|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۵۰۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
روزنامه آرمان در یادداشتی نوشت: با دیدار هیات پارلمانی اروپا از ایران از یکسو برخی تندروها شروع کردند به بهانه گیری های سنتی و به جای توجه به موضوعات مطروحه بین ایران و اروپا و مساعدتی که اروپا می تواند در پیشبرد سیاست خارجی کشورمان و استیفای منافع و امنیت ملی ایران به عمل آورد، طبق معمول از منظر دیگر به این هیات توجه نمودند.
این یادداشت به قلم سیدعلی خرم در ادامه می افزاید: بار قبل که نایب رئیس مجلس آلمان به ایران سفر کرد، نسبت به برخی دغدغه هایشان سخن گفتند اما هیات پارلمانی اروپا برای مسائلی جدی تر به ایران سفر نموده بود.

اروپا با دقت، عملکرد ایران در سوریه، عراق، لبنان، یمن و دیگر نقاط را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که ایران یکی از کشورهای مصمم در مبارزه با تروریسم است اما نگاه اصولی ایران به تروریسم انجام شده توسط مدعیان گروهک تروریستی داعش، قابل توجه و تامل است.

این دستاورد که توسط اروپایی ها بیان و مطرح می شود، بهترین نتیجه ای است که پس از سال ها چالش بین ایران و غرب کسب شده است. امروز اروپا متوجه شده که اگر حزب ا... هم در جبهه سوریه علیه داعش می جنگد، مبارزه ای اصولی علیه افراطی گری و خشونت است و حزب ا... تروریست نیست بلکه با کسانی که خشونت و ترور را ترویج و پیاده می کنند، در تقابل و نبرد است.

در جبهه مقابل، عربستان، قطر و ترکیه که خود ابداع کننده داعش بوده اند، هنوز هم در حال حمایت از این گروه تروریستی هستند و مکتب فکری هر دو مشابه بوده و در نهایت به یک مقصد منتهی می شود. این نکات از چشم جهانیان و از جمله اروپایی ها پنهان نیست و ارزش اسلام میانه رو و غیرافراطی را در ایران می دانند.

هنگامی که اقدام تروریستی 11سپتامبر 2001 که منجر به کشته شدن بیش از 3هزار نفر شد، رئیس جمهور وقت ایران به عنوان اولین کشور خاورمیانه با محکوم کردن آن، تفاوت ایران را با دیگر کشورهای منطقه نشان داد و اکنون هم که داعش سر بر آورده، جمهوری اسلامی ایران همان شیوه و دیدگاه را پیاده می کند، اروپا متوجه شده که ایران شریک و همکاری قابل اعتماد در مبارزه جهانی با افراطی گری و تروریسم است و این برای اروپا تازه و ارزشمند است.

اما ایران هم در این مسیر باید گفتمان مشترکی با اروپا به وجود آورد تا بتواند سوریه و عراق را از گزندهای منطقه ای و جهانی محفوظ نگاه دارد. ایران باید مسئولانه دست همکاری به سوی اروپا دراز کند و از پتانسیل مشترک برای زمینگیرکردن کسانی که با ادعای مسلمانی به قتل و جنایت می پردازند، استفاده کند. امروز داعش در پرتو حمایت های منطقه ای و بلاتکلیف بودن سیاست های جهانی در حال رشد بوده و سرباز پیاده خود را از برخی جوامع اسلامی و اقلیت های مسلمان در کشورهای غربی انتخاب می کند. هرگونه پیشرفت و ادامه حیات داعش به معنای انشقاق در بین امت اسلامی خواهد بود و ایران باید به این خطر بزرگ بیش از پیش عنایت کند.

سفر هیات پارلمانی اروپا در مقطعی صورت گرفته که نیم نگاهی به مذاکرات هسته ای داشت. اتحادیه اروپا برای برداشته شدن تحریم ها از ایران لحظه شماری می نماید. البته این بدان معنا نیست که اروپا به خاطر این علاقه مندی از اصول خودش عدول می نماید اما مایل است با ایران غیرمسلح به سلاح هسته ای روابط تنگاتنگی داشته باشد و موافقتنامه هسته ای و به دنبال آن برداشته شدن تحریم ها را شرط اول تحقق چنین هدفی می داند. بنابراین هنگامی که هیات پارلمانی اروپا در گیرودار چالش های مذاکرات هسته ای به ایران سفر می نماید، علاقه و حمایت خود را از پیشبرد مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پنهان نمی نماید و برای ایران این امر باید قابل توجه باشد.

* منبع: روزنامه آرمان
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
0
2
طیّب الله أنفاسکم

إن شاءالله تعالی.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین