|
|
امروز: يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۵۰۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
معاون اول رییس جمهوری گفت: هر نهاد، دستگاه و شخصی که نفت گرفته و فروخته و تا این لحظه هیچ کدام پولی بازنگردانده اند، مربوط به دوره گذشته است و در دولت یازدهم نسبت به فروش نفت توسط افراد و نهادها مقاومت شده است.
اسحاق جهانگیری امروز (دوشنبه) در مراسم آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه های میعانات گازی سیراف که در محل پارس 2 برگزار شد، افزود: در این دوره تاکید شده است که فروش نفت تنها توسط شرکت ملی نفت انجام شود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوبی که وزارت نفت در این دوران انجام داده مربوط به مساله فروش نفت و تمرکز آن در شرکت نفت بود؛ ما در این دوره به هیچ فرد و نهادی نفت برای فروش ندادیم.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: بعضی اوقات برخی دوستان طوری تعریف می کنند که گویی از وزیر نفت فعلی نفت گرفته و فروخته اند که این ناصحیح است.

**

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از کارهای جدی که ما باید در دستور کار قرار دهیم رشد سرمایه گذاری و تولید در کشور است؛ کشور بزرگی مثل ایران با جمعیتی بزرگ و موقعیت استراتژیکی ویژه می تواند یک پست مهم تولید صنعتی در منطقه باشد.

وی افزود: مهم ترین شاخص و محور توسعه در ایران، بخش نفت و گاز است که به دلایل متفاوت می تواند با توسعه خود اقتصاد کشور را متحول کند.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر از منابع حاصل از نفت و گاز به خوبی بهره برداری شود به تحولی جدی در کشور منجر خواهد شد؛ متاسفانه تجربه تاریخی ایران در استفاده از منابع نفت تجربه خوبی نیست.

جهانگیری تصریح کرد: در دوران وفور منابع نفت بدترین نوع سیاستگذاری انجام شد که به همین دلیل مردم از نعمت ها و مزایای آن برخوردار نشدند بلکه آثار سوء آن تا سال ها در زندگی مردم ماندگار شده است؛ بخشی به عنوان تورم، بخشی به عنوان زمین گیر شدن تولید و نهایتا زمین گیر کردن بخش خصوصی فعال کشور.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: با این حال، این ضعف درونی است که باید اصلاح شود و امیدوارم در دولت تدبیر و امید توانسته باشیم مدیریتی صحیح بر منابع نفتی محدود کشور انجام داده و به گونه ای عمل کرده باشیم که از این منابع محدود حداکثر استفاده را ببریم.

جهانگیری به تفاوت منابع نفتی فعلی و گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: در سال 1390 میزان درآمد نفت و گاز کشور حدود 118 میلیارد دلار بود؛ این در حالی است که درآمد نفت و گاز کشور هم اکنون به کمتر از 50 میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی افزود: ما کشوری هستیم که چند میلیون جوان تحصیلکرده جویای کار داریم و باید شرایطی ایجاد شود که سرمایه گذاری در کشور رونق بگیرد و بخش خصوصی به صورت جدی احساس کنم که مدیریت دولتی کشور بستر ساز حضور جدی آنها در فعالیت های اقتصادی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین