|
|
امروز: جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۶
کد خبر: ۵۰۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وضعیت خوابگاهها در کشور مناسب حال دانشجویان نیست و هم اینک با مشکلات و محدودیتهای جدی به لحاظ کمبود فضا، نگهداری و بازسازی آنها برای دانشجویان مجرد و متاهل مواجه هستیم.
محمد فرهادی روز پنجشنبه در 'گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی' در مشهد افزود: اکنون امکان اسکان در خوابگاه مجردی برای 65 هزار نفر دانشجو در کشور فراهم نیست و این مشکل به مراتب در حوزه خوابگاههای دانشجویان متاهل بیشتر است.

وی گفت: برخی از خوابگاههای موجود نیز وضعیت اسفباری دارند و به شدت نیازمند بازسازی، نگهداری و تغییر وضعیت می باشند.

وزیر علوم از افراد نیکوکار فعال در حوزه آموزش عالی خواست این وزارتخانه را در رفع کمبود فضای زیستی و خوابگاهی برای دانشجویان یاری دهند.

وی افزود: ورود خیرین به موضوع آموزش عالی از مهمترین مصادیق کار خیر به ویژه در زمینه توسعه علمی، کمک به تربیت نیروهای کارآمد و ساعی در کشور، خدمت در جایگاه مدیران و معلمان و کارگزاران است.

فرهادی در ادامه گسترش کنونی مراکز آموزش عالی و دانشگاهی را در سطح کشور فوق العاده توصیف و بیان کرد: هم اینک دو هزار و 800 مرکز آموزش عالی در قالب 280 دانشگاه، موسسه آموزشی، پژوهشگاه و پژوهشکده اعم از دولتی و غیردولتی و نیز 36 پارک علوم و فناوری در ایران فعالیت دارند.

وی گفت: پارسال سه پارک علم و فناوری تاسیس شد و امسال نیز چهار پارک علم و فناوری دیگر در کشور به جمع سایر مراکز آموزش عالی خواهد پیوست.

وزیر علوم افزود: مراکز رشد جامع در پارکهای علم و فناوری وجود دارد تا دانشجویان در آنها در کنار علم آموزی مهارتهای لازم را کسب کنند و از طریق شرکتهای دانش بنیان آموخته ها را به محصول نهایی و کاربردی در پروژه های مختلف تبدیل نمایند.

وی با تاکید بر ایجاد کریدورهای علم و فناوری در شهرکهای صنعتی مناطق مختلف کشور نیز گفت: هم اینک راه اندازی این کریدورها در پنج استان مصوب شده و فعالیت خود را آغاز کرده اند و از بین آنها اصفهان دارای یکی از بهترین کریدورهای علم و فناوری است.

فرهادی افزود: توسعه کریدورهای علم و فناورهای در همه استانهای کشور از برنامه های ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است اما اعتبارات و امکانات این وزارتخانه جوابگوی اجرای همه پروژه ها نیست لذا خیرین آموزش عالی در این زمینه می توانند وزارتخانه را یاری دهند.

وی ادامه داد: اگر اعتبارات وزارت علوم به سه برابر وضعیت فعلی افزایش یابد می توان تا حدی امکانات و همه نیازهای این وزارتخانه را تامین کرد اما در شرایط موجود تحقق این امر دور از ذهن به نظر می رسد.

وزیر علوم سرانه دانشجویی را نیز همسو با نیازهای دانشجویان ندانست و گفت: خیرین آموزش عالی می توانند این ضعفها را جبران کنند.

وی افزود: بر اساس سیاستهای کلی علم و فناوری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده مشارکت بخشهای غیردولتی در حوزه علم و فناوری و ارتقا سهم خیرین و وقف را با جدیت دنبال می کنیم

فرهادی گفت: با شکل گیری بنیادهای خیرین در مراکز آموزش عالی کشور جلب مشارکت بخش غیردولتی تا حدی قوت گرفته بگونه ای که هم اینک این بنیادها در بیش از 50 دانشگاه و پارک علم و فناوری در حال تاسیس و در 20 دانشگاه مستقر شده است.

وی افزود: به منظور ساماندهی بنیادهای خیرین در مراکز آموزش عالی کشور از سال گذشته ستاد خیرین در وزارت علوم نیز شکل گرفت و از امروز شعبه بنیاد ملی خیرین در تهران بطور رسمی کار خود را آغاز می کند.

وزیر علوم با اشاره به برخی فعالیتهای موفقیت آمیز بنیاد خیرین مراکز آموزش عالی نیز گفت: راه اندازی بنیاد حمایت از بورسیه های نخبه در کاشان از جمله اقدامات باارزش و ماندگار در این حوزه است.

وی افزود: به منظور اثربخشی نقش خیرین در توسعه فضاهای کاربردی مربوط به دانشگاهها حمایتهایی مصوب شده ب گونه ای که در مقابل 50 درصد هزینه کرد خیرین در پروژه های آموزش عالی 50 درصد دیگر اجرای پروژه را دولت تقبل می کند.

فرهادی گفت: از سال جاری نیز ردیف مستقلی در بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای طرحها و پروژه های خیرساز پیش بینی شده است.

وی افزود: روز 15 ماه مبارک رمضان امسال مقارن با ولادت امام حسن مجتبی (ع) به نام 'روز خیرین آموزش عالی' نامگذاری شده تا خدمات این قشر برای همیشه ماندگار باشد.

50 بنیاد خیرین مراکز آموزش عالی و 500 نیکوکار در این زمینه در سطح کشور فعالیت دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین