|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۵۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
مدیر تبلیغات فیلم«ماهی و گربه» در نشست تحلیل تبلیغات در سینما درباره این فیلم گفت: این فیلم اگر در اکران عمومی می رفت، به سختی شکست می‌خورد. رمز موفقیت فیلم نمایش آن در گروه هنر و تجربه بود.
اولین نشست بررسی و تحلیل تبلیغات در سینمای ایران با موضوع تبلیغات فیلم سینمایی«ماهی و گربه» با حضور امیرحسین رسائل عضو شورای مرکزی کانون تبلیغات، امیر اثباتی مدیر تبلیغات فیلم«ماهی و گربه» و بابک یادگاری طراح پوستر این فیلم عصر روز چهارشنبه 20 خرداد در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم امیرحسین رسائل درباره پیوند سینما و رسانه‌های دیگر گفت: سینما به عنوان یک رسانه قرن بیستم باید بتواند پیوند خودش را با سایر رسانه ها پیدا کند اما سینمای ایران نتوانسته به مرزهای جدیدی در این خصوص برسد. حتی خود کلمه تبلیغات درباره هنرصنعت سینما احتیاج به واکاوی دارد چون باورهای غلطی در این رابطه وجود دارد.

رسائل ادامه داد: در حال حاضر موضوع ها به اندازه ای کلاسیک شده که به جنبه های هنری تبلیغات نزدیک شده است. دلیل انتخاب فیلم«ماهی و گربه» این بود که رویکرد نوینی به موضوع تبلیغات دارد؛ چون فیلمی است که به بدنه اصلی سینما تعلق ندارد و موفقیت اکران آن به دلیل اجرای کمپین تبلیغاتی و اطلاع رسانی است. این کمپین به جای اینکه تبلیغاتی باشد، برای اطلاع رسانی بود.

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار تبلیغات گفت: قبل از عرضه فیلم در هالیوود، مسئولیتی پیش از عرضه و نمایش وجود دارد و نظرسنجی هایی صورت می گیرد که حتی منجر به تغییر بخش هایی از فیلم می شود.

مسأله تبلیغات وابسته به مدیریت فرهنگی است

در ادامه این نشست امیر اثباتی مدیر تبلیغات فیلم«ماهی و گربه» گفت: به طور قطع هدف تهیه کنندگان و کارگردانان تنها ساخت فیلم نیست بلکه درآمدزایی نیز شامل آن می شود. وظیفه تبلیغات بالابردن این ظرفیت برای درآمدزایی بیشتر است.

اثباتی با ارائه پیشنهادهایی برای جلسه های آینده عنوان کرد: لازم است فقط یک جلسه درباره پوستر و نکات زیبایی شناسانه آن صحبت کنیم. همچنین زبان آنونس و تیزر متفاوت است و گاهی محدودیت های زمانی دارد. کارکرد عکس فیلم به نظرم کاملا متفاوت با کارکرد 5 سال پیش است.

وی افزود: هنوز به نسبت هزینه تبلیغات به تولید و برنامه ریزی مالی پرداخته نشده است. در حال حاضر فضاهای تبلیغات متفاوت و جدیدتر شده است.

اثباتی خاطرنشان کرد: مسأله مدیریت تبلیغات همیشه در سینما وجود داشته و از ابتدا فیلم های ساخته شده به گونه ای خودشان را تبلیغ می کردند. دومین فیلم ساموئل خاکیچیان برای اولین بار صاحب آنونس شد. پشت صحنه فیلم در آنونس آن نمایش داده می شود و جذابیت ایجاد می کند. آنونس به عنوان یکی از ابزارهای تبلیغاتی اهمیت دارد.

مدیر تبلیغات فیلم«ماهی و گربه» افزود: قبلا پوستر و عکس ها قبل از پخش فیلم پخش می شد اما الان این تبلیغات را نداریم. آنونس فیلم پستچی مهرجویی با تأکید بر جوایز دریافت شده بود، این باعث ‌می‌شد برویم فیلم را ببینم. در آن زمان سامانی در مسأله اکران وجود داشت و این مسیر با برنامه ریزی طی می شد.

اثباتی درباره نصب پوستر گفت: در دوره اکران فیلم نصب پوستر باید به صورت گسترده باشد. سال 67 برای اولین بار شهرداری استندهای استوانه ای را به وجود آورد و نصب پوستر روی دیوار ممنوع شد. این روش محدودیت های خود را به وجود آورد. شاید این روش ها خیلی عمیق نبوده که پیشرفت چندانی نداریم. فیلم«زیرپوست شهر» فقط یک نریشن مختصر داشت که بسیار تأثیرگذار بود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی موثرترین ابزار تبلیغات فیلم ها تلویزیون است، افزود: در حال حاضر مسأله هزینه و اعمال سلیقه فرهنگی سیاسی باعث محرومیت سینما از این رسانه شده است.

اثباتی با توجه به تأثیرگذاری بیلبورد در محیط شهری گفت: اگر بخواهیم بیلبورد را در بستر خودش به کار ببریم هزینه بالایی دارد اما یکی از راهکارها و ابزارهای تبلیغاتی جدید است.

مدیر تبلیغات فیلم«ماهی و گربه» تأکید کرد: مسأله تبلیغات با توجه به شرایط کشور وابسته به مدیریت فرهنگی است. شبکه های اجتماعی گزینه خوبی برای تبلیغات فیلم ها شده است. تجربه ای که در فیلم«ماهی و گربه» داشتم ناظر بر این ادعاست که چیزی که باید طی سالیان قبل انجام می شد، در حال پیدا کردن تعریف خود است.

اثباتی درخصوص چگونگی مدیریت تبلیغات توضیح داد: اگر بخواهیم تبلیغات را مدیریت کنیم باید بدانیم ظرفیت های درون یک فیلم برای تبلیغ چیست. همچنین باید بدانیم مخاطبان اصلی و فرعی چه کسانی هستند. علاوه بر این اهداف تهیه کننده و پخش کننده باید مشخص باشد و انتخاب شعار برای فیلم در این رابطه کارساز است. به هر حال تبلیغات مدیریت مخاطب برای دیدن فیلم است.

وی با اشاره به تأثیرگذاری عکس در فیلم گفت: الان عکس از قالب اصلی خود خارج شده و مشخص نیست عکس ها در کجا قرار می‌گیرند. عکس اولین تصویری است که در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد. همچنین گرافیست باید بداند چه کاری باید انجام دهد.

مدیر تبلیغات فیلم«ماهی و گربه» یادآور شد: بحث اطلاع رسانی و امور رسانه‌ها سمت تخصصی دیگری است و مهم آشنایی با مطبوعات است که کارشناس تشخیص دهد چه زمانی و با کدام رسانه باید ارتباط برقرار کرد. روابط عمومی سخنگوی فیلم به صورت رسمی و برگزارکننده مهمانی و جلسات و ملزم به ارتباط با مدیران است.

وی درباره «ماهی وگربه» عنوان کرد: از ابتدای شکل گیری فیلم در جریان آن بودم و می دانستم چه ظرفیت هایی برای حضور در جشنواره ها دارد. از همان اول می دانستیم همه چیز در ارتباط با مخاطب شکل می گیرد. یکی از شانس های فیلم این بود که مخاطب مناسب را در ظرف و زمان مناسب قرار دهد.

اثباتی در پایان تأکید کرد: این فیلم اگر در اکران عمومی می رفت، به سختی شکست می خورد و رمز موفقیت فیلم نمایش آن در گروه هنروتجربه بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین