گویم آن بخشی از توافقنامه است، مت (خبرنگار) شما می خواهید حرف های ما را متضاد جلوه دهید ولی هیچ تضادی بین حرف های ما نیست، حرف هایی که وزیر خارجه در مصاحبه زده است، با سیاست های ما همخوانی دارد.!

با مرور کلمات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا وی صراحتا اذعان داشته است، بازدید از ابعاد نظامی احتمالی (PMD) لازم نیست بخشی از توافق نامه باشد و این یک تغییر موضع در جریان یک نشست مطبوعاتی رسمی در حضور خبرنگاران محسوب می شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین