|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۵۰۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
وزیر راه و شهرسازی گفت: با توسعه آزادراههای خراسان رضوی و بهره برداری از قطعه سوم 'آزادراه حرم تا حرم' آزادراههای این استان به شبکه آزادراههای آسیای میانه متصل می شود.
عباس آخوندی روز دوشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزادراه حرم تا حرم در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: این آزادراه می تواند شرق را به غرب متصل کند.

وی گفت: پیش از این مشهد فقط در مسیر شبکه آزادراهی شمال به جنوب قرار داشت اما با توسعه کشور چین و توسعه شبکه آسیای میانه 'شبکه آزادراهی شرق به غرب' اهمیت پیدا می کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اجرای قطعه سوم آزادراه حرم تا حرم در مسیر سبزوار - نیشابور - مشهد نقش مهمی در اتصال مسیر شرق به غرب ایفا می کند.

وی با تاکید بر اینکه مشهد باید نقطه اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب باشد ادامه داد: هم اکنون وزارت راه و شهرسازی پیگیر تامین اعتبار برای توسعه شبکه ریلی و آزادراهی خراسان رضوی است.

آخوندی همچنین از اجرای هزار و 306 کیلومتر آزادراه در کشور خبر داد و گفت: هم اکنون دو هزار و 316 کیلومتر آزادراه پرترافیک در ایران وجود دارد و هزار و 306 کیلومتر نیز در دست اجرا است.

وی هزار و 668 کیلومتر طرح آزادراهی را نیز در دست مطالعه ذکر و بیان کرد: بطور متوسط اعتبار مورد نیاز برای ساخت هر کیلومتر آزاد راه 100 میلیارد ریال است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر ساخت بزرگراه نیز در کنار آزادراه مد نظر باشد به اعتباری نجومی نیاز است لذا بودجه دولتی به تنهایی برای ساخت بزرگراه و آزادراه کافی نیست و باید از ظرفیت بخش خصوصی نیز در این بخش استفاده شود.

وی گفت: به لحاظ شبکه ریلی و شبکه حمل و نقل جاده ای در شرایطی هستیم که باید زمینه مشارکت بخش خصوصی در توسعه راهها و شبکه ها فراهم شود.

آخوندی با اشاره به وجود 200 هزار کیلومتر راه جاده ای در کشور افزود: برای نگهداری از این راهها سالانه 80 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است لذا باید فکر جدیدی برای تامین منابع کرد.

وی ادامه داد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودور در جاده های ایران رفت و آمد می کردند که این تعداد هم اینک به 17 میلیون خودرو رسیده و در آینده نزدیک به 50 میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی گفت: رفت و آمد این حجم خودور منجر به فرسایش جاده می شود لذا برای نگهداری و بازسازی جاده ها اعتبار کلانی نیاز است.

وی افزود: توسعه راهها در کنار نگهداری و بازسازی آنها نیازمند مشارکت بخش خصوصی است.

آخوندی ادامه داد: هم اکنون نسبت مشارکت دولت و بخش خصوصی در توسعه شبکه راهها 30 به 70 است که تا پنج سال آینده باید میزان مشارکت بخش خصوصی از 60 درصد به 90 درصد افزایش یابد.

وی ابراز امیدواری کرد با مشارکت بخش خصوصی در آینده شاهد توسعه شبکه آزادراهی در ایران خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه همچنین با تاکید بر بازآفرینی تمدن خراسان بزرگ در مشهد گفت: این بازآفرینی فقط با توسعه فناوریهای نوین امکانپذیر است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی به شهر مشهد به عنوان یک تاریخ کهن می نگرد لذا برای بازنگری نقش تمدنی مشهد باید به دنبال توسعه آزادراهها باشیم.

عملیات اجرایی آزادراه حرم تا حرم با شروع عملیات ساخت قطعه 223 کیلومتری سبزوار - نیشابور - مشهد با 25 هزار میلیارد ریال اعتبار روز دوشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. این قطعه تا سال 98 به بهره برداری می رسد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین