|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۵
کد خبر: ۵۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
مشاورمدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت:باوجود تلاش هایی که در این سازمان برای ترغیب بانوان به اهدای خون صورت گرفته لیکن هم اینک به طورمتوسط کمتراز 10 درصد از اهدا کنندگان خون کشور را بانوان تشکیل می دهند از این رو روند ترغیب آنان به اهدای خون همچنان ادامه دارد.
طاهره مجیدی ، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان داشت:میزان اهدای خون در گروه بانوان در کشورهای توسعه یافته 55 درصد است.

وی ، اطلاعات و باورهای نادرست را از علل مشارکت کمتر بانوان در اهدای خون دانست و گفت:برخی فقط مردان را به سبب توانایی های فیزیکی واجد شرایط اهدای خون می دانند که ضروری است این باورهای نادرست در جامعه اصلاح شود چرا که تقریبا شرایط فیزیکی ،جسمی ، روانی و پزشکی اهدای خون برای همگان اعم از زن و مرد یکسان است.

مشاورمدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد:شرایط خاص بانوان از جمله دوره های ماهانه، حاملگی، زایمان، شیردهی و....در دستور العمل های پزشکی انتقال خون مورد توجه قرار دارد و پزشکان شرایط همه بانوان داوطلب اهدای خون را بر اساس این معیارها به دقت ارزیابی می کنند.

به گفته وی، بانوان در زمان حاملگی و تا شش ماه پس از زایمان از اهدای خون معاف خواهند بود.

مجیدی افزود:اهدای خون نه تنها مغایرتی با اعتقادات و باورهای مذهبی ندارد بلکه در تعالیم دینی اسلام با تاکید بر یاری همنوعان، انفاق، احسان و نیکوکاری ،این اقدام بشر دوستانه و خیر خواهانه ترویج و توصیه شده است.

وی در بخش دیگری از مطالب خود گفت:بانوان دربسیاری از موارد از مصرف کنندگان عمده فرآورده های خونی در مراکز درمانی هستند و حدود نیمی از نیازمندان به خون را تشکیل می دهند اما آنان خود از سالم ترین منابع خونی در دسترس هستند و خون سالم از مهمترین منابع ملی هر کشور برای سلامت جامعه است.

مجیدی بیان داشت:بررسی های انجام شده بیانگر این است که بانوان رفتارهای پرخطر کمتری دارند و به پرسش های پزشکی قبل از اهدای خون از جمله سوابق بیماری ها ،داروهای مصرفی،رفتارهای فردی و... باصداقت بیشتری پاسخ می دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین