|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۵۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱
در سال 1388 نیز آمار واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی به کل واردات خودرو در آن سال به بالاترین سطح خود یعنی 75.8 درصد رسید که نشان دهنده واردات بی رویه این نوع خودروها در آن سال است.
سازمان توسعه تجارت، ادعای واردات بی رویه خودرو در دولت یازدهم را کاملا بی اساس و سیاه نمایی دانست و اعلام کرد: کمتر از 0.5 درصد کل خودروهای وارداتی سال 1393، بالای دو هزار و 500 سی.سی بوده اند.

 سازمان توسعه تجارت در گزارشی ضمن تکذیب ادعای واردات بی رویه خودروهای بالای دو هزار و 500 سی.سی در سال گذشته(1393) افزود: تنها 0.2 درصد کل واردات خودرو در سال 1393 به خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی.سی اختصاص داشته و ادعای واردات بی رویه آن در دولت یازدهم کاملا بی پایه و اساس است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، سال گذشته از محل مصوبات دولت قبل، 711 دستگاه خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سی.سی به ارزش 29.5 میلیون دلار وارد شد که 500 مورد آن به ارزش 18.9 میلیون دلار به نیروی انتظامی و بنزهای پلیس و 25 مورد آن به ارزش 750 هزار دلار به سفارتخانه های خارجی تعلق گرفت.

سازمان توسعه تجارت همچنین اعلام کرد، مجموع واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی.سی در سال گذشته بدون احتساب خودروهای نیروی انتظامی و خودروهایی با پلاک دیپلماتیک، 186 دستگاه به ارزش 9.85 میلیون دلار است که همگی از محل ثبت سفارشات مصوبات دولت، قبل از ممنوعیت واردات این نوع خودروها انجام شده است.

بر پایه گزارش سازمان توسعه تجارت، واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی.سی در فاصله سال های 1388 تا 1392 در مجموع 95 هزار و 673 دستگاه بوده که باعث خروج بیش از دو میلیارد و 510 میلیون دلار ارز از کشور شده است.

سازمان توسعه تجارت در پاسخ به برخی منتقدان واردات خودرو اعلام کرده است: سکوت در برابر حجم انبوه واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی.سی در دولت گذشته و هیاهو در برابر میزان واردات این خودروها در سال 1393 به هیچوجه پذیرفتنی نیست و برخاسته از حس وظیفه شناسی منتقدان نمی باشد.

طبق گزارش سازمان توسعه تجارت، میزان واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی در فاصله سال های 1388 تا 1392 شامل پورشه یک هزار و 817 دستگاه به ارزش 171.9 میلیون دلار، لکسوس پنج هزار و 722 دستگاه به ارزش 202.5 میلیون دلار، مازاراتی 62 دستگاه به ارزش 7.88 میلیون دلار، بنز 5676 دستگاه به ارزش 361 میلیون دلار و سایر برندهای دیگر 82 هزار و 397 دستگاه به ارزش یک میلیارد و 789 میلیون دلار بوده است.

سازمان توسعه تجارت بر پارادوکس برخی منتقدان در موضع گیری هایشان تاکید کرد و اعلام داشت: مقایسه تعداد برند خودروهای بالای 2500 سی.سی وارد شده در سال های 1388 تا 1392 با تعداد واردات این نوع خودروها در سال 1393 آشکارا کاهش آن را تایید می کند، به طوری که در سال گذشته به تفکیک برندهای مذکور، 18 دستگاه پورشه به ارزش 1.9 میلیون دلار، 30 دستگاه لکسوس به ارزش 1.22 میلیون دلار، 12 دستگاه مازاراتی به ارزش 1.1 میلیون دلار، 34 دستگاه بنز به ارزش 3.3 میلیون دلار و 92 دستگاه با برندهای دیگر به ارزش 2.32 میلیون دلار به کشور وارد شده است.

سازمان توسعه تجارت در گزارش خود می افزاید: منتقدان در حالی با سیاه نمایی، اقدام دولت یازدهم در کاهش واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی را نادیده گرفته اند که در سال 1393 میزان واردات این نوع خودروها به کل واردات خودرو دو دهم درصد بود. این در حالیست که این میزان در سال 1392 معادل 5.2 درصد، در سال 1391 معادل 37 درصد، در سال 1390 معادل 48.7 درصد و در سال 1389 معادل 56.2 درصد بود.

در سال 1388 نیز آمار واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی به کل واردات خودرو در آن سال به بالاترین سطح خود یعنی 75.8 درصد رسید که نشان دهنده واردات بی رویه این نوع خودروها در آن سال است.

بر پایه این گزارش، واردات 186 دستگاه خودروی بالای 2500 سی.سی در سال 1393 در مقایسه با واردات چهار هزار و 101 دستگاه در سال 1392 که با کاهش 95 درصدی واردات این خودروها همراه بوده از این واقعیت پرده برمی دارد که واکنش منتقدان دولت در برابر لوکس سواری سال های 1388 تا 1392 چیزی جز سر به گریبان فرو بردن و سکوت پیشه کردن نبوده است و این با هیاهوی امروز که کاهش چشمگیر واردات خودرو را شاهد هستیم یکسره بیگانه است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین