|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۱
کد خبر: ۵۰۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
مردم ترکیه روز یکشنبه به پای صندوقهای رای رفتند و با آرای خود به هیچیک از احزاب سیاسی جواز تشکیل دولت مستقل ندادند. با این نتیجه اقتدار 13 ساله حزب آک پایان یافت و دوره نامعلومی در سیاست شروع شد.
در آخرین ساعات دیشب شمارش آرای 175 هزار و 195 صندوق در سراسر ترکیه به پایان رسید.

براساس آخرین داده ها نسبت مشارکت مردم در انتخابات دیروز 86.6 درصد شد و شمار آرای قابل قبول 46 میلیون و 131 هزار و 968 رای اعلام شد که به موجب آن حزب عدالت و توسعه به رغم اینکه 40.8 درصد آرا را به خود اختصاص داد یعنی 18 میلیون و 849 هزار و 470 رای آورد، نمی تواند به تنهایی تشکیل دولت دهد.

این نتیجه می تواند به اقتدار 13 ساله حزب آک خاتمه دهد.

براساس همین داده ها حزب جمهوریخواه خلق 24.9 درصد آرا، حزب حرکت ملی 16.2 درصد آرا و حزب چپ گرای دمکراتیک خلق ها 13.1 درصد آرا را بخود اختصاص داد.

با توزیع آرا، حزب آک صاحب 258 کرسی، حزب جمهوریخواه خلق 132 کرسی، حزب حرکت ملی 80 و حزب دمکراتیک خلق ها 80 کرسی در پارلمان جدید ترکیه را از آن خود کردند.

نتایج به دست آمده نشان می دهد که حزب حاکم حامی «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری این کشور اکثریت کرسی های مجلس را برای تشکیل دولت از دست داده است.

برای تشکیل دولت حداقل به 276 کرسی احتیاج است. در شرایط فعلی یا دولت اقلیت توسط حزب حاکم تشکیل می شود و یا دولت ائتلافی شکل خواهد گرفت که با توجه به مخالفت های شدید سه حزب دیگر با سیاستهای حزب حاکم فعلا امکان تشکیل دولت ائتلافی دشوار دیده می شود.

اردوغان براساس تعامل سیاسی و قوانین جاری ترکیه رهبر بزرگترین حزب سیاسی حاضر در مجلس یعنی احمد داوداوغلو را مامور تشکیل دولت خواهد کرد.

در صورتیکه دولتی ظرف 45 روز تشکیل نشود، انتخابات عمومی در ترکیه تجدید خواهد شد.

نتایجی که حزب آک بدست آورده شبیه دوران آخر حزب مام میهن به رهبری تورگوت اوزال رئیس جمهوری فقید ترکیه در دهه 90 می باشد.

حزب مام میهن نیز در سومین دوره حاکمیت خودرا از دست داد و در سراشیبی سقوط قرار گرفت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین