کد خبر: ۵۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور بلاخیز دنیا و چهارم قاره آسیاست گفت: افزایش سطح آمادگی با ارایه آموزش های لازم برای مقابله با بحران ها و حوادث غیر مترقبه از ضرورت های کشور است.
اسماعیل نجار روز دوشنبه در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران شمال غرب کشور در تبریز اظهار کرد: از 46بلای طبیعی امکان وقوع 35 مورد در ایران رخ می دهد از این رو در بحث پیشگیری در مقابله با بحران در کشور باید سطح آمادگی ها را ارتقاء داد.

وی اضافه کرد: بدون داشتن اطلاعات و دانش لازم و همچنین توانمندی های مورد نیاز، مسوولیت ها در خصوص مدیریت بحران به نحو مطلوب انجام نمی شود و کارگاه های آموزشی نیز در همین راستا در سطح کشور برپا شده است.

نجار با اشاره به اهمیت کار مدیریت بحران اضافه کرد: باید در زمینه پیش بینی، پیشگیری و مدیریت ریسک فعال باشیم و اگر توانایی جلوگیری از زلزله را نداریم باید با بهره گیری از این سه مقوله، به دنبال نجات جان انسان ها و کاهش تلفات باشیم.

وی با بیان اینکه امروز دانش و علم مدیریت بحران را در اختیار داریم و می توانیم با بهره گیری از این علم اقدام ارزنده ای انجام دهیم گفت: کسی فکر نمی کرد روزی در منطقه ارسباران زلزله ای رخ دهد و یا در بم 34 هزار نفر بر اثر زلزله جان خود را از دست بدهند از این رو باید همواره با حفظ آمادگی برای مقابله با حوادث غیرمترقبه آماده باشیم.

نجار افزود: البته پیشگیری نیز از نکات مهم در امر مدیریت بحران است چرا که می توانیم با ارتقا کیفیت ساخت و سازها، از میزان خسارت های جانی و مالی بکاهیم و مردم نیز باید از مسوولان مصالح استاندارد و کارگر ماهر مطالبه کنند.

وی گفت: اولین امدادگر در خانواده فردی از خانواده است که زنده و سالم می ماند و این امر مستلزم مستحکم سازی مسکن و بکارگیری مصالح استاندارد است.

وی با بیان اینکه تهران در اوایل انقلاب 3.5 میلیون نفر جمعیت داشت اما در زمان حاضر بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارد افزود: این نشان گر آن است که واحدهای مسکونی 6.5 میلیون نفر تازه ساخت است و نباید نگرانی از بابت حوادث غیرمترقبه داشته باشیم اما این طور نبوده و نگرانی وجود دارد چرا که خانه ها درست ساخته نشده و با بروز حوادث طبیعی، بحران بزرگی ایجاد خواهد شد.

نجار بر هدف دار بودن در کمک رسانی و امدادرسانی به افراد مستحق تاکید کرد و گفت: متاسفانه در حوادث طبیعی روی داده، افرادی کمک ها را دریافت کرده اند که نیازی نداشته اند و افراد نیازمند بی سرپناه مانده اند.

وی از طولانی بودن پروسه کمک رسانی و حمایت مالی نیز انتقاد کرد و خواستار این رویه از سوی مجلس شد.



*** جایگاه کشور در بحث پیشگیری و پیش بینی مدیریت بحران مطلوب نیست

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در حاشیه این آیین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در زمینه مقابله با بحران با توجه به حوادث روی داده و کسب تجربیات لازم در جایگاه مطلوبی قرار داریم و تاکید آموزه های دینی نیز در کمک به همنوعان نقطه قوتی است با این حال در بحث پیشگیری و پیش بینی مدیریت بحران در حد گسترده و وسیع در وضعیت مطلوبی قرار نداریم.

اسماعیل نجار اظهار کرد: برای رسیدن به جایگاه مطلوب گام بر می داریم ولی اگر حادثه وسیعی اکنون روی دهد شاید وضعیت مطلوب نباشد بنابر این تلاش داریم با برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد سطح دانش و آمادگی را افزایش دهیم.

نجار در پاسخ به اینکه چه حوادثی هم اکنون کشور را تهدید می کند، گفت: از 35 حادثه ای که امکان وقوع در ایران وجود دارد مهمترین حوادث مورد تهدید به ترتیب اولویت زلزله، خشکسالی، ریزگردها و سیل می باشد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ساختار مدیریت بحران را استفاده از همه امکانات و تجهیزات کشور اعلام کرد و افزود: طبق قانون رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی مدیریت بحران، وزیر کشور به عنوان قایم مقام و استانداران ، فرمانداران و دهیاران نیز بر اساس دستورالعمل به عنوان رووسای شورای مدیریت استان ، شهرستان و روستا مسوول هستند.

نجار خاطر نشان کرد: همه امکانات و تجهیزات دستگاه های اجرایی کشور و بخش خصوصی در زمان حادثه در اختیار مدیریت بحران قرار می گیرند، اما ممکن است در بعضی وسایل نیاز به تجهیزات بیشتر داشته باشیم که مدیریت بحران تلاش می کند آنها را در اختیار دستگاه ها قرار دهد.

وی اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور را پنج درصد مجموع اعتبارات کشور اعلام کرد و گفت: در حدود یکصد میلیارد ریال اعتبارات بخش مدیریت بحران است که در بحث پیشگیری، آموزش و بازسازی هزینه می شود.

کارگاه چهار روزه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران کشور با حضور 180 نفر از مدیران دستگاه های اجرایی استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، قزوین و گیلان از صبح امروز در تبریز آغاز شده و پنج شنبه این هفته به پایان می رسد.

هدف اصلی این کارگاه رساندن سطح هماهنگی دستگاه های اجرای به سطحی مطلوب در واقع بحرانی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین